Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > onrijp fruit/noten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : onrijp fruit/noten
Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2019-07-02 - 10:46:15 send message to Dorian

In boeken en op voordrachten van grote kwekers der papegaaienwereld lees je vaak dat in het wild onze parkieten en papegaaien veel meer onrijp fruit eten dan wij denken. Wij geven hier te lande steeds mooi rijp fruit maar in het wild is het onrijp of niets eten. Daarom deze vraag, zou je ook onrijpe zachte okkernoten mogen geven aan papegaaien?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2019-07-02 - 12:31:09 send message to rupicola

Het gehele verhaal omtrent natuurlijke voedselbronnen gaat heel veel verder dan rijpe- en onrijpe vruchten.
Deze materie is zo complex dat het niet even in een paar zinnen is te posten.

Kan er een avondvullende babbel over houden, maar dat is meer geschikt voor een andere gelegenheid! wink ;)

anyway, de opname van onrijpe vruchten kunnen risicovol zijn in geval daar ter bescherming van de vruchten toxische stoffen van de betreffende plant aan te pas komen.

De walnootboom, Juglans regia, beschermd haar onrijpe vruchten wel, maar niet met toxische stoffen.
De onrijpe walnoten kunnen dus(uiteraard immer met mate) veilig worden verstrekt.


Dorian
Website Member
Posts :60

Website Member
2019-07-02 - 12:51:54 send message to Dorian

Bedankt Rupicola! Geef jij voordrachten over voeding, parkiet en papegaai? En zo ja ook in (West-)Vlaanderen?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2019-07-02 - 16:26:53 send message to rupicola

Ja, dat kun je wel stellen.

Aan het onderwerp "Natuurlijke voedselbronnen van Papegaaien" heb ik vele jaren onderzoek gedaan.
(onder de knop beurzen en shows vind je mijn aankondiging)



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-07-02 - 18:38:27 send message to henkdelaat

Onrijpe zaden bedoelen ze mee dat de zaden tegen het rijpe aanzitten halfrijpe zaden geven vaak diaree bij vogels zo ook met halfrijp fruit.

Heb eens halfrijpe mais gegeven en de volgende dag stonken alle vogel verblijven en waren ze allemaal aan de diaree.

Mais geef ik altijd één week voordat het van het land gehaald wordt meestal is dit half September.

Vroeger kon je nog bij de fruitboeren appels pikken als je naar school ging maar als ze pas half rijp waren en je at ze op dan had je dezelfde dag nog buikpijn en diaree.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2019-07-02 - 19:13:53 send message to vogeltje1000

quote
Vroeger kon je nog bij de fruitboeren appels pikken als je naar school ging maar als ze pas half rijp waren en je at ze op dan had je dezelfde dag nog buikpijn en diaree.


Jij bent dan ook geen vogel.

Ik geef uit eigen tuin halfrijpe pruimen appels kersen kweeperen peren. Er worden uit onrijp fruit eigen alleen de pitten gegeten zonder enig probleem. Ik zet regelmatig bakken vol appels en peren die halfrijp zijn in de volières.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 254 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede