Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handvoeden rose kaketoe of toch te lastig? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : handvoeden rose kaketoe of toch te lastig?
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2018-03-29 - 15:36:25 send message to surveyor

Goedemiddag iedereen,

Ik heb sinds november vorig jaar een koppel rose kaketoes (Lutino x split man).

Het zijn prachtige vogels, maar ook ik ervaar wat strubbelingen.

Het volgende:

In december begonnen ze snel te treden, meerdere keren per dag. kort daarna eieren, 6 stuks maar liefst, helaas 4 eieren stuk gemaakt, en twee heb ik kunnen redden en bij kennisen in het broedmachine gedaan.
Helaas was er maar eentje daarvan bezet, en deze pikte te vroeg uit en was afgestorven.
Dus ik dacht de volgende keer beter.

Dus in Januari weer plotseling eieren, toen 7 stuks maar liefst. ik had inmiddels zelf een klein broedmachine gekocht. Ik wilde eerst weer kijken wat ze zouden doen, dus bij het 1e en 2e ei ineens met het derde ei alles weer stuk. Ze vinden schijnbaar graven in het blok heel leuk, toen heb ik de rest van de eieren kunnen rapen, en in het machine gelegd, hiervan 3 bezet.
toen kunsteieren eronder gelegd en pop is daarna rustig gaan broeden, om en om met de man. dus ik dacht dit gaat goed, ik de eieren een week voor het uitkomen terug gelegd, maar toen het in eind Januari / begin feb ineens zou koud werd dacht ik, laat ik eens een kachel erin plaatsen, dit is denk ik funest geweest, 1 ei was aangepikt maar helemaal uitgedroogd met volgroeid jong erin, ander ei ook helaas uitgedroogd met iets jonger jong erin ;(.

Nu zijn de reeds bezig met het 3e nest, ei 5 is gelegd, maar nu ook weer de 1e twee eitjes stuk gemaakt, drie liggen in het machine waarvan 2 mooi bezet. De pop is alleen nu pas vast gaan broeden, maar ik weet even niet wat ik moet doen, dus hoop hier advies te vinden.

De eieren in het machine liggen al 9 dagen eronder, en de pop gaat nu pas vast broeden, dus die denkt na 23 dagen komt er pas wat, dus als ik ze straks terugleg, komen ze eerder uit dan de biologische broedduur van de vogels, of zou dit niet uit moeten maken en als er eentje aanpikt de pop wel rustiger gaan broeden?

of is het te doen om ze vanaf dag 1 met de hand groot te brengen? ik ben zelf voorstander van natuurbroed, ook met de tijd zit ik wat moeilijk, maar tja, iets op stok krijgen zou wel gaaf zijn na zo'n korte periode..

ik hoop dat iemand mij advies kan geven of kan helpen.

alvast mijn dank

Tim


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2018-03-30 - 18:20:43 send message to surveyor

Echt niemand feedback op bovenstaande?


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-03-30 - 23:49:08 send message to Antonia

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hier ook een slopend koppel amazones.
Tot nu toe denk ik dat alle eieren onbevrucht zijn geweest, maar toch jammer. Hier is het de man die ze sloopt.
Ze gaan nu hun derde broedjaar in...

Als de pop goed broedt probeer je het weer.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2018-03-30 - 23:52:47 send message to surveyor

Ja balen He.

Maar als ze nu eenmaal vast broeden is er meer kans.
Eieren liggen nu dikke 10 dagen in het machine, misschien volgend weekend terugleggen. Handopfok is veel werk.

Maar bij jou is het stel nog jong, komt vanelf wel.

Hier zijn de van 2008.

Grtz


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-03-31 - 01:06:45 send message to Antonia

Mijne zijn ook al 11 en 10 inmiddels hoor wink ;)
Zodra er een ei heel blijft blijft de pop de tijd uit broeden. Zij is heel zorgzaam.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2018-03-31 - 01:57:34 send message to surveyor

Ja hier broeden ze nu ook, op kunsteieren.
Ik leg de eitjes volgende week, een dag of 4 voor het uitkomen terug. We zien wel...

Gr. Tim


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2018-03-31 - 08:42:41 send message to Antonia

Succes, ben benieuwd..


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2018-03-31 - 15:27:15 send message to Martien Strijdveen

Hallo

leg er eerst even onbevruchte eieren in kun je zien of ze de eieren niet stuk maken zou zonde zijn als ze ze nu nog even net voor het uitkomen stuk maken
ik gebruik altijd onbevruchte eieren in zo'n geval


gille parkiet
Website Member
Posts :51

Website Member
2018-03-31 - 17:21:22 send message to gille parkiet

geen gemakelijke vogels heb eerste ei op de grond tweede ei kunnen roven derde kapot nu afwachten tweede ei grts


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2018-03-31 - 18:05:27 send message to surveyor

Bedankt Martien, ik heb er eentje idd bewaard en die leg ik er morgen of maandag onder.

Ik vermoed dat die beesten nog niet helemaal uitgelegd zijn en dat er nog 6e ei volgt. Bizar grote nesten dit, al derde keer vanaf december.

Is handopfok te doen denken jullie?


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2018-03-31 - 18:09:02 send message to Martien Strijdveen

ja hoor ik doe het als het echt nodig is
en met goed resultaat


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2018-03-31 - 19:16:59 send message to surveyor

Ok, ik hoop dat het niet nodig is.
Beetje lastig met werk erbij wink ;).
Maar goed, iets op stok krijgen nu is ook wel eens leuk.
Hoe langer ze broed hoe rustiger ze worden, ben alleen benieuwd of het gaat aangezien dd eieren al langer zijn bebroed, en de pop dus snel al voor een verrassing komt te staan als er eentje aanpikt.


Ubernoob
Website Member
Posts :405

Website Member
2018-03-31 - 21:41:19 send message to Ubernoob

Een maat van me heeft op dit moment een rose in de handopfok waarvan de ouders het ook niet goed deden. Dit kuiken heeft eerst een tijdje onder valkparkieten gelegen. Perfecte gastouders totdat het jong wat te groot werd (maar dan is de handopfok ook al weer een stuk makkelijker)


ginoheeren
Website Member
Posts :190

Website Member
2018-04-11 - 13:11:29 send message to ginoheeren

ik zet altijd de man apart .de pop broed de eieren uit en voer ze gewoon



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede