Vogelarena

Log In

Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

Inhoud

Zoeken

VogelArena.com

Reclame

Forums Home > Kweek en verzorging. > psittacus pellets Moderators
agabird Karel Daniel

Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige

J. Elsen
Website Member

Website Member
2019-08-20 - 20:24:39 send message to J. Elsen

Lees eens aandachtig waar het om gaat.
Er bestaan eivoer met natuurlijke vitamines K (K1-K2), en er bestaan eivoer met synthetische vitamines K (K3).
Bekijk eens Italiaanse vogelvoerproducten, zoals het product-voer dat gekiemd-zaad vervangt (Perle Morbide). Dat Italiaans bedrijf beschikt ook over eivoer met synthtische vitamines K3. Omdat je dan beide onder elkaar mag mengen. Terwijl eivoer met vitamines K1-K2 gemengd met Perle Morbide meermaals voor problemen zorgen. Waar Vitamine K3 voorkomt betekent dat er onnatuurlijke producten aan te pas komen.
Bekijk eens de "grote" vogelvoeders bedrijven, die zaadvoeding verkopen. Die beschikken ook over dochter bedrijven-zuster bedrijven, die ook andere vogelvoeding produceren, zoals eivoer met vitamines K1-K2. Dergelijke producten kunnen zonder gevaren-risico's met elkaar gemengd worden.
Maar zeker nooit eivoer met Vitamines K1-K2 nooit mengen met eivoer met vitamines K3, en of met andere producten waar vitamines K3 voorkomen (Perle Morbide).

J. Elsen
Website Member

Website Member
2019-08-20 - 20:46:07 send message to J. Elsen

Het eerste wat ik altijd doe bij het aanschaffen vogelvoeding, is kijken wat er op de verpakking vermeld staat. Als er niets en of vitamines K3 op vermeld staat zal ik voor zaadetende vogels dat vogelvoer niet aanschaffen. In meer dan halve Eeuw vogelhobby heb ik voor zaadetende vogels nooit pellets gebruikt.
In Amerika worden pellets voeding, door de fabrikanten ervan, meermaals teruggeroepen omdat toegestane % overschrijden. Meermaals heeft het dan met ijzergehalte. In Europa gebeurd dit zelden, omdat daarvoor geen maatregelen bestaan. Enkel bij voeding bestemd voor mensen worden regelmatig voedingsproducten terug geroepen, en of uit de rekken gehaald.
Binnen de familie is er een aangetrouwd familiet die eigenaar is van een bedrijf dieren-vogelvoeding. Vroeger een familiebedrijf, nu beursgenoteerd, en één van de grootste van de Wereld. De merknaam zicht niet alles met betrekking dieren-vogelvoeding. Er komen ook heel wat dochter-zusterondernemingen voor. Ook zijn er handelaars de toelating hebben om producten van één of andere fabrikant onder hun eigen naam op de markt brengen. Denkt U dat al die verschillende merknamen allemaal zelf hun producten produceren. Zoals pellets, vergeet het maar.
Nogmaals: merknamen zeggen niet alles.

Lotti
Website Member

Website Member
2019-08-20 - 21:00:02 send message to Lotti

@ J.Elsen : bedankt voor de extra uitleg, nu begrijp ik al beter wat je bedoeld. Met welke vogels kweek jij en wat voer jij concreet aan je vogels ?

J. Elsen
Website Member

Website Member
2019-08-21 - 11:40:36 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Vanwege gezondheid, versleten zenuwstelsel en verschillende medische ingrepen (van nekwervels tot onderrug, schouders, etc), bezit ik geen vogels meer. De vogels die ik in het verleden bezat, en mee kweekte, waren voornamelijk zaadetende en insectenetende zangvogels. Zowel Inlandse (cultuurvogels) als tropische soorten. Eigenlijk te veel om op te noemen. Nam regelmatig ook actief deel aan kweekprojecten (vogels terug plaatsen in de natuur), proefparingen (kleurslagen, mutaties/mutanten), onderzoek flagellaten, etc. Dat ik geen pellets als voeding gebruikte, had te maken met vogels gekweekt in gevangenschap terug plaatsen in de natuur. Enkel sommige soorten insectenetende vogels kregen af en toe pellets-korrelvoeding.
Het ontstaan van pellets voeding bij vogels hebben te maken met zaad verspilling en het morsen ervan. Was in het begin bijvoer, nu meermaals hoofdvoer.
Zaadetende vogels pellen doorgaans eerst het zaad. En waar in de pel ook allerhande stoffen bevinden. Die op de ene of andere manier een rol kan-kunnen spelen. Denk maar aan ontgiften. Bij pellets is dit niet het geval.
Om nu terug te keren naar topic-onderwerp.
Dergelijke bedrijven beschikken meermaals over kweek-proef ruimtes-stations. Wat ook bij dit bedrijf het geval is.
Groot deel van de vogels worden gehouden in "ruime" draad-tralie-kooien. Ophangende op een hoogte van één meter van de grond. En bovendien bevind zich boven elke kooi een lichtbak. Alle afval-uitwerpselen belanden op de grond-bodem van de ruimte waar de vogels zich bevinden. Dus niet op de bodem van de kooien. Hoeveel vogel-hobbyisten houden-kweken hun vogels op dergelijke manier(en). Dus is het in zekere zin zo goed als onmogelijk om dierenvoeding, kweek, etc, met elkaar te vergelijken.
Ideale voeding is gevarieerde voeding, en verspreid over een groot deel van de dag. Hoeveel vogel-hobbyisten zijn daartoe in staat, alleen al van hun beroepsleven. Dus produceren fabrikanten voedingen die daaraan zijn aangepast. Denk maar aan soorten eivoer, Perle Morbide, etc.
Tegenwoordig zijn er ook meer en meer vogelsoort voeding, seizoensgebonden voeding, etc.
Het eerste wat ik elke dag deed, was het drinkwater verversen, daarna de voeding, badwater waar nodig, insecten waar nodig, etc.

Ps. Door pellets te produceren voor/bij vogels, waren de fabrikanten ervan deels verplicht ook eivoer, en of andere voedingsproducten op de markt te brengen met vitamines K3.
Enkele keren onder elkaar, nu en dan, mengen-geven van K1-K2-K3 zal wel voor geen, of bijna problemen zorgen. Het is vooral bij altijd, en of veelvuldig toepassen dat er zich problemen voordoen.

Succes verder.

Esselink
Website Member

Website Member
2019-08-21 - 17:49:25 send message to Esselink

Om de praatjesmakers eerst maar even te negeren; Ik heb in januari het genoegen gehad om tijdens de wereldshow met de ontwikkelaar van de psittacus pellets te praten en die vertelde dat het niet eenvoudig is om een kweekpellet te produceren. Door het hogere vetgehalte worden deze zachter en daardoor kruimelen ze snel. Mogelijk is dat de reden dat er geen kweekvariant is van de minor omdat die relatief al vetter is dan de andere kleine pellets maar dat is mijn inschatting. Ik kweek voornamelijk de kleinere wat 'moeilijkere' pyrrhura's maar ook cruentata, roseifrons en rhodocephala en op de leucotis na heb ik dit jaar met alle soorten gekweekt dus het lijkt er in ieder geval bij deze soorten met wat extra zonnebloempitten voor extra vet en aminozuren op dat de onderhoud pellets voldoende voedingsstoffen bevatten.

marti
Website Member

Website Member
2019-08-21 - 20:20:43 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

dat ik psittacus gebruik en waar ik alle collega kwekers hoor klagen ben ik al 3 jaar zeer tevreden. Ook dit jaar weer diverse soorten aan de kweek gekregen die voorheen niet lukten en wat ik ook heel bijzonder vind is dat het kweekseizoen langer is geworden sinds ik dit merk voer. Vorig jaar 3 soorten amazones die nog in augustus en zelfs september eieren legden waar dat voorheen in juli echt klaar was.
Het is vast geen wondermiddel maar ik ben er zeer tevreden over en aangezien het steeds moeilijker wordt om van de bijzondere soorten vers bloed te vinden hoop ik dat iedereen die koppels heeft die het niet doen dit eens gaan proberen want daar kan ik dan hopelijk ook weer van profiteren.

Het is altijd gevaarlijk om zulke conclusies te trekken zonder controle groep.. het is mij en meerdere kwekers namelijk de laatste jaren al opgevallen dat met name de zuid Amerikanen steeds later beginnen en ook langer doorgaan met kweken, waarbij met name eupsittula soorten juist steeds vroeger zijn. Geen van deze mensen gebruikt voor zover mij bekend deze pellets, ikzelf incluis .. veranderde climatologische omstandigheden lijken hier eerder oorzaak van.. dit los van het feit dat deze pellets best een goed product kunnen zijn overigens..

Esselink
Website Member

Website Member
2019-08-23 - 15:32:54 send message to Esselink

Hallo Marti, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het is ook zeker niet bedoeld als wetenschappelijk verhaal maar geheel als de ervaringen die ik heb opgedaan met dit voer.

Eupsittula heb ik niet meer dus dat zou ik niet weten maar geen enkele kweker die ik ken en die buiten onverwarmd kweekt heeft ooit eieren gehad bij amazones in september. Dat wil ook niet zeggen dat ze er niet zijn maar ik kende dit fenomeen niet.

Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie

Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright Jan Brinkers 1998-2018,
Laatste update: 22 mei 2018
e-mail: webmaster@vogelarena.com
Goedkope hosting / webhosting of een Gratis forum of toch kinderopvang in Enschede