Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > panacur vloeibaar Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-10-05 - 21:10:29 send message to henkdelaat

Waarom wordt een vogel mager als hij wormen heeft?

Dan werken zijn darmen niet goed door de worminfectie en geven zijn darmen geen of weinig voeding af aan het lichaam en dus krijgt hij ook een tekort aan vitamine daarom is een extra vitamine kuur goed om de vogel weer snel in conditie te krijgen is mij verteld door een bekende vogelarts hier in Brabant.

Als een vogel lusteloos is en een geelachtige ontlasting heeft en dik zit(met opgezette kop veren en een bolle stuit)is hij vaak ook al mager en is de besmetting vaak al in een vergevorderd stadium en is ingrijpen noodzakelijk.




robert
Website Member
Posts :25

Website Member
2017-10-05 - 21:35:02 send message to robert

Als je maar enkele koppels hebt kun je misschien wel microscopisch onderzoek doen,als je 50 koppels hebt dan is het een ander verhaal en dan kuur ik ook liever preventief,trouwens panacur is ook in poedervorm verkrijgbaar


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2017-10-05 - 22:11:31 send message to kamervoliere

niet meer Robert,kan het nergens meer krijgen en met het zelfde antwoord dat het niet meer leverbaar is,maar nu er vloeibaar is ben ik es na gaan denken en dit kan wel eens beter tevoeren zijn door het eivoer,maar ga het morgen halen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2017-10-05 - 22:27:48 send message to P.Rooth

preventief antibiotica gaan gebruiken Rajar is wel het domste wat je kan doen dan verwoest je de natuurlijke weerstand van een vogel .

Hier gaat het om bestrijden / voorkomen van parasieten zomaar antibiotica verstrekken aan gezonde vogels om ziekte te voorkomen is daarom ook een slecht idee . Resistentie zoals aangegeven treed dan makkelijk op



tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2017-10-05 - 22:45:02 send message to tropic

Worminfectie heeft totaal niets met darmen te maken, maar wel met de krop.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2017-10-06 - 00:37:52 send message to Antonia

Mijn vogels zitten dan niet standaard buiten,
maar in de 17 jaar dat ik vogels heb heeft er nog nooit ééntje wormen gehad.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-10-06 - 14:05:45 send message to henkdelaat

tropic schrijft:

Worminfectie heeft totaal niets met darmen te maken, maar wel met de krop.

tropic dan kan je het beste onderstaand lezen.

Spoelwormen zijn dunne vrij lange wormen 2-6 cm lang en hebben een wit-roze of gelige kleur.
De volwassen spoelwormen leven vooral in de dunne darm, maar bij een ernstige infectie kun je ze ook aantreffen in krop, magen en blinde darm van de vogel waar ze mee eten (parasiteren) van het al gedeeltelijk verteerde voedsel en het darmslijmvlies.
Ze kunnen daarnaast bepaalde prikkelingen veroorzaken waardoor het voedsel in de vogel juist minder goed verteerd en kunnen er voor zorgen, mede door aantasting van het darmslijmvlies, dat de vogels minder voedsel en vitaminen op kunnen nemen en dus zwakker worden.

Vogels die besmet zijn met spoelwormen gaan vaak in het begin meer eten maar vallen toch af.
Je ziet ze achteruit gaan in conditie, we zien het borstbeen scherper worden, de vogels gaan dik zitten krijgen diarree, soms met bloed erbij, en kunnen uiteindelijk sterven niet alleen door uitputting maar vaak ook doordat de darmen verstopt raken door de grote hoeveelheid wormen die afgedreven worden.

HAARWORMEN (CAPILLARIA):

Haarwormen zijn net zoals de spoelworm ronde wormen.
Ze zijn alleen veel kleiner (tot 1 cm) en zoals de naam al zegt dunner (0,3 mm) dan de spoelworm. Deze wormen zijn nauwelijks of niet met het blote oog te zien.
De haarwormen hechten zich vast in het slijmvlies van de krop of de darm waarbij ze beschadigingen aanrichten waardoor de vogel sneller ziek kan worden.
Je ziet bij deze vogels vaak een ernstige darmontsteking met bloederige diarree.
De vogels worden zwakker, krijgen bloedarmoede en ook is het niet ondenkbaar dat ze er door alle beschadigingen, een secundaire bacteriële infectie bij kunnen krijgen.
Ook zien we deze vogels vaker braken.

Ook deze wormen produceren, net zoals de spoelwormen, duizenden eitjes welke via de ontlasting mee naar buiten komen.
Ze rijpen sneller dan de eitjes van de spoelworm en na 1 week kunnen de vogels zich al herbesmetten via bijv. opgedroogde ontlasting, het drinkwater maar ook doordat eitjes hechten aan stof deeltjes en zo zwevend ergens terecht gekomen zijn.
Denk hierbij bijv. aan takjes of twijgjes wilgenhout die we onze vogels geven.

Capillaria eieren zijn te herkennen aan hun typische “poolproppen”verder zijn ze ook ovaal van vorm

Verspreiding:

De verspreiding van spoel en haarwormen verloopt via de ontlasting van de vogel.
Bij gunstige omstandigheden (Vocht en temp) “rijpen”deze eitjes in de omgeving.
De eitjes worden via allerlei wegen verspreid denk aan voedsel wat met ontlasting in aanraking is gekomen, ontlasting die aan je schoenen is blijven hangen als je van de ene naar de andere kooi loopt, bodembedekking, gras, maar ook takjes, drinkwater, en zelfs zwevend door de lucht kunnen wormeitjes overal terecht komen.

De grootste besmetting vind echter plaats via, vuile zit stokken en bodembedekking daarom hebben vogels die veel op de grond zitten, denk aan kaketoes, een grotere kans om besmet te raken.
Ook bij Australische parkieten zien we regelmatig wormbesmettingen.


Ziekteverschijnselen

Verstoorde spijsvertering

Verminderde conditie

Vermagering ondanks normale of zelfs overdreven eetlust

Braken

Spoelwormen soms zichtbaar in de mest

Bloedarmoede

Dunne ontlasting, diarree soms met bloed erbij.


Hoe vaak ontwormen?

We lezen en horen nog wel eens dat men 1 of 2 keer per jaar een vogel of een hele collectie vogels standaard ontwormd omdat dat in ieder geval toch geen kwaad kan “Preventief”wordt er dan gezegd. Hier is veel discussie over en wij geloven dat het verstandiger is om te ontwormen op basis van en mest of ontlastingsonderzoek.
Treft men hierin geen wormeitjes aan, is ontwormen zinloos en belast je je vogels alleen maar met een toch altijd giftig wormmiddel.

Zitten er wel wormeitjes in de ontlasting dan is een of twee keer per jaar juist vaak te weinig en moet men soms wel denken aan 5-6 keer ontwormen voordat men de infectie de baas is.
Juist met een of twee keer per jaar bevorder je dan de kans op resistentie.

Daarom is het aan te raden om altijd een of twee keer per jaar de ontlasting van uw vogels na te laten kijken, niet alleen op wormeitjes maar ook op bacteriën, gisten/schimmels of oöcysten en aan de hand van die bevindingen een passend behandel schema op te stellen.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2017-10-06 - 18:31:48 send message to parrotmaniak

Als de vogel 2 x ontwormd is is hij worm en eivrij
Hij scharreld op de grond en 2 dan later heeft hij weer een wormbesmetting te pakken.deze wormen kunnen met een paar weken al weer een probleem zijn
Maar de vogel moet nog een half jaar wachten tot de volgende kuur
Volgens mij zit een wormuitbraak een op een met de conditie van de vogel
Een gezonde vogel weerstaat een worminfectie en een vogel die vatbaar is door div omstandigheden heeft er last van
Wat betreft het resistent worden van de wormen ,dit gebeurd wel degelijk .in de veehouderij wordt ook aangeraden om te wielen met het middel
Als je nooit geen problemen hebt ondanks dat je altijd hetzelfde wormmiddel geeft heb je waarschijnlijk lijk je vogels in goede conditie of geen wormen op de grond
Ik heb zelf alles op tegels of beton
Heeft ook nadelen ,maar voor worminfecties is het beter


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2017-10-06 - 18:31:48 send message to parrotmaniak

Als de vogel 2 x ontwormd is is hij worm en eivrij
Hij scharreld op de grond en 2 dan later heeft hij weer een wormbesmetting te pakken.deze wormen kunnen met een paar weken al weer een probleem zijn
Maar de vogel moet nog een half jaar wachten tot de volgende kuur
Volgens mij zit een wormuitbraak een op een met de conditie van de vogel
Een gezonde vogel weerstaat een worminfectie en een vogel die vatbaar is door div omstandigheden heeft er last van
Wat betreft het resistent worden van de wormen ,dit gebeurd wel degelijk .in de veehouderij wordt ook aangeraden om te wielen met het middel
Als je nooit geen problemen hebt ondanks dat je altijd hetzelfde wormmiddel geeft heb je waarschijnlijk lijk je vogels in goede conditie of geen wormen op de grond
Ik heb zelf alles op tegels of beton
Heeft ook nadelen ,maar voor worminfecties is het beter


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2017-10-07 - 18:51:41 send message to kamervoliere

als je het heel correct neemt wat is dan de beste tijd om de hokken schoon temaken met een wormkuur?


rosella kweker
Website Member
Posts :91

Website Member
2017-10-11 - 23:34:38 send message to rosella kweker

Hok schoonmaken is onmogelijk:eens wormen altijd wormen is t gezegde. Je vogels wormmiddel geven is t enige wat helpt. Met stress ook meer kans op uitbraak. Google maar en denk goed na wat voor jou vogels t beste is.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2017-10-20 - 01:21:29 send message to KeesdeJongh

Ter voorkoming van her besmetting na het ontwormen kun je de bodem van de voličre eventueel met een onkruidbrander verhitten zodat de uitgepoepte eitjes vernietigd worden. Zorg dan wel dat je water bij de hand hebt voor het geval dat nodig is. de zit stokken doe ik met een kleine brander of een elektrische verf af brander.


kamervoliere
Website Member
Posts :516

Website Member
2017-10-20 - 17:30:33 send message to kamervoliere

als ik het goed begrijp zou je dit na de eerste keer kuren moeten doen en na de 2dekeer 10 dagen later of zie ik dat verkeerd


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2017-10-20 - 22:15:25 send message to P.Rooth

klopt kamervoliere na 1ste wormkuur 10 tot 14 dagen herhalen .
Wil je zekerheid dan na 2de kuur verse mest verzamelen en op ongerechtigheden ( laten ) onderzoeken



KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2017-10-22 - 18:35:07 send message to KeesdeJongh

Bij een besmetting door haarwormen ( dit kun je zien na mestonderzoek) en ontwormt met Panacur/Fenbendozol is het beter een dag of 3 a 4 achter elkaar ontwormen en dit een week daarna nog eens herhalen haarwormen hebben een hele korte cyclus en de besmetting kan zeer hardnekkig zijn. Ik doe dit zelf met behulp van een kropnaald zodat ik dan zeker weet dat ze voldoende van het middel binnenkrijgen. Het nadeel is dat je de vogels telkens moet vangen wat weer stres kan veroorzaken.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 84 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede