Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Kortwieken ja of nee..... Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kortwieken ja of nee.....
Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-26 - 10:55:19

Hoi, Mijn gaaitje komt pas over 14 dagen en nu heb ik de volgende vraag: Moet ik nu wel of niet kortwieken. Dit vraag ik om dat de kweker het een automatisme vind dat je een (huis)papagaai kortwiekt. Ik zelf heb zo iets van...ik heb 2 honden en een kat, maar daar knip ik aan de linkerkant toch ook geen stuk van de poten af...????? laugh :D Want als ik hem krijg is hij precies 14 weken. En met vliegen heb ik niet zo een probleem! Maar omdat ik geen papagaaien gewend ben vraag ik me af: Hoe is zijn of haar vlieggedrag vanaf het begin. Voor de volledigheid...hij of zij komen in een volledig opgemaakt bedje...grote huiskamerkooi en een leefboom en gezien de leuke hangspeeltjes aan het plafond op dit forum lijkt me dat ook nog wel wat. O ja het gaat om een Amazone- oranjevleugel...

wink ;) Lennart


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-26 - 12:13:10

Het wieken van een papegaai is een vrije keuze! Er zullen voor en tegenstanders genoeg zijn elks met hele goede en onderbouwde redenen.

Goede redenen om het wel te doen zijn onder ander:
Je wilt de vogel af en toe los mee naar buiten nemen.
Je wilt de vogel los in huis laten maar er zijn gevaarlijke obstakels zoals ramen, kookgelegenheden, kachels of open haard in dezelfde ruimte.
Er is geregeld inloop in de woning waardoor de kans groot is dat de vogel een keer naar buiten kan vluchten.
Je hebt plvondventilatoren dus de vogel mag niet te hoog vliegen.
Soms helpt het wieken de band met ons sneller te leggen. De vogel heeft ons namelijk nodig om van punt a naar punt b te komen als het zelf niet kan vliegen.

Redenen om het niet te doen:
Je hebt andere dieren en de vogel moet wel kunnen wegkomen in geval van nood.
Je wilt de vogel alle vrijheid laten behouden voor zover dat kan dus vliegen door het huis hoort hierbij.
Je wilt de vogel in een voliere gaan houden dus het waarom zou het niet mogen vliegen.

Redenen genoed lijkt me, wieken is dus een keuze die je zelf moet maken!

Er zijn overigens drie manieren van wieken.
Leewieken: Verboden bij wet! hierbij wordt de duim (top van de vleugel) afgeknipt waardoor er nooit geen veren meer op de top komen.
Kortwieken: Hierbij word er aan een of twee kanten de lange vleugelpennen verwijderd waardoor vliegen haast onmogelijk wordt gemaakt.
Wieken: Hierbij laat men de drie langste veren zitten en knipt men een aantal veren aaneengesloten af net onder de operdekveren. Hiermee wordt het draagvermogen verminderd waardoor de vogel nog wel kan vliegen maar enkel in een rechte lijn of diagonaal naar de grond. Klimmen is dan niet meer mogelijk.

Ik zelf vindt het mooier als de laatse wordt gebruikt omdat je dan geen vogel krijgt te zien die net lijkt geamputeerd te wezen.

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-26 - 12:25:02

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank je Erwin voor je reactie! Ik heb mijn keuze al gemaakt en er wordt niet ge-(kort)wiekt. Ik heb er een hekel aan als dingen onder dwang moeten gaan gebeuren en dat de band die tussen verzorger en dier gaat ontstaan van twee kanten moet komen en dat je daar de vogel ook in moet kunnen laten kiezen, anders krijg je zo'n gekunstelde band vind ik. De papagaai is toch wel afhankelijk van je want jij bent het die hem verzorgt, kroelt en verwent. In de goeie betekenis van het woord dan....laugh :D
Lennart


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-26 - 12:39:24

ik heb mijn Kicah wel gekortwiekt ,maar ik vind dat je zoiets gewoon even in de praktijk moet bekijken , mijn Kicah bleef bijvoorbeeld tegen de ramen aanvliegen terwijl ze hier vanaf 5,5 week was opgegroeit en ik haar rond de 14 weken gekortwiekt heb , soms is het dus gewoon veiliger .

Wel vind ik zelf dat een papegaai ten alle tijden moet kunnen leren vliegen dus niet eerder kortwieken als dat ze het kunnen , tis tenslotte wel een vogel ..
Het kan alleen voordelen opleveren om ze een keer te kortwieken , ik Kortwiek mijn Kicah dus ook maar 1 keer om zo te zorgen dat ze niet tegen het raam meer kan vliegen , zichzelf daardoor niet kan bezeren en zo leert dat niet mijn hele woonkamer haar vrije terein is .
Voor ons was dit de beste oplossing , dus beter kan je het gewoon even aankijken in de praktijk en daarna pas je keuze maken , kortwieken kan altijd nog en na verloop van tijd kan ze ook gewoon weer vliegen , voor ons dus een soort van leerproces en veiligheid en zeker geen dwang aangezien mijn kicah gewoon handtam is een vogel kortwieken om d'r tam te maken vind ik persoonlijk not done


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-26 - 12:45:33

Ik heb mijn vogels wel gewiekt. Ze kunnen dus allemaal nog vliegen maar dan wel beperkt. Wel wegvliegen en aanvliegen maar niet klimmen in de vlucht. Ik neem dan ook regelmatig 1 of meerdere vogel tegelijkertijd mee de stad in of naar de winkel. Daarnaast vindt ik het super om een eindje met de vogels te wandelen met mooi weer. Het laatste wat ik wil is risico's lopen als dit niet nodig is.

Maar zoals ik al vermelde: Wieken is een keuze!

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2004-12-26 - 12:52:05

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik was eigenlijk een beetje bang dat het al een uitgekauwd probleem was.......sad :(
Maar na al deze reactie's dus duidelijk nog niet....laugh :D
Maar ik ben het met Natasja eens: eerst kijken en lukt het niet of het gaat niet helemaal goed, zou je idd altijd over kunnen gaan naar wieken want ook ik moet rekening houden met mijn overige dieren!
wink ;) Lennart
PS: Ik zou idd kiezen voor wieken dan voor kortwieken, want net wat Erwin ook zegt: het blijft dan wel nog een vogel!


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-12-26 - 13:50:21

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bij het krotwieken van vogels denkt men overwegend aan het afsnijden van een volledige kant van een vleugel.
Je hebt verschillende manieren om te knippen. Ook een manier zodat de vogel niet uit onbalans geraakt met alle gevolgen van dien. Kun je Hawkeye_nl vragen, 'halve snavel (in)gescheurd'.

Op de onderstaande pagina staat hoe je kunt knippen zonder dat de vogel uit onbalans raakt, en zonder dat de vogel zijn, over het algemeen, mooie slagpennen moet missen. Dit doe je dan wel aan beide vleugels

Het grote voordeel van deze laatste manier is dat de vogel wel nog iets kan vliegen maar moeilijker, zoniet geen, hoogte kan maken.

http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Kortwieken/kortwieken.html

Succes
wink ;) Peter



natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-26 - 14:03:48

met kortwieken bedoelde ik overigens ook niet dat er een deel van de vleugel word afgehaald hoor ,maar de veren geknipt dus en inderdaad aan beide kanten zodat ze niet uit balans raakt maar alleen geen hoogte in d'r vlucht kan maken.

wat je kat betreft , mijn ervaring is dat katten altijd heel snel door hebben dat een papegaai meer kwaad kan doen met zijn snavel als hun kunnen , zelfs bij katten die geen papegaai gewend waren heeft dat bij mij nooit enig probleem opgeleverd ( ook bij de honden niet , ze vinden het meestal een beetje eng en zijn erg voorzichtig )


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-26 - 21:39:04

Volgens mij maakt het de vogel niet veel uit(behalve leewieken dan,want daar worden ze volgens mij nog minder blij van)het blijft voor hem een handicap want hij is namelijk gemaakt om te vliegen,en dit wordt hem in wat voor vorm dan ook bijna onmogelijk gemaaktsad :(sad :(


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-26 - 22:00:48

Ik begrijp heel goed de beredenering van hen die het niet doen of er op tegen zijn. Er is echter een net zo grote groep die het wel doet om net zo goede redenen! Maar eerlijk is eerlijk we zijn allemaal vel tegen het leewieken wat jammer genoeg nog altijd stiekem gedaan wordt angry

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-26 - 22:53:12

quote
Volgens mij maakt het de vogel niet veel uit(behalve leewieken dan,want daar worden ze volgens mij nog minder blij van)het blijft voor hem een handicap want hij is namelijk gemaakt om te vliegen,en dit wordt hem in wat voor vorm dan ook bijna onmogelijk gemaakt



ja maar dat geld ook voor de vogels in de voliere's .. hoe je het ook wend of keer je beperkt je vogels in hun vrijheid tot vliegen , mijn Kicah kan evengoed nog vliegen door de woonkamer alleen door het kortwieken kan ze niet in stijgende lijn tegen mijn ramen aanvliegen ze kan echter wel in dalende lijn het raamkozijn bereiken , dus sja of het in haar situatie nou echt zo'n afname van vliegen is betwijfel ik , ik vind veiligheid echter belangrijker in dit geval


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-27 - 00:50:25

Inderdaad dat geldt ook voor vogels in volieres en met die wetenschap moet je streven ze het optimale te bieden,geldt voor huiskamer vogels maar ook voor volierevogels.
Veel volierevogels(tussen haakjes)hebben het wat vliegen betrefd nog slechter dan een huiskamervogel,want in een kooi van een kubieke meter(voliere!!)kunnen ze niet vliegen,gewiekt of niet.
om problemen te voorkomen is kortwieken voor een huiskamervogel volgens mij het beste ,maar geef ze voor het gemis aan vliegen en een partner(in veel gevallen)wel zo veel mogelijk aandacht en liefde terugwink ;)wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2004-12-27 - 08:05:46

happy :)

Angst/bezorgdheid voor het wegvliegen,niet tam worden,bezeren tijdens de vlucht enz...
Allemaal redenen die te begrijpen zijn.
Maar ieder neemt die beslissing zelf, en hoeft geen rekenschap af te leggen over het waarom.
Doe wat je het beste lijkt op het moment dat er actie nodig is.
Knippen van de vleugels/vleugel komt ook voor in de kwekerijen, met name bij de kaketoe's.
Dit ook uit bezorgdheid gedaan word, ter bescherming van de pop.
Weet niet of er iemand ooit een afgeslachte pop heeft gezien of zwaar verminkt, geen prettig gezicht sad :(
Dus zo heeft ieder zijn redenen wel of niet knippen.

wink ;)

Peter.


erika
Website Member
Posts :239

Website Member
2004-12-27 - 12:27:10

Dan heb ik hier ook nog een vraagje over. Als je een vogel wiekt, hoelang duurt het dan voordat de veren weer aangroeien zeg maar?

groetjes erika


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-27 - 14:53:41

papegaaien ruien het hele jaar door. De geknipte pennen zullen normaal gesproken binnen een half jaar uitvallen en worden vervangen voor nieuwe penne. Hierom wordt ook geadviceert het knippen elke 6 maanden te doen.

Erwin


mirjam
Oud Lid
Posts :3

Oud Lid
2005-01-03 - 22:00:40

lennart
je hoeft een vogel niet helemaal te kortwieken hoor,je kan ook minder veren afknippen van zijn vleugels.
dan kan hij wel vliegen maar niet zo hoog en hard.
ik zou het alleen doen als het huis niet helemaal veilig is om met volle snelheid te vliegen zoals ramen waar geen gordijnen voor hangen of zo
mirjam



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 122 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede