Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > psittacus pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2020-05-09 - 12:05:28 send message to Daniel

Ik ben een paar jaar geleden overgestapt op 50% pellets en 50% zaad met daarnaast dagelijks wisselende mengeling van groenten, fruit of gekookte rijst/linzen/boekweit/sojabonen/kikkererwten. Ik ben dik tevreden. De vogels zitten er goed bij en mijn kweek is verbeterd. Het gaat hier om Pyrrhura. Dit werkt voor mij.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2020-05-09 - 16:59:44 send message to Karel

Zijn dat de Psittacus pellets die je nu gebruikt, Daniel, of een ander merk?
In het laatste geval: waarom je keuze voor juist dát merk?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2020-05-09 - 17:54:21 send message to Daniel

Ja ik gebruik Psittacus en ik ben het gaan proberen na een rondleiding bij World of Birds. Zij hadden er goede ervaringen mee


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-05-09 - 21:54:09 send message to J. Elsen

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

"Houd het s.v.p. bij eigen ervaring met het gebruik van pellets. Voor beschouwingen omtrent het gebruik van pellets in het algemeen, kan een separaat topic worden gestart. Dat staat u uiteraard vrij."


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2020-05-10 - 09:15:45 send message to Lotti

@ Daniel : hoeveel fruit/groenten geef je dan in verhouding met het zaad/pellets ? Voeder jij gerantsoeneerd, geef je een portie zaad/pellets voor meerdere dagen,... ? Als je gerantsoeneerd voert hoe ziet het dagmenu bij een koppel Pyrrhura's er praktisch dan uit bij u ?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2020-05-10 - 09:28:03 send message to Daniel

Ik geeft 1 eetlepel pellets per koppel en 4 theelepels zaad. Het fruit en groente wisselt enorm. Wanneer ik het gekookte voer toevoeg dan voer ik 1 theelepel zaad minder.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2020-05-10 - 11:50:30 send message to Lotti

@ Daniel. Je schrijft dat je 50% pellets en 50 % zaad geeft. Een groot aandeel bestaat dus nog steeds uit zaad, geef je dan nog eivoer bij als er jongen in het blok liggen ?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2020-05-10 - 15:47:42 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nee ik geeft bij jongen extra pellets aan de vogels. Ik voer geen eivoer en in de praktijk zijn de hoeveelheden zaad en pellets gelijk. De eetlepel die ik gebruik is redelijk fors.


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2020-06-15 - 10:34:33 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in deze pellets, maar het valt op dat het eiwitgehalte best hoog is.. wat is dan het nut van de breeder variant? Als ik zie 21,5 % eiwit voor de High protein maintenance en 24,5% voor de breeder variant. 21,5% lijkt mij voor de kweek al ruim voldoende? Het percentage ruw vet is ook hoger, maar kun je net zo goed met wat zonnepitten o.i.d bereiken? In vergelijking tot een zupreem pellet met 14% eiwit en een nutribird die hetzelfde heeft en een kweekvariant van 18% zou ik met de psittacus een overdosis eiwit verwachten?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2020-06-15 - 11:00:35 send message to Daniel

Ik voer de micro pellets aan mijn kleinere zuid-Amerikanen. Volgens mij is daar geen breeder variant (al kan ik het mis hebben). Nu zie ik bij mijn Pyrrhura niet veel verschil, maar bij mijn Psilopsiagon kreeg ik het idee dat ze afgeremd moesten worden (en heb dus het aandeel pellets verminderd).


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2020-06-15 - 11:10:37 send message to marti

Ik ben de minor aan het uitproberen voor de pyrrhura nu, 18% eiwit , maar voor de aratinga en eupsittula vind ik die te klein. Dan zou ik de high protein moeten nemen, maar ga dan naar ineens naar 21,5% terwijl de voedingsbehoefte van deze soorten imo gelijk is.. dus 18% is te weinig? Of 21,5 te veel.. en 24,5 voor een breeder variant extreem veel?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2020-06-15 - 13:34:01 send message to Daniel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Herstel ik gebruikt de minor en die bevalt me goed. Voor smaragden gebruiken wij de high energy - maintenance, maar dat is natuurlijk wel een stuk grotere vogel dan Eupsittula. Mijn cactorum zijn trouwens de enige vogels die de pellets weigeren.


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2020-06-15 - 14:14:34 send message to Esselink

De high energy gebruik ik alleen voor de ara's en goudparkieten, de echte noteneters. Las vorig jaar in onze vogels dat vogels van nature een veel hogere eiwitbehoefte hebben dan wij zoogdieren en tijdens de kweek nog tot wel 1,5x meer. Ik ga ervan uit dat ze het wel onderzocht hebben want eiwitten zijn dure ingrediënten, wellicht dat de andere merken er uit kostenoverwegingen minder in doen? Ik raad maar wat.
In ieder geval heb ik weer een buitengewoon kweekseizoen met de pyrrhura's en toevallig hoorde ik vorige week van een pyrrhura kweker uit de buurt die normaal gesproken redelijk goed kweekt dat hij dit jaar nog 0 jongen heeft. Toch een ervaren liefhebber maar pertinent tegenstander van pellets dus wellicht is er een correlatie?


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2020-06-15 - 15:27:18 send message to marti

Ze zijn hier in mei begonnen met heien voor de fundering van een windpark, dat verstoord nogal, dus hoe het kweekseizoen had moeten verlopen geen idee.. maar met dit zeer droge voorjaar is het op zich normaal dat pyrrhura laat leggen. Ik kweek ook enkel met de moeilijke soorten (pfrimeri , amazonum e.d) en die zijn altijd laat.. ik ben echter ook altijd in om eens wat nieuws te proberen. Het voordeel van de pellets zie ik niet zozeer nu in de kweek, maar vooral in de winterperiode en hoe ze dan het voorjaar inkomen. Vooralsnog hou ik de pyrrhura op de minor en twijfel ik nog over de aratinga's.. die zitten nu op nutribird, maar dat bevalt totaal niet..


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2020-06-15 - 16:48:34 send message to Esselink

Nee, nutribird heb ik ook slechte ervaringen mee. Je hebt nog wel een paar soorten waar ik in de toekomst nog wel interesse in heb dus ik hoop van harte dat je nog veel succes hebt met je vogels.
Ik moet zeggen dat de aratinga's het bij mij ook heel goed doen op psittacus high protein. Alle zonparkieten hebben nu jongen liggen evenals de jendaya en mitrata's. Witogen niet maar die zijn denk nog niet oud genoeg. Guayaquil helaas nog niet maar die hebben sowieso nog nooit jongen gehad, laatste 2 jaar wel onbevruchte eieren dus dat is al iets




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 115 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede