Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweek pruimenkoppen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kweek pruimenkoppen
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-01-13 - 21:43:07 send message to surveyor

Beste,

Mijn pruimenkoppen zijn aardig in de stemming.
Maar wanneer is het verstandig om de blokken open te maken? Zal zelf te denken aan 1e week febr.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2019-01-14 - 09:21:17 send message to mreyder

Zelf jaren met gemiddeld 6 koppels per jaar gekweekt. Hing de broedblokken altijd begin april op. Da's vroeg genoeg. te vroeg kan resulteren in poppen die al leggen voordat er getreed is; onbevruchte eieren dus. Let wel: mijn vogels zaten buiten, als je ze binnen en verwarmd houdt kan het natuurlijk eerder.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-01-14 - 15:08:34 send message to henkdelaat

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Let ook op voor legnood want de kans dat de pop dood gaat is dan groot.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-01-14 - 19:47:53 send message to surveyor

Bedankt mensen!
Hoe graag ik ook wil beginnen, moet dus nog even wachten.
Wil geen risico nemen en het is nog geen winter geweest.

Houdt alles dus voorlopig nog even dicht.
Beschik wel over een nachthok en buitvlucht, maar moet aardig stoken en wil liever geen risico lopen, ze doen het immers maar 1 x per jaar heb ik begrepen.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2019-01-14 - 20:30:49 send message to Tenzi

ik hang de blokken altijd in het eerste weekend van maart op. Vaak zijn ze dan al een ruime tijd in broedstemming.
Wel in een vorstvrij nachthok, dat ik bij koud en guur weer kan afsluiten. Nooit problemen gehad zoals legnood.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-01-14 - 21:54:44 send message to surveyor

Ja begin Maart was ook mijn idee nu.
Merk nu al dat ze in broedstemming komen, dus vandaar mijn twijfel om de blokken te openen, maar we doen nog even niets.
Gure en koude weer komt er nog aan!


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2019-01-15 - 12:44:13 send message to P.Rooth

na 2de week maart maak ik de broedblokken een kiertje open . Timmer invlieggat met een plaatje hout dicht en naak dan een naadje van 1 cm ongeveer zodat ze zelf het blok open moeten knagen wat de broeddrift bevorderd . Heb geen verwarming maar wel dikke zitstokken zodat de nageltjes bedekt zijn wanneer ze rusten . Voeding is mede bepalend voor kweeksucces voer vanaf midden feb meer gekiemde zaden door het eivoer en dat doe ik dagelijks . Succes


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-01-15 - 19:59:19 send message to surveyor

Bedankt Paul,

Ik heb zelf ook grijze roodstaarten. Ik voer deze heel het naar door kiemzaad/eivoer. Echter merkte ik een aantal weken geleden dat de vogels (pruimenkoppen) in de broedstemming een beetje kwamen. En waren toch ook wel wat agressief naar mekaar, ben toen gelijk gestopt met het voeren van kiemzaad. Start hier half februari wel weer mee.

Gr. TimZ


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2019-01-16 - 11:16:55 send message to P.Rooth

TimZ de broedstemming is ook afhankelijk van het weer .
Mooi zonnig is een boost zie ik ook bij mijn vogels nu is het weer over door minder zon en kouder .
Met het lengen van dagen en dan vooral de morgen is het opnemen van eivoer met gekiemde zaden ook hoger .
Is het kouder eten ze daar weer minder van en eten ze meer zonnepitjes .
Broedblokken heb ik eigengemaakt van dikke planken hardhout en enkele van multiplex min 18 mm bodem dubbeldik . 15 á 16 cm vierkant 60 diep afijn hoop dat je succes hebt met de kweek

Paul


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-01-16 - 21:47:37 send message to surveyor

Dankje!
Ik merk het nu al inderdaad, ze worden wat makker wink ;).
Maar ze geven een koude februari maand op, dus alleen maar even beter voor de natuur. Dan maart blokjes open, ik heb bijna dezelfde maten die jij aangeeft, dus dat komt wel goed.
Ben benieuwd of het mij lukt. Als de blokken open gaan, hoe lang duurt het gemiddeld dat er eitjes liggen normaliter?

Gr


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2019-01-17 - 18:51:09 send message to P.Rooth

das afhankelijk hoe de pop in conditie is het kan na een week maar ook weken duren voor het 1ste eitje gelegd is .
Omdat je ook met grijzen werkt en die een grote calciumbehoefte hebben houd er rekening mee dat pruimekoppen ook wat meer calcium kunnen gebruiken zeker tijdens de aanloop naar het leggen . Moet wel goed komen ze zijn echt hele gemakkelijke vogels waarvan de pop het voor het zeggen heeft . Succes


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-01-18 - 08:40:13 send message to surveyor

Bedankt Paul voor de tips!

Ik was al bezorgd om het feit dat het vrouwtje zeer dominant was ten opzichte van het mannetje, echt bekvechten..
Ben ik bij de grijze niet gewend wink ;). Dacht het klikt niet met de pruimenkoppen... maar later zitten ze weer samen te eten.
En dan even laten zit het vrouwtje weer achter het mannetje aan. Maar nu zijn ze rustig, gewoon zaadmengeling en fruit/groente. Vanaf volgende maand gaan we eivoer en kiemzaad maar eens opvoeren.

Jij ook succes met de kweek!
Benieuwd of er ook allemaal overgoten uitkomen, want stel is overgoten x overgoten alleen pop is ouder van 2013 en man 2015, en historie mannetje is onbekend.

Zeer leuke en bezige vogeltjes trouwens.
Zit er zelfs over na te denken om volledig met deze soort verder te gaan dan grijze..

Gr. Tim


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2019-01-18 - 10:54:59 send message to P.Rooth

overgoten x overgoten is zeker dat je daar hetzelfde uit krijgt . Ja of ze ergens split voor zijn is dan een verrassing .
2013 is nog vrij jong ze kunnen gerust t/m d'r 18de jongen voortbrengen en vaak langer heb ik ervaren .


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-01-18 - 14:06:30 send message to henkdelaat

Waarom nu fruit en groenten geven wat een hoog vocht gehalte heeft wat vogels in deze koude periode niet kunnen gebruiken.

Nu een goede zaadmengeling is voldoende tot dat de ergste vorst periode voorbij is en de temperatuur snachts enkele graden boven 0 is.

Een goed kiemzaad met eivoer is wel aan te bevelen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2019-01-18 - 18:52:06 send message to P.Rooth

Groente en fruit is wat ze zelf bepalen bij mij .Fruit is er altijd in de vorm van een stuk appel op 2 spijkers gespietst en groente is er dagelijks in de vorm van geraspte wortel wat door het eivoer en kiemzaadmengeling gaat en een dikke soeplepel . Het ene stel eet alles op andere stel laat dat staan of eet er minimaal van zodat ze zelf bepalen wat ze eten . Licht is zoals de dag bepaald geen kunstverlichting buiten een klein nachtlampje . merk wel wanneer het kouder wordt er meer zonnepitjes/safloorpitjes gegeten worden .


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-01-18 - 20:50:05 send message to surveyor

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja hier probeer ik ook een zo’n veel mogelijk gevarieerd eet patroon te geven. Fruit met mate hoor.
Eivoer en zaadmengeling. Straks weer kiemzaad.

Fingers crossed of het lukt. Zal wel goed komen.

Succes allemaal, laat wel weten of het gelukt is.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede