Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek rose kakatoes December / Januari Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-20 - 00:44:19 send message to surveyor

Idd nieuwsgierigheid is funest!

Vandaag nummer 5 gelegd en geraapt en voor het broedmachine. Ondanks zitten ze nu rustig te broeden, maar durfde het nog niet aan.
Hopelijk is ze nu uitgelegd. Mochten ze nog een legsel doen in het voorjaar dan raap ik ze en leg ze terug als ze net als nu zitten te broeden. Je moet wat proberen om erachter te komen hoe ze acteren.

Wat betreft het zaagsel, dit werd bij mij door de man ook niet geaccepteerd, dus dat kan ook een reden geweest zijn van get graven!!

Over een aantal dagen weten we of de twee eitjes bevrucht zijn! Ben benieuwd.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-20 - 11:12:23 send message to surveyor

Goedemorgen,

Zojuist wat fruit gegeven en man zat te broeden. Keurig als een mak lammetje wink ;). Maar helaas op kunsteieren!
Terug eronder leggen heeft geen zin, de eieren liggen bij een kennis in het machine.

Maar ik ben hier totaal geen voorstander van, dus volgend nest wil ik het volgende doen, rapen tot ze net als nu weer rustig zitten te broeden. (En ik heb geleerd niets veranderen in omgeving of zaagsel / takken erbij doen in het blok).

Maar als ik eieren raap, dan in een koele omgeving laten liggen of kamertemperatuur? En dan twee / drie keer per dag draaien? En is dit een hoog risico?
Zat zelf te denken om een simpel machine te kopen, en ze daar dan in te leggen, en dan week later (ligt eraan hoeveel eieren) ze weer uit het machine in het blok te leggen?

Wat is voor de kwekers / liefhebbers hier het beste?

Alvast bedankt

Tim


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2017-12-20 - 15:59:44 send message to Timon.feys

wat ik zou doen is in het nieuwe diepere blok een hoop oud hout leggen die ze zelf moeten wegknagen. de man kan dan zelf kiezen wat hij erin houd en minder graaft. bij volgend legsel laat het eerste ei maar liggen en hang een camera in het blok ipv er elke keer in te kijken (ook al zijn de ouders buiten) is veel minder verstorend. als je ziet dat ze spelen neem je de rest dan maar weg. en vraag eens aan de kweker of hij die eieren ook weghaalde of niet. kan er verschil zijn


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-20 - 17:46:19 send message to surveyor

Hoi Timon,

Duidelijk, kan ik proberen.
De kweker gaf aan dat ze alles zelf deden, maar tja tegenwoordig is vertrouwen en eerlijkheid ver te zoeken...

We zullen eerst maar eens bekijken wanneer ze is uitgelegd, dan blokje veranderen en zien het wel.

thanks!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2017-12-20 - 18:42:44 send message to henkdelaat

Wat ook wel eens wil helpen als je aan de binnenkant van de nestkast onder het invlieg gat een plankje maakt zodat er geen of weinig licht in het blok schijnt.

Je moet dan wel het stukje gaas wat nu onder het gat zit naar de zijkant brengen zodat ze rustig naar beneden klimmen en niet gelijk vanaf het gat op de eieren duiken waardoor deze misschien stuk zijn gegaan.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2017-12-20 - 23:48:24 send message to giorgioo

Misschien is bij rose kaketoes anders, maar bij mij doen die in een vat met een groot gat voor en hebben de hele dag vol licht. Vorige keer had ik geen problemen...goed gebroeid en gevoerd tot bijna 5 maanden. Mijn meining is dat die vogels hun rust moeten hebben (geen taken, zaagsel en nieuwsgierigheid).
Ben nog amateur, maar wel geleerd.
Gr,


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-21 - 10:43:37 send message to surveyor

Bedankt iedereen,

Geen reacties op het kunnen goedhouden van eieren als je ze raapt en koele omgeving bewaart?

Volgend nest gaan we wel weer wat proberen..

Mijn streven is toch echt natuurbroed!

Fijne dagen allemaal.!


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2017-12-21 - 14:02:50 send message to ginoheeren

gewoon de man apart zetten doe dit al jaren


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-22 - 23:36:27 send message to surveyor

Bedankt, genoeg ideeën!

Vandaag nummer 6 gelegd.. hopelijk was dit de laatste!


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-29 - 00:06:20 send message to surveyor

Nou even een korte update:
Het koppel heeft totaal 6 eieren gelegd, 3 daarvan heb ik kunnen redden en in het machine gelegd.
Bij ei nummer 4 zag het er naar uit dat het koppel keurig rustig om en om zaten te broeden op de kunsteieren.

De eieren in het broedmachine waren allemaal bezet.
Helaas vertonen 2 van de drie eieren een losse dooier, wat dit is weet ik niet, andere ei ziet er keurig uit en groeit goed van binnen.

Koppel heb ik nu even rust gegeven en kunsteieren weggehaald. Blok hang ik over een paar weken pas terug en zie wel of ze nog wat willen doen. Dan raap ik de eerste twee eieren en vervang ze met kunsteieren, als er nog meer volgen dan laat ik deze eieren liggen en zie het wel.

Hopelijk komt het bevruchte eitje wat in het machine ligt keurig uit en krijgen wij het op stok. Toch niet slecht na zo’n korte periode, dat het maar een mooie roodoog mag worden wink ;)

Alvast iedereen een fijne jaarwisseling!


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2017-12-30 - 01:32:24 send message to giorgioo

Thanks Surveyor,...ook bij mijn witkuven zag ik gisteren een ei, nadat 2 weken geleden met 2 st voetbal spelde. Nu lat ik hun met rust.
Prettige Feestdagen allemaal.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2017-12-30 - 14:53:58 send message to surveyor

Bedankt Giorgioooo..

Succes met je eitjes.. benieuwd of die van mij straks ook weer willen beginnen.

Grtz



Pagina : 1 2 3 4
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 213 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede