Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jongen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jongen
Morena
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-12-27 - 22:02:17

Hallo, ik heb voor het eerst een grasparkieten koppel. Begin november heeft ze 6 eieren gelegd waarvan 1 jong geboren is. Na twee weken heb ik de andere eitjes die overigens niet bevrucht waren uit het nest gehaald.Gisteren heb ik het jong dood op de grond van de kooi gevonden met pikken op zijn lijf.
Kan iemand mij vertellen wat dit betekend?
Alvast bedankt!


tjeppe
Oud Lid
Posts :56

Oud Lid
2004-12-27 - 22:11:32

heb je niet eenbeetje teveel gekeken ? de pop kan haar jong gedood hebbenwegens jaloezie ! en de eitjes mag je gewoon laten liggen hoor ,de pop werpt ze wel zelf eruit op tijd .


toine
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2004-12-28 - 09:31:39

Hoi,het kan ook zijn dat het jong al dood was en toen de pop aan het jong is gaan knagen.Ik weet niet of jouw parkieten binnen of buiten zitten.
Als het buiten is dan kan het door de kou dood zijn gegaan omdat hij er maar als enigste erin ligt en dan snel onderkoelt raakt. Het kan ook zijn dat je parkieten nog jong zijn en het eerste nestje is dan zijn ze nog onervaren en dan kan het weleens mis gaan. Tot slot nog 1 tip als je maar een jong in het nest hebt laat altijd een paar eitjes erin liggen dan heeft het jong er steun van anders heb je kans op spreidpootjes omdat het jong dan constant met zijn pootjes wegschuift en geen steun kan vinden.
succes met het volgende nestje Toine


morena
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2005-01-05 - 23:15:33

Harstikke bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad wel om de drie degen gekekn om te kijken of alles wel goed gaat. Heb hier namelijk helemaal geen ervaring mee. Ik had in het broedhokje zo een gemaakt nestje gezet, waar ze haar eitjes in heeft gelegd maar nu wil ze het nestje volgens mij niet meer want ze probeerde hem door het gat eruit te trekken. Is dit ook normaal??? Heb hem eruit gehaald en nu heeft ze weer twee eitjes gelegd op de houten vloer van het hokje ik heb er wat van het oude nestje bij gedaan zodat ze zelf een nestje kan bouwen maar dat doet ze niet???
Heeft iemand tips want ik zou het erg leuk vinden als er dit keer wel een jong blijft leven.
Alvast bedankt!


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-01-06 - 11:19:35

Beste Morena,

quote
Ik had in het broedhokje zo een gemaakt nestje gezet, waar ze haar eitjes in heeft gelegd maar nu wil ze het nestje volgens mij niet meer want ze probeerde hem door het gat eruit te trekken.


Begrijp ik hier goed uit dat je in het broedkastje zelf iets van nestmateriaal hebt neergelegd??? (kanarienestje, krullen etc.)??

Grasparkieten hebben geen nestmateriaal nodig !!!
Een goed nestkastje 17cm x 17cm x 25 cm met een invlieggat van 5 cm is voldoende. (ik gebruik zelf het horizontale type)Zorg er voor dat er een voorgevormde bodem (NESTKUILTJE) inzit. Dat is het het allerbelangrijkste. De pop zal zeker wanneer ze in broedstemming komt dit kuiltje zelf wel een beetje bijknagen c.q. afknagen. Dat is niet erg, stimuleerd alleen maar. Daarom gebruik ik losse bodems. Ik leg elk jaar een nieuwe bodem in. Ook vanwege hygiëne, ziektes etc.

Wat betreft het pikken op de jongen...

Hoe groot is het hok waar jou parkieten inzitten??

Het kan wel eens gebeuren dat grasparkieten zo in broedstemming zijn (fel zijn) dat ze te snel weer door willen met de volgende ronde en hierdoor alles uit het blok gooien "dat in de weg zit" incl. hun eigen jongen.
Mijn ervaring is dat de kans op aanpikken en zelfs doden van de jongen vooral gebeurd bij koppels die vrij klein gehuisvest zijn. Je kunt hier 2 dingen tegen doen:

1. Op de bodem van je broedkooi een "afdakje'plaatsen. Jongen kunnen hier onder kruipen. Ouders zien de jongen niet direct (voeren nog wel!) en stoppen vaak met aanvallen.

2. een stukje hout, wilgentakje etc. in het nestkastje (broedblokje) gooien. Pop zal dit zien als een indringer al al haar energie steken in het verdrijven c.q. aanvallen van deze indringer waardoor aanvallen op eigen jongen vaak stoppen. Heb dit zelf al meerdere malen met succes toegepast !

Wat betreft veel kijken in het nestkastje...

Heb zelf vorig jaar met 8 koppels meer dan 100 jonge grasparkieten gekweekt. Controleerde ze iedere morgen en avond. Als er 1 vogel is die zich totaal niet stoort aan veel nestcontrole dan is het wel een grasparkiet. Dus...ik zou zeggen veel kijken (leer je van). Bovendien wennen je vogels hier ook aan en worden ze vanzelf rustiger. Een goede kweek. Succes!!wink ;)






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede