Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pruimenkop parkiet kweek of rui!?! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-08-07 - 17:04:40 send message to surveyor

Ok, is voor mij handiger om de opening af te dichten, blok hangt namelijk aan paneel, en als ik die weg haal komt er weer een opening wat ik niet zo snel dicht kan maken.
Dus maak opening wel dicht... schoonmaken zal nog niet nodig zijn, is een nagelnieuw blok wink ;).

Helaas moet ik een beetje met kunstlicht werken, mijn sandwich panelen nachthok is helemaal dicht en dus donker, pas als ik de luikjes open doe komt er wat zonlicht binnen of via de deur..



jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-08-07 - 17:36:06 send message to jeffke kweker

Tussen door en na ieder ronde blok verschonen


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-08-07 - 19:29:12 send message to P.Rooth

Ook een nieuw blok dient schoongemaakt te worden tevens gebruik ik tabakstelen onder het nestmateriaal tegen bloedluis .


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-08-07 - 19:39:27 send message to surveyor

Ok, ja is een goede tip die tabaks stelen, en daarover gewoon zaagsel? En waar haal je die tabaks stelen?


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-08-08 - 09:21:21 send message to jeffke kweker

Afkloppen nog nooit bloedluis gehad in de periode dat ik een volière heb + - 19 jaar en gebruik aleen zaagsel in de blokken
Als jongen in blok liggen maak ik hem 1 keer schoon tussen door na iedere ronde
Om de jaar met warem water en halamied


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-08-08 - 13:30:11 send message to P.Rooth

tabakstelen gewoon bij de zaadhandelaar heb nu bijna 50 jaar vogels en 1 maal met bloedluis te maken gehad door aangekochte vogels . Vandaar ik altijd tabakstelen onderin doe en daarop een 50/50 mengsel potgrond houtspaanders en dat flink aangestampt


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-08-08 - 22:10:27 send message to surveyor

Bedankt, goede tips waar ik het mee ga proberen volgend jaar, pfff klinkt nog zo lang haha... wil lekker kweken... spannend of het lukt volgend jaar met de pruimpjes!


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-08-09 - 10:53:17 send message to henkdelaat

Tabakstelen is goed maar komt weinig in de kieren in de dubbele bodem die ik gebruik in de nestkasten.

Daarom gebruik ik overblijfsel van shag van vrienden en kennissen die roken.

Dat is vaak zeer fijn en komt in de kieren van de bodem te zitten zodat er geen bloedluis zich kan huisvesten.

Bij papegaaien gebruik ik vers wilgenhout van +/_ 1½ á 2 cm doorsnede plet dat met een houten hamer zodat het splijt knip dat op +/_ 6 cm lengte en gooi hiervan een flinke laag in de nestkast.

Laat dit enige tijd liggen en als het kort geknaagd is dan haal ik dat eruit doe dat in een afgesloten emmer(s) en gooi er een nieuwe laag geplette en geknipte vers wilgenhout in en laat dat liggen waar ze op kunnen broeden.

De eerder uit de nestkast gehaalde wilgen snippers gebruik ik om de nestkast te verschonen als die door de jongen bevuild is.

Het voordeel van dit geknaagde hout is dat als je er met je hand in knijpt dat het niet splintert zodat ook de jongen niet beschadigt worden of zoals ik meegemaakt heb bij iemand dat er een stukje hout tussen de ring en het pootje van het jong zat met grote gevolgen.



jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-08-12 - 22:40:04 send message to jeffke kweker

Ik heb naadloze blokken mooi tegen elkaar geschroefd


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2019-08-13 - 16:55:54 send message to www.wim


Dan zijn ze niet naadloos....naadloos is uit één stuk.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-09-29 - 09:42:14 send message to surveyor

Nog een vraagje, vanaf hoe laat stellen jullie de verlichting meestal in in de ochtend?

Ik heb nu van 08.00 tot 21.30 ingesteld.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-09-29 - 11:09:01 send message to P.Rooth

8 tot 21.30 is erg lang licht

Kunt u de avondverlichting stapsgewijs inkorten tot er max 12 uur licht daags is ? wat korter zou nog beter zijn in de wintermaanden is er meer rust .

Mijn vogels reageerden enorm op verlengen dag in de morgen die ik na januari verlengde weer stapsgewijs uiteraard ongeveer gelijk aan de natuurlijke daglicht verlenging


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-09-29 - 13:27:13 send message to surveyor

Hoi,

Ja dit moet wel lukken, heb schakelaars erop zitten.
Dus advies is, hoeveel uur licht?
Winter en zomer? Wil niet teveel gaan rommelen meer, daar heb ik mee geleerd ;(.



P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2019-09-29 - 15:05:24 send message to P.Rooth

in de winter minder dan 12 uur licht
kan je de jaargetijden beste volgen dus ook 's morgens naar 8.30 . Neem voor gemak aan dat u 'savonds vogels verzorgd en een half uur later licht gedimd wordt .
Probeer de lichten naar seizoen te stellen is meer rust in de tent


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-09-29 - 19:42:53 send message to surveyor

Ok, gaan we zo instellen.
Komt goed!

Dank je




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 211 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede