Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jong dood in het blok door warmte!?! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Jong dood in het blok door warmte!?!
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-07-23 - 23:15:32 send message to surveyor

Goedenavond,

Vandaag teruggekomen van een heerlijke vakantie.
Bij vertrek had ik van mijn ervaren koppel 1 jong liggen van 6 weken. Koppel doet gemiddeld 2 rondes en brengt de jongen zelf groot (althans altijd gedaan).

Vandaag bij thuiskomst gelijk gekeken naar het jong, maar die lag dood in het blok. Krop was niet leeg, en beestje was nog wat slap, dus niet stijf... dus vermoed vandaag gestorven...

Is dit echt de warmte? Had het blok 2 weken geleden schoongemaakt, en vers zaagsel in gedaan...

Baal er echt van, zonde dat beestje en de gedachten alleen al.

Ik kweek in gewone blokken 60/35. Binnen in sandwichpanelen nachthok waar het blok hangt.

Iemand advies voor in het vervolg? Of hoort dit ook bij het kweken? Doe het al 15 jaar, maar dit bederft wel de kweek. Zonde zeg, iemand tips voor toekomst??

Gr. Tim.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2019-07-24 - 19:11:32 send message to P.Rooth

uw uitleg roept vragen op . Zijn de vogels tijdens uw vakantie niet verzorgd zoals dagelijks schoon water etc ?
En ja warmte kan best de doodsoorzaak zijn .
Voorzorgsmaatregelen zijn eigenlijk simpel : dagelijkse controle en indien er warmte op komst is kan overwogen worden om ventilatoren te plaatsen die bij bepaalde temp ingeschakeld kunnen worden . Bij mij vandaag achter huis 35graden in de schaduw . 6 ventilatoren in de nachthokken die de temp 8 graden konden dempen . Voelde ook niet acht warm binnen door de luchtventilatie . Nog 2 meyers in een blok en geen probleem


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2019-07-24 - 22:57:56 send message to Glansspreeuw

Ik heb het ook voorgehad met twee jonge halsbandparkieten. Ze zouden een week later uitvliegen maar na een warme dag lagen ze dood in het nestblok. Ik heb meteen twee badkamerventilatoren geplaatst in de loopgang en ga voor volgend jaar luchtgaten in de blokken boren.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-07-24 - 23:34:22 send message to surveyor

Jawel, de vogels werden zeker wel goed verzorgt tijdens mijn afwezigheid. Vers water en eten, daar lag het niet aan!
Blok had ik daarvoor nog schoongemaakt, dit omdat ik weet dat ammoniak van de ontlasting funest is...

Vermoedelijk toch de 1e hete dag gelijk fataal, echter had ik dit nooit vroeger, wellicht toch reden van sandwichpanelen hok.
Vandaag sproeier over dak en buitenvlucht gezet, zorgt gelijk voor verkoeling, ook ventilator aangeschaft.

Volgend jaar ga ik ook nog gaten boren bovenin het blok, en gaas panelen bestellen zodat ik het inspectieluikje kan openen en dan het paneeltje ervoor maken. Zuurstof moet er gewoon afdoende in komen.

Stomme les, en baal er echt super van. 1 hete dag en gelijk klaar, zonde het beestje.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2019-07-25 - 08:04:40 send message to wiechmann

Ik had gisteren een dooie ara in voilere hij leefde nog toen we het zagen .mee na binnen genomen .maar 10 later toch overleden ondanks dat hij de koele woonkamer in was gegaan .en hij zat toch in de schaduw .ik heb liever min 20 dan dit aan de vorst heb ik nog nooit een vogel verloren


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-07-25 - 09:25:57 send message to surveyor

Idd Herman!
Veelste warm....

Sterkte man


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2019-07-26 - 01:02:32 send message to KeesdeJongh

Ik zet bij mij als het echt zo warm is het deksel van de bovenkant van het blok een stukje open, warme lucht stijgt naar boven.De ouders blijven hun jongen gewoon voeren en hebben daar geen last van. Veel succes.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-07-26 - 10:19:42 send message to surveyor

Bedankt Kees, dit wordt voor sommige blokken lastig bij mij, omdat deze tegen het dak aanzitten...

Maar oplossing is er al voorlopig, tuinsproeiers over de volière laten gaan en dit scheelt 6 / 7 graden binnen in het nachthok.... volgend jaar een goede oplossing verzinnen..


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-07-26 - 18:42:27 send message to henkdelaat

Je kan ook grote gaten net onder de deksel boren die je ook e.v.t. dicht kan zette met kleinere ringen of met stoppen bij andere temperaturen.

Ik gebruik deze ringen als ik een invlieg gat moet verkleinen voor andere vogels.

Omdat het boven in de nestkast zit knagen ze er niet aan.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-07-26 - 20:47:08 send message to surveyor

Bedankt Henk, ook weet een goede oplossing..
Genoeg knutselwerk weer voor het goede doel...


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2019-07-27 - 11:05:12 send message to Fredje15

Kijk eens even naar uw reactie op 19 juli 2014 naar uw maar annouk04. U geeft een reactie op zijn bericht.
"Pas op wat de warmte wel niet kan aanrichten"!
U geeft zelf als reactie Ëcht bizar maat..."
Kijk dan ook nog eens naar de tips die jullie toen gekregen hebben.
Sommige kwekers leren het nooit blijkt nu wel.
Misschien even kijken wat een vogelaan warmte aankan als dit boven zijn eigen lichaamstemperatuur is. Een volwassen vogel kan zichzelf niet eens goed koelen in zijn kooi.
Hoe moet dit dan met jongen !
En je hebt dit zelf al eerder meegemaakt. Droevig hoor !


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-07-27 - 16:51:53 send message to surveyor

Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt fredje!
Dat je mensen zelf oplicht zoals annouk04, wil niet zeggen dat je dit nog even in de neus moet wrijven...


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2019-07-27 - 19:48:19 send message to Fredje15

waarmee heb ik dan iemand opgelicht ?
Vertel mij eens wat je bedoelt.
Ik ben degene die is opgelicht met zieke vogels (grijze roodstaarten) hoor ! En iederéén kan jou eigen reactie op dit forum terug vinden hoor !



surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2019-07-27 - 19:51:32 send message to surveyor

Fredje jij weet goed wat ik bedoel.
Zieke vogels verkopen aan een vriend van mij!

En idd mijn ervaring reikt jaren en heb helaas erge dingen meegemaakt met de vogels, waar ontken ik dat?

Afijn, moeiteloos in principe om hier met fredje te gaan discussiëren, het is dat ik vakantie heb...


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2019-07-27 - 20:34:10 send message to Fredje15

Sorry,maar ik ben mij van geen kwaad bewust. Heb aan niemand ooit zieke vogels verkocht.
Heb ze alléén zieke vogels van jou gekocht.
Een koppel grijze roodstaarten en een koppel blauwvoorhoofden op 22 augustus 2014 in Alphen a/d Rijn. Jij woonde in Leiderdorp.jouw telefoonnummer 06-51411908.


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2019-07-27 - 21:07:14 send message to wiechmann

Fred je heb de verkeerde persoon voor je Tim woont al heel lang in Roosendaal .al meer dan 14 jaar zo lang ken ik hem



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 207 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede