Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kaketoe baby voeren... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kaketoe baby voeren...
giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-15 - 01:50:32 send message to giorgioo

Nadat mijn mannetje een ei kapot heeft gemaakt,zat ik de andere in een broedmachine en nu heb ik een baby van een week en weet niet goed hoeveel A21 elke 2 u moet geven. Ik lees dat 10 % van zijn gewicht moet, maar lijkt me te veel. Bv toen hij 25 gr woog, gaf ik hem 1,5 ml en hij wilde ook niet meer.
"(dus had 2,5 ml moeten geven?)"
Bedankt allemaal.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-01-15 - 21:59:11 send message to rajar

Dag 1 2 en 3 voeding aanmaken met ors(http://www.apotheek.nl/medicijnen/ors) (http://www.voren.com/articles/electrolyte-solutions/)Zorg er voor dat de krop goed gespannen is na het voeren dit is nodig om de krop uit te laten rekken.
Dag 2 kan je dan al 1.5 a 2 gr per keer voeren. Gebruik een cannula op je spuit zodat je het direct in de krop kan spuiten.https://shop.melkvoordieren.nl/nl/toediening/speentjes/cannula-tip.html


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-16 - 01:05:26 send message to giorgioo

Voor zulke situaties komt het antwoord, mestaal, te laat, maar dank je wel Rajar...goed uitgelegt en ik heb goed begrepen.
Vandaag is hij al een week en jou tips kende ik eerlijk gezegd niet, omdat ik voor de eerste keer zoiets mee doen, maar dakzijn een echte vogels liefhebber leefd mijn baby en groeit elke dag.Hij heeft me echt door de tel alles verteld wat ik moet doen en hoop nu dat verder goed gaat.
Hij is met 16 gr uit het ei gekomen en nu weegt hij 38 gr (weet niet hoeveel moet op een week), maar neemt elke dag toe.
Misschien weet iemand hoeveel gr per dag moet toe nemen.
Gr,


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2018-01-16 - 09:28:10 send message to dundieje

Nu vooral aanhouden wat je adviseur je meedeelt.
vooral geen "paniekvoetbal" bij alles wat je hoort of leest.
als je er meer over wilt weten zijn er verschillende goede boeken over handopfok.
online is er ook veel te vinden.
https://theparrotuniversity.com/arthandfeeding


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-19 - 02:41:02 send message to giorgioo

Dank je wel Dundieje, van op de site kon ik veel leren. Met mijn baby gaat intussen goed, hij groeit 10-12 gr per dag...weet niet of dat te veel of te weinig is, maar zo te zien, ziet goed uit.
Hij is nu 10 dagen oud en weegt 70 gr.
Gr,


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2018-01-19 - 17:10:34 send message to henkdelaat

Als hij 10 dagen oud is en hij woog bij uitkomst 16 gram en nu weegt hij met 10 dagen pas 70 gram dan groeit hij geen 10-12 gram per dag zoals jij aangeeft.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2018-01-19 - 19:44:10 send message to dundieje

Henk, de 10-12 gram zal over de laatste 2 dagen gemeten zijn.
van een jonge papegaai zal elke week het gewicht ongeveer verdubbelen.
dit is een toename van ongeveer 15% per/dag
dus het lijkt mij dat het goed gaat.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2018-01-19 - 21:48:15 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dundieje,

Klopt wat je zegt,heb er nog even mijn eigen groeicurven erbij gepakt van een edel die ook 16 gram woog bij het uitkomen en die woog met de 10de dag 8 gram meer.

Heeft ook te maken met de temperatuur als die te hoog of te laag is dan verteerd het voedsel ook niet goed.

Verwarm je met een warmteplaatje dan loopt de temperatuur nog 1á1½ graad op als de thermostaat afslaat,en dit heb je met warmtelampen niet.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-20 - 04:42:36 send message to giorgioo

Heb je goed gerekend Dundiedje, in begin kon hij natuurlijk niet 10/dag, maar nu ongv 10-12/dag.
Nu, 11 dagen, 85 gr. (krijgt 4½-5 ml A21 elke 2½ u). Wat de temperatuur betreft, in begin was 37°, nu 30-32°. Weet niet of goed is, maar ik kijk lange tijd na hem en zie wanneer hij goed voelt/slaapt.
De warmtekast heb ik zelf gebouwd (met IR lampen) en gaat goed, de temperatuur blijft konstant (alleen weet niet zeker hoeveel gr hij nodig heeft, met 10-11-12 dagen).
Gr,


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2018-01-20 - 16:49:54 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Normaal krijgt hij 10% in ML van zijn lichaams gewicht.

Weegt hij 85 gram dan krijgt hij 8½ ML pap om de 3 uur ik heb ze nooit om de 2 uur pap gegeven alleen de eerste dag als ze smorgens vroeg waren uitgekomen.

De eerste 1 á 2 dagen wel om de 3 uur dag en nacht voeren maar als het gewicht toenam dan liet ik ze snachts om 3:00 uur gewoon liggen.

Wees voorzichtig met het terug stellen van de temperatuur want dat kan rare gevolgen hebben.

Ik heb vroeger A 21 gevoerd maar ben toen overgestapt op Zupreem maar omdat dit bijna niet het hele jaar aan te komen is ben ik de laatste jaren overgestapt op Kaytee wat ook hele goede voeding is.



dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2018-01-20 - 19:16:32 send message to dundieje

30-32° lijkt me vrij koud voor een vogel van nog geen 2 weken.
Ik denk dat 33-34 graden normaal is.
Misschien dat de infra rood lamp er invloed op heeft, dit geeft een andere warmte op de huid.
Aan de houding van de vogel kan je wel zien of de temperatuur juist is.
Is het de warm dan staat z'n bek open.
Is het de koud dan wordt hij inactief en zal z'n voeding slecht verteren.
De hoeveelheid voeding is afhankelijk van hoe vaak je voert.het gaat uiteindelijk over de hoeveelheid voedsel over heel de dag gerekend.
De nachtvoeding overslaan kan geen kwaad,dan weet je zeker dat de krop 1x per dag helemaal leeg is.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-01-20 - 21:33:45 send message to rajar

De nachtvoeding overslaan kan geen kwaad,dan weet je zeker dat de krop 1x per dag helemaal leeg is.

Is echt niet belangrijk je kan jonge vogels 24/7 volstoppen.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-21 - 01:23:44 send message to giorgioo

Ik dank julie allemaal, elke info is voor een beginner welkomen.
8½ ml wil ik proberen te geven Henk, maar lijkt me nog te veel..hij wil niet meer dan 5 ml.
Wat de temp betreft Dundieje, heb je gelijk...ik kijk na hem en bij meer dan 32° begint zijn bek te openen en als een hond te ademen (misschien zoals je zei, de IR effect).
Rajar, als je 7 keer / 24 u bedoelt, zo doe ik nu ongv...elke 3 u voeren, maar nachts hellemaal niets, hm, ben nog beetje bang. Heb geen problemen met opstaan en ook als, belangrijk is dat met hem goed gaat.
Gr,


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2018-01-21 - 12:00:28 send message to dundieje

Rajar bedoelt volgens mij dat je 24 uur/dag 7 dagen in de week de vogel met een volle krop kan laten opgroeien.
Ik heb geen ervaring met deze manier van voeren,en ook nog nooit van gehoord.
Voor mij is het 15 jaar geleden dat we vogels met de hand groot brachten.
Destijds was het een regel om niet te voeren als de krop niet leeg was.
Dit i.v.m. kropverzuring.
Verder lijkt het me ook niet goed als de krop constant opgerekt staat,volgens mij wordt de krop daar lui van.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-01-21 - 13:36:27 send message to rajar

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Verder lijkt het me ook niet goed als de krop constant opgerekt staat,volgens mij wordt de krop daar lui van.

Als dat zo zou zijn dan hebben alle natuurbroed jongen een luie krop.

Met het tegenwoordige opfok voer is het totaal geen probleem om de krop gevuld te houden.
Wat veel. Belangrijker is de temperatuur van de opfokruimte. Is deze te laag dan verteert het voer te langzaam waardoor je inderdaad kropverzuring kan krijgen.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-21 - 15:04:41 send message to giorgioo

Dank julie...net gewogen (voor het voeren) en weegt 100 gr - 13 dagen oud...nu gaat 15 gr / dag. Over 2-3 dagen gaan zijn ogen misschien ook open. Ben echt blij dat goed gaat met hem...nooit zoiets gedaan, maar denk dat gereed is.
Gr,



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 145 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede