Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > psittacus pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>


Auteur Onderwerp : psittacus pellets
Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2019-08-08 - 15:53:35 send message to Lotti

Heeft er iemand kweekervaring met de psittacus pellets ? Heb ooit al andere pellets geprobeerd maar ermee kweken was een tegenvaller. Met de psittacus pellet zouden de kweekresultaten wel goed zijn maar ik zou dat graag van de kwekers zelf horen. Vandaar mijn vraag heeft iemand het al geprobeerd om met deze pellet te kweken ? En zo ja wat gaf hij of zij dan nog bij ( nog eivoer, kiemzaad, fruit,... en in welke verhoudingen ). Momenteel geef ik nog steeds het klassieke voer ( zaad en eivoer met daaronder gekiemd zaad en fruit .


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-08-15 - 15:58:30 send message to Esselink

Ik kweek ny zo'n 25 jaar zuid Amerikaanse papegaaien en parkieten. In 2005 ben ik voorzichtig eens gaan experimenteren met pellets omdat met name de kweek van amazones en ara's niet geweldig ging. Om de 2 à 3 jaar eens gewisseld van merk op aanraden van deze en gene en zo inmiddels heel wat merken gehad. Ik heb gemerkt dat pellets sowieso, indien goed gegeten, een goede aanvulling zijn voor de vogels.
In 2017 voor het kweekseizoen overgestapt op Psittacus pellets en dat jaar bijzonder goed gekweekt. Dit jaar is nu het 3e kweekseizoen


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-08-15 - 16:04:34 send message to Esselink

dat ik psittacus gebruik en waar ik alle collega kwekers hoor klagen ben ik al 3 jaar zeer tevreden. Ook dit jaar weer diverse soorten aan de kweek gekregen die voorheen niet lukten en wat ik ook heel bijzonder vind is dat het kweekseizoen langer is geworden sinds ik dit merk voer. Vorig jaar 3 soorten amazones die nog in augustus en zelfs september eieren legden waar dat voorheen in juli echt klaar was.
Het is vast geen wondermiddel maar ik ben er zeer tevreden over en aangezien het steeds moeilijker wordt om van de bijzondere soorten vers bloed te vinden hoop ik dat iedereen die koppels heeft die het niet doen dit eens gaan proberen want daar kan ik dan hopelijk ook weer van profiteren.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-08-16 - 09:50:20 send message to Antonia

Los van het kweken.....
Ik heb twee jaar terug Psittacus geprobeerd en binnen een maand 2 ara's die veel teveel gisten in de ontlasting hadden. Één van de ara's was best ziek, dus toen van een andere ara (heel jonge vogel) ook laten checken.
Heb de pellets weggegooud en tergegaan op de Zupreem.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2019-08-16 - 09:55:09 send message to Lotti

Bedankt voor de reactie. Geef je de pellets als hoofdvoer,als bijvoeding of geef je naargelang ze het willen ? Geef je naast pellets ook nog een zaadmengeling, eivoer, gekiemd zaad,... en wat zijn de verhoudingen ( zoveel van dit zoveel van dat ...


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-08-16 - 10:19:08 send message to Esselink

Om precies te zijn ben ik overgestapt naar psittacus na een bezoek aan een open dag van World of birds in Erica ik voer dan ook nu geheel volgens hun schema en daarbij ben ik toen ook overgestapt op hun zaadmengsels van konacorn. Het verschilt nogal per soort, ik heb parkieten, papegaaien en ara's alles zuid Amerikaans. Welke soorten heb jezelf?
Ik voer er geen eivoer bij verder wel alles wat je noemt en noten voor de ara's.


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-08-16 - 10:24:06 send message to Esselink

@ Antonia, ik heb 6 koppels ara's en nooit last van gisten gehad, ook de jongen waarvan ook enkele met het handopfokvoer van psittacus zijn gevoerd deden het beter dan welk ander merk ook. Juist met zupreem heb ik wel eens jongen verspeeld in het verleden met gist (handopfok) misschien is het daarom niet meer in de handel?


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2019-08-16 - 12:02:02 send message to Lotti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zelf heb ik momenteel slechts 3 koppels grote alexanderparkieten en 3 koppels groenvleugelkoningsparkieten. Pionus en eventueel Poicephalus soorten staan op het verlanglijstje. Voor een tijdelijke stop enkele jaren geleden heb ik goed gekweekt met beide soorten zou deze wel terug in mijn bestand willen. Ik geef nu een klein beetje nutribird pellets bij maar deze pellet voldoet niet om hem als hoofdvoeding te gebruiken vind ik ( ooit wel geprobeerd maar de kweek was toen ronduit slecht ) Hoe ziet het voederschema dat je nu gebruikt eruit ?


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-08-16 - 14:14:24 send message to Esselink

Ik heb gelukkig veel vrije tijd dus ik kan er de tijd voor nemen. Ik begin 's ochtends vroeg met een rondje groente, fruit en kiemzaad. Na een uur haal ik alles weg en was ik de bakken af. Dan krijgen alle vogels de pellets die voor ze zijn voorgeschreven, minor voor pyrrhura's, high protein voor amazones en caiques en high energy voor de ara's en goudparkieten. Later in de middag voer ik dan nog wat droge zaden als alles goed opgegeten is konacorn world of birds mengsels daar knoeien ze nauwelijks mee. En dan nog gevarieerde noten voor de vetbehoevende vogels. Tijdens de kweek hebben ze de hele dag breeder pellets ter beschikking maar ga ik gewoon door met de overige zaken en het is fantastisch hoe goed de jongen groeien op deze wijze en ik loop toch al een tijdje mee. De belangrijkste tip is geef ze zoveel als ze opeten en niet meer tenzij er jongen gevoerd moeten worden natuurlijk.


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-08-16 - 14:17:14 send message to Esselink

Ik heb trouwens ook 2 koppels pionus maar die krijgen gelijk met de amazones, slechts wat minder.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2019-08-17 - 09:11:38 send message to Lotti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik zie dat je aan je Pyrrhura's de minor pellet geeft maar ik vind geen kweekpellet van de minor. Bestaat die niet ? Als die niet bestaat welke pellet geef jij dan aan de Pyrrhura's tijdens de kweek ? Welke pionus soort heb je zitten ?


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-08-19 - 00:42:36 send message to jeffke kweker

Aleen maar pellets voeren is supper slecht gaat de spiermaag verslapen en de maag door verzwaken


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2019-08-19 - 00:44:13 send message to jeffke kweker

Pellets zijn namelijk meteen goed voor de darmen als het in de krop komt en heeft de spiermaag en de maag niks meer aan is door een vogel arts gezegd en nog door andere mensen


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2019-08-19 - 09:17:24 send message to Lotti

De vraag gaat er niet over of pellets goed of slecht zijn. Uiteraard zijn pellets alleen niet goed. Zaad alleen is ook niet goed. Zelfs bij pellets zijn altijd aanvullingen nodig in de vorm van fruit en ja zelfs zaad. Het voordeel van pellets is dat ze met elke brok alle voedingsbestanddelen binnenkrijgen. Bij de klassieke voeding bestaande uit zaad-eivoer-fruit... heb je altijd vogels die bepaalde voederbestanddelen laten liggen. Bij koppels en zeker bij groepshuisvesting eten de dominante vogels de lekkerste zaken en blijft de overschot voor de ander vogel(s)waardoor er van een uitgebalanceerd dieet ook niet veel overblijft. Pellets zijn dus in mijn ogen een welkome aanvulling in het dieet van vogels. Ik geef zelf al jaren nutriburd pellets bij naast hun klassieke voer. Mijn vraag was wat de ervaringen zijn met de psittacus pellet en in welke verhoudingen men deze voert om tot goede resultaten te komen.


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-08-21 - 17:49:25 send message to Esselink

Om de praatjesmakers eerst maar even te negeren; Ik heb in januari het genoegen gehad om tijdens de wereldshow met de ontwikkelaar van de psittacus pellets te praten en die vertelde dat het niet eenvoudig is om een kweekpellet te produceren. Door het hogere vetgehalte worden deze zachter en daardoor kruimelen ze snel. Mogelijk is dat de reden dat er geen kweekvariant is van de minor omdat die relatief al vetter is dan de andere kleine pellets maar dat is mijn inschatting. Ik kweek voornamelijk de kleinere wat 'moeilijkere' pyrrhura's maar ook cruentata, roseifrons en rhodocephala en op de leucotis na heb ik dit jaar met alle soorten gekweekt dus het lijkt er in ieder geval bij deze soorten met wat extra zonnebloempitten voor extra vet en aminozuren op dat de onderhoud pellets voldoende voedingsstoffen bevatten.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2019-08-21 - 20:20:43 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dat ik psittacus gebruik en waar ik alle collega kwekers hoor klagen ben ik al 3 jaar zeer tevreden. Ook dit jaar weer diverse soorten aan de kweek gekregen die voorheen niet lukten en wat ik ook heel bijzonder vind is dat het kweekseizoen langer is geworden sinds ik dit merk voer. Vorig jaar 3 soorten amazones die nog in augustus en zelfs september eieren legden waar dat voorheen in juli echt klaar was.
Het is vast geen wondermiddel maar ik ben er zeer tevreden over en aangezien het steeds moeilijker wordt om van de bijzondere soorten vers bloed te vinden hoop ik dat iedereen die koppels heeft die het niet doen dit eens gaan proberen want daar kan ik dan hopelijk ook weer van profiteren.


Het is altijd gevaarlijk om zulke conclusies te trekken zonder controle groep.. het is mij en meerdere kwekers namelijk de laatste jaren al opgevallen dat met name de zuid Amerikanen steeds later beginnen en ook langer doorgaan met kweken, waarbij met name eupsittula soorten juist steeds vroeger zijn. Geen van deze mensen gebruikt voor zover mij bekend deze pellets, ikzelf incluis .. veranderde climatologische omstandigheden lijken hier eerder oorzaak van.. dit los van het feit dat deze pellets best een goed product kunnen zijn overigens..



Pagina : 1 2 3 4 5 6
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 142 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede