Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eieren kakariki Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Eieren kakariki
Jes1979
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-01-20 - 10:23:14 send message to Jes1979

Goedemorgen allemaal,

Ik heb sinds een paar maand 2 koppels kakariki. Een koppel zit buiten in de voliere en 1 koppel heb ik binnen in de schuur. Nu heeft het koppel in de schuur 7 eieren waarvan er afgelopen woensdag 1 ei is uitgekomen. Het is hun eerste nestje samen. 1 ei heeft ze uit het nest gegooid (was onbevrucht), 2 eieren waren stuk gegaan in het blok, en 1 ei heb ik er zelf uitgehaald omdat deze onbevrucht was. Nu hebben ze dus nog 2 eieren en een jong. Ze zorgen beiden goed voor het kuiken maar de 2 overgebleven eieren zijn nog niet uitgekomen. Ik zie wel dat er in beiden iets in zit maar naar mijn idee te weinig ontwikkeld voor de duur van het broeden. Nu vraag ik me af of ik de eieren weg moet halen of moet laten liggen. De een zegt, laten liggen ter bescherming van het jong, de ander zegt weghalen want het put de pop uit. Wie heeft advies? Alvast bedankt...


kakarikie1956
Website Member
Posts :35

Website Member
2019-01-20 - 17:17:58 send message to kakarikie1956

Jes
Gewoon laten liggen,de pop zal daar geen last van hebben,en het beschermd voorlopig het kuiken van doorliggen van de pop,haal wel de eitjes weg als het kuiken weekje ous is,veel succes.


Jes1979
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-01-20 - 20:01:49 send message to Jes1979

Oké,dan laat ik ze toch nog even liggen. Bedankt voor je reactie!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-01-21 - 10:58:58 send message to henkdelaat

Als het eerste ei uitgekomen is dan kunnen de 2 overige eieren die er nog liggen alsnog uitkomen want dat kunnen de laatst gelegde eieren zijn.



Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2019-02-02 - 14:11:22 send message to Sam&dave

Idd. gewoon de eitjes laten liggen. Ik heb altijd zelf de indruk dat 3 tot 5 eitjes prima uit te broeden zijn. Dus zijn het er meer dan 5 en zitten er onbevruchte eitjes bij dan deze gewoon verwijderen.

Is het aantal < 5 altijd laten liggen. 4 redenen:
Zoals Henk zegt kunnen die altijd nog later uitkomen. Heb ook bij de kakarikies een keer 5 a 6 dagen er tussen gehad. De tweede reden is dat de eitjes het jonkie beschermen tegen doorzitten pop. De 3e en niet onbelangrijke reden is dat het jong de eitjes als steun gebruikt. Normaal steunt het jong op broers/zussen en helpen elkaar overeind. Dat stimuleert de groei. Laatste reden is dat in de eerst dagen de eitjes als warmtebron gebruikt worden. Verlaat de pop het nest dan heeft het jong de warme eitjes die (zeker in de periode) het jong helpen warm houden. Dus altijd laten liggen. Succes verder en de eerste resultaten zijn niet maatgevend voor de volgende legsel. Het is al prima als de pop in haar eerste legsel 1 a 2 jongen groot brengt.


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-05-20 - 23:18:46 send message to jeffke kweker

Als ze niet bevrucht zijn en de dagen zijn om weg pakken als de eieren stuk gaan en de jongen of ouders komen onder te zitten is geen pretje


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-05-20 - 23:20:47 send message to jeffke kweker

Als de laatste ei 5 dagen bebroed zijn ga ik met lampje kijken alles wat dan niet bevrucht zijn gaat er uit bevruchte blijven liggen



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede