Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kaketoe baby voeren... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-23 - 03:12:14 send message to giorgioo

Wat de broedmachine betreft, wil ik zege dat dat een goedkope ding (50 €) was, omdat ik geen andere keuz had, en nog erger, de temperatuur bleef wel op 37° maar de vochtigheid nooit op 50 (zoals ingesteld), maar alltijd op 30 of 70 en toch gelukt.
Ik zal nog meer zege, dat andere beginners zoals ik ook ben, ook kunnen leren. ik wist echt bijna niets over de kweek en toch met zo een broemachine en de hulp van een vogels liefhebber lukte me wel zo een mooie en gezonde baby te krijgen.
Gaat echt goed met hem, vandaag 2 wekenhappy :)))


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2018-01-24 - 13:48:15 send message to Sam&dave

Goed om te lezen dat het goed gaat. Ik hou altijd brandnetelthee achter de hand bij hand op fok. Een ervaren kweker leerde me dat nadat je de laatste spuit voer gegeven hebt je nog een beetje lauw water geeft om bek etc schoon te spoelen. (dat lauwe water is afgekoeld gekookt water). Je zult zien dat de vogels dit heel fijn vinden. 2 x in de week een kleine beetje schoonspoelen met sterk getrokken brandnetelthee. Dit voorkomt kropverzuring. Eenmaal sprake van kropverzuring helpt brandnetelthee heel goed.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2018-01-24 - 20:39:28 send message to surveyor

Goed om te horen dat het goed gaat.
ik heb zelf nu een bevrucht eitje in het machine liggen, maar twijfel om hem zelf groot te brengen, de ouders zitten te broeden op 2 kunsteieren en twee echte.

Het voeren om de 2 uur, daar moet je tijd voor hebben. Wordt toch lastig met werken.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-01-25 - 00:32:39 send message to giorgioo

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja Surveyor, als je werkt is bijna onmogelijk denk ik. Ik ben de meeste tijd thuis en toch tag en nacht moe, want naast de voering, komt nog lang de temperatuur in de gaten houwen, de voeding op 39° warm maken...dus van die 2 urtjes intussen die voeringen slaap je toch max 1 u. Maar ja, ik kan hem natuurlijk niet dood laten gaan, het tegendeel, ben ik blij dat ik hem kon reden.
Wat de brandnetelthee betreft Sam&dave, wist ik wel dat goed is voor velen dingen, maar voor papegaaien babys eerlijk gezegd, niet, dus bedankt.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-02-06 - 22:28:22 send message to giorgioo

Oeps...na een maand, nog een baby


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-02-08 - 01:21:03 send message to giorgioo

Weet iemand wat voor temperatuur een witkuif baby van een maand moet hebben?...van 37 na 26 op een mnd lijkt me te warm te zijn.
Thanks.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2018-02-08 - 17:15:06 send message to henkdelaat

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Giorgio, misschien heb je hier wat aan.

Voeding Baby Edel Papegaaien vanaf dag één tot ze zelfstandig zijn.

Relatieve Luchtvochtigheid Edel papegaaien +/_ 60á70% dit i.v.m. het vervellen van baby Edel papegaaien

Grijzen roodstaarten 50%.

Dag 1 ---3 - 6 -9 – 12 - 15 - 18 – 21 – 24 uur. Temp 37* --- 37½*.

Dag 2 ---6 – 9 – 12 – 15 – 18 – 21 – 24 uur.

Dag 7 ---6 – 10 - 14-18-24 uur +/_ (40 gram).
Temp 36*--- 37* Graden.

Dag 10 ---6 – 9 – 12 – 16 – 20 – 24 uur.
TEMP 34*---35* Graden.

Dag 14 ---8-12-16-20-24 UUR. (100 gram) tEMP 33* --- 34* Graden.

Dag 16 (130 gram) TEMP 32*---33* Graden.

Dag 18 (150 gram) 31*-- - 32* Graden.

Dag 21 6 – 12 – 18 ¬– 24 uur.(165 gram) Temp 30*---31* Graden.

Dag 25 (200 gram) Temp 29*--- 30* Graden.

Dag 28 (250 gram) Temp 27*--- 28* Graden.

Dag 32 ( 300 gram) Temp 26*--- 27* Graden.

Dag 35 (350 gram) Temp 24*--- 25* Graden.

Dag 40 8 – 16 – 24 uur.(400 gram). Temp 22*--- 23* Graden.

Dag 42 Kast uitzetten kunnen op kamer temperatuur +/_ 20*Graden.

Dag 49 Kan al begonnen worden met het aanbieden van ei voer+fruit.

Dag 70 8 – 20 uur.

Dag 91 één voeding per dag.

Bij 6á7 weken tussen 2 voedingen door aanbieden van fruithapje.

Fruit hapje maak ik zelf (banaan-peer-appel).

Kort malen en in ijsklont bakjes in de diepvries bewaren.

Elke dag één blokje laten ontdooien en op temperatuur brengen.

Kan e.v.t. roosvicé aan toegevoegd worden.

Bij 7 weken aanbieden van eivoer gemengd met fruit en e.v.t. groenten.

Vervolg Voeding Baby Edel Papegaaien vanaf dag één tot ze zelfstandig zijn.

Bij 9 weken aanbieden van water + zaad + eivoer + fruit en maagkiezel + grit.

** De pap voeding om 3 uur in de nacht mag pas komen te vervallen als het geboorte gewicht is toegenomen,soms is dit pas na 3á 4 dagen.

Zorgen dat de pap niet te dik is anders heb je kans op krop verstopping.

Het geboorte gewicht is tussen de 16 en 20 gram.

De hoeveelheid voeding is 10 % van het lichaam gewicht in ml.

Voorbeeld,de vogel weegt 20 gram dan +/_ 2 ml pap geven weegt hij 30 gram dan +/_ 3 ml geven.

Elke morgen om 6 uur de vogel wegen en indien nodig de hoeveelheid voeding aan passen.

Zorgen dat de pap op temperatuur van +/_ 37 graden is en blijft tijdens het voeren.

Dit kan je doen door een bakje warm water te nemen en daar een kleiner bakje met pap in te zetten.

Voeren met een lepeltje is het beste voor beginners die geen ervaring hebben,anders is de kans groot dat de vogel zich verslikt wat de dood tot gevolg heeft omdat een vogel niet kan hoesten.

Het lepeltje tussen een bankschroef zetten en gedeeltelijk dicht knijpen zodat je een gootje krijgt.

Zorgen dat je tijdens het voeren de vogel in een warme doek doet zodat hij op temperatuur blijft.

Dit doe ik meestal door een handdoek op de waterkoker te leggen zodat hij warm wordt als het water gaat koken,andere opties zijn ook mogelijk zelf uitvinden.

















rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2018-02-08 - 22:02:20 send message to rajar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Pap geven op een temperatuur van 41 gr. 37 is echt te laag. Vogel heeft teveel energie nodig om de pap te verteren en groeit daarom langzamer.
Pap geven met deze spuithttps://www.google.nl/search?q=katheter+spuit&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1w_nF8ZbZAhWlJsAKHUkRDIgQ_AUICigB&biw=1787&bih=821#imgrc=vRjncT0nb9AJnM:
Pap direct in de slokdarm spuiten.

De krop en de slokdarm mogen vol zijn.
Het belangrijkste is dat de pap even staat zodat vocht goed opgenomen wordt door het voer en dan pas op dikte maken. De pap is goed als deze tussen de tanden van een vork loopt.


giorgioo
Website Member
Posts :55

Website Member
2018-02-09 - 02:02:38 send message to giorgioo

Dank julie Henk en Rajar, dan is bijna goed op een maand mijn temperatuur, alleen wat de voeding betreft begrijp ik nog steeds niet...moet 10 % van zijn gewicht, maar nu met een maand wiegd 500 gr en eet 20-22 ml A21 / 3u (meer wil hij echt niet), maar groeit ongelovelijk goed. Heb een vriend de zijn mannetje wiegd 580 gr op een jaar en mijn 500 gr op een maand...is dat normaal?
Ps. is op mijn voliere met een mnd te zien.

2 dagen geleden kreeg ik nog een kleintje te zien, maar hem voert zijn moeder goed, dus hoef ik me geen zorg te maken.
Groetjes,



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede