Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Alexander parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Alexander parkieten
loriman01
Website Member
Posts :9

Website Member
2019-03-24 - 12:03:13 send message to loriman01

Hallo, ik heb een koppel alexanders. Twee jaar geleden toen ik dit koppel kocht, waren ze al 5-6j, en dit jaar hebben ze voor het eerst 4 eieren. En zijn er twee uitgekomen de anderen moeten nog (weet niet of ze bevrucht zijn) vrijdag is het eerste jong geboren en gisteren het tweede, het eerste jong lag vandaag dood in het blok en de tweede leeft nog en hoop dat het zo blijft. Maar wat kan een reden zijn dat het 1e jong naar 1 dag al dood in het blok lag?


loriman01
Website Member
Posts :9

Website Member
2019-03-24 - 12:54:23 send message to loriman01

En moet ik het dode jong uit het blok halen? Alv bedankt voor de reacties!!


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2019-03-24 - 13:38:25 send message to Timon.feys

dood jong eruit halen want die gaat rotten, kan zijn omdat de ouders nog niet voldoende ervaring hebben, wacht gewoon nog even af hoe ze omgaan met het andere jong, maar hou ze goed in de gaten dat je niet nog een jong verliest happy :)


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2019-03-25 - 11:04:51 send message to P.Rooth

Voor er eieren zijn voer ik meer eivoer met gekiemde zaden tevens meer calcium .
Wanneer er jongen zijn moeten de oude vogels wel voldoende zachtvoeders hebben om de jongen groot te krijgen .
Broedblokmaat is voor een slaapkamer en niet woonkamer vaak zijn de blokken te groot tevens met dikke wanden . Is het erg koud sterven de jongen daaraan zelfs met volle krop . Ik doe daarvoor sinds enkele jaren een warmteplaatje tegen de achterzijde van het blok . Heeft mij veel dooie jongen bespaard


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2019-03-25 - 17:22:23 send message to Martien Strijdveen

hoi
heb jij ze binnen zitten te broeden?
en ik kweek al jaren met Alexanders en natuurlijk gaat er bij mij ook wel wat mis maar goed voer en eivoer is erg belangrijk
en als de pop eenmaal goed broed hebben de jonkies geen enkel probleem van de kou de pop houd ze wel warm ook bij vorst hoor meestal heb ik met de kerst al jongen liggen en gewoon buiten zonder verwarming<maar als je ze binnen laat broeden kan kou geen probleem zijn hoor (anders graag een pm met telnr. dan bel ik even


loriman01
Website Member
Posts :9

Website Member
2019-03-25 - 19:23:18 send message to loriman01

Hallo, ik heb ze in de buiten voliere zitten. Vandaag het tweede jong dood aan getroffen, gisteren heb ik het 1e dode jong naar gekeken, is gebeten door 1 van de ouders, heb het tweede jong nog niet naar gekeken het 3e jong is vandaag eruit gekomen. Wat moet ik nu doen? Hand opvoeding? Want ben bang dat dit jong het dan ook niet overleeft.


loriman01
Website Member
Posts :9

Website Member
2019-03-25 - 19:43:41 send message to loriman01

Ik heb geen ervaring met hand opvoeding, ik geef Elke dag ei voer. Kan het zijn dat de ouders te bang zijn?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2019-03-29 - 20:27:58 send message to KeesdeJongh

Verstoor je ze toch niet te veel met in de blok kijken? Dit kan ook een oorzaak zijn, Alexanders zijn normaal gesproken uitstekende ouders is mijn ervaring maar je moet ze wel zoveel mogelijk met rust laten.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2019-03-31 - 22:10:07 send message to Sam&dave

De doodsoorzaak te weten komen is erg belangrijk.

Dode jongen altijd opruimen.
Wat wel eens een rede kan zijn dat het jong nog onvoldoende sterk is om piepgeluiden te produceren. Dat zet de moeder normaal gesproken aan tot productie van kropmelk en het voeren. Oplossing is eenvoudig. Beetje a19 nutribird bijvoeren in de eerste 2 dagen.

Verder kan het de koude nachten zijn.

In het vervelende geval bijt de man jongen dood om reden dat hij de aandacht van de pop opeist. In dat geval man uitvangen en pop alleen het werk laten doen.

Is slechtste geval is een van de ouders drager van een ziekte zoals kliermaagdilitatie of iets dergelijks. Maar meestal gaan de jongen dan pas na 2 tot 5 weken dood.

Verder goed voeren in de zin van eivoer, kiemzaden, etc

Ik zou deze ronde niet ingrijpen en ouders zelf de ervaring op laten doen. Mogelijk hebben ze met een paar weken een nieuw legsel en komt deze ervaring van pas.

Succes




Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 158 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede