Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > psittacus pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2020-11-09 - 10:27:49 send message to Lotti

En hoeveel fruit / groenten krijgen je vogels dan ongeveer per koppel per dag ?


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2020-11-09 - 13:06:44 send message to Daniel

Verschilt van soort tot soort


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2020-11-09 - 13:13:00 send message to marti

In de ochtend krijgen ze bij mij fruit/groente/kiemzaad, dit haal ik rond de middag weg.. hoeveel ze krijgen is afhankelijk van hoeveel ze kunnen eten in die tijd..ik stem het zo af dat er niet al teveel weggegooid hoeft te worden.. daarna krijgen ze de pellets, zaad hooguit om de dag een paar lepels.. in de winter zoals nu, voer ik wat meer zaad bij op dagen dat ik de fruit/groente oversla..


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-11-09 - 18:52:23 send message to henkdelaat

Let op met groenten en fruit geven aan vogels die buiten zitten in de koude wintermaanden.

In fruit en sommige groenten zit veel vocht en dat is niet goed als de vogels veel energie moeten opbrengen om zich warm te houden.

Je kan beter het bestaande voer aanvullen met kiemzaad gemengd met Eivoer en Wortel(peen)Roze Bottels,Bloemkool,Broccoli enz.

Vogels die binnen zitten kan je het gehele jaar fruit en groenten geven wel met mate.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2020-11-10 - 09:38:10 send message to Lotti

@ Henk,ik begrijp je redenering en zeker bij het voeren van een zaadmengeling klopt dit wel maar het gaat hier over het voeren van pellets als hoofdvoeding en dan is zeker eivoer niet meer nodig en vaak zelfs niet gewenst omdat men anders het gevaar loopt teveel eiwitten, vitaminen,... te verstrekken. Zeker in de rustperiode zijn teveel eiwitten niet goed. Bij het voeren van pellets als hoofdvoer / basisvoer wordt het aanvullen met fruit en groenten net aanbevolen maar zoals gezegd dient men nergens mee te overdrijven vandaar mijn vraag hoeveel de liefhebbers geven en wat hun verhoudingen zijn tussen pellets en andere aanvullingen zoals o.a. fruit en groenten.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-11-10 - 13:09:46 send message to henkdelaat

Ik weet dat dit over pellet voeding gaat maar mijn opmerking is in zijn algemeenheid bedoeld voor beginnende kwekers die zaad voeren en die lezen dit topic ook.

Ik krijg ook regelmatig vragen hierover ook wat de verdeling van zaad en fruit en groenten en kiemzaad en eivoer is in procenten maar dat is per soort verschillend.


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2020-11-20 - 23:46:01 send message to jeffke kweker

Ik zou geen pellets voeren de grootste rotzooi


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2020-11-21 - 17:29:15 send message to Esselink

O ok, dan stop ik er wel mee. Jammer het ging zo goed.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2021-01-01 - 17:19:13 send message to Lotti

Een bijkomend vraagje voor zij die Psittacus pellets voeren. Hoe ziet jullie dagmenu er nu tijdens de rustperiode / wintermaanden uit ? Wat geven jullie en in welke verhoudingen ?


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2021-01-07 - 23:08:46 send message to jeffke kweker

Voer wel de pellets tegelijkertijd met zaden nooit aleen pellets is zoooooo slecht


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2021-01-08 - 10:22:25 send message to marti

Ik voer momenteel voor een vogel maatje pyrrhura, 2 eetlepels psittacus minor per koppel en 1 eetlepel zaad, met los daarvan gedurende de week een stukje vijg, appel walnoot etc. Vogels die de pellets niet opeten krijgen minder zaad. Binnenkort ga ik weer zaad kiemen en voer hier langzaam steeds wat meer van, dit komt in mindering op het droge zaad dat ze krijgen.

Voor Jeffke.. als je verder geen ervaring hebt met Psittacus gelieve elders je onzin verkopen..


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2021-01-08 - 10:26:01 send message to www.wim


Jefke,

Onderbouw dat is,altijd van die loze kreten die nergens opslaan kijkt iedereen doorheen.
Ik ken ze waar ze niks dan pellets krijgen en die in perfekte conditie zijn...en ook jongen groot brengen.
Wel is een keer in het w.end wat noten of iets zaad,maar dat is puur voor de verwennerij.
U weet toch wel dat je het zelf niet moet eten maar de vogels???
Ik zou is kippekorrels proberen voor u zelf,want u lult meestal als een kip zonder kop.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2021-01-08 - 14:58:48 send message to J. Elsen

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

Wetenschappelijke onderbouw heeft te maken met pel, schil, van zaden, vruchten.

Zaadetende vogels pellen doorgaans eerst het zaad.
In pel, schil, bevinden zich de zogenaamde giftige stoffen. Dit vanwege genetische eigenschappen
Stoffen die vogels nodig hebben.

Bij pellets is dit niet mogelijk.

Klopt wanneer je verschillende generaties lang pellets voert, je ook nakomelingen bekomt die uitwendig gezond zijn.
Maar is dat inwendig ook zo?
Want alleen pellets, betekent zoveel als, éénzijdige voeding.
Laat dat nu de reden zijn bij ontstaan pellets in Amerika.
Pellets was van oorsprong voedingssupplement vanwege éénzijdige voeren van zaden, zaadmengelingen.

Van waaruit de commerciéle slogan is ontstaan:

"Bij pellets is alles aanwezig wat vogels nodig hebben"

Waarom hebben dergelijke fabrikanten, allerhande nevenproducten, zoals voedingssupplementen. En dit doorgaans via zuster-dochterondernemingen.
Neem nu al die"VIT" producten van een bepaalde onderneming. Terwijl hoofdonderneming zelf pellets produceert.

PS. Bij psittacus pellets bevind zich een hoger percentage voedingsstoffen dan bij doorsnee andere merken pellets.
Kunstmatige voedingsstoffen die normaal terug te vinden met/bij "giftige" stoffen pel, schil van zaden.

Dus dat is de reden waarom bij sommigen psittacus
pellets, beter succes hebben.
Omdat er niet voldoende, een te kort van bepaalde voedingsstoffen was bij het dagelijks vogelvoer.
En hoe groter, hoger, percentage van die "giftige" voedingsstoffenstoffen, hoe zuurder voedingsproduct.
Vooral bij vruchten, fruit, is dit het best waar te nemen.



parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2021-01-08 - 17:29:25 send message to parrotmaniak

heb zelf ook een paar jaar pellets gevoerd maar ben ermee gestopt
vogels namen het slecht op (halsbanden) en ik heb het gevoel dat ze het beter doen op zaad ,kiemzaad, eivoer en universeel met beetje verse groentes/fruit


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2021-01-09 - 20:56:50 send message to Lotti

Mijn laatste vraag was bedoeld voor zij die Psittacus pellets voeren, de rest mag zich onthouden. De discusie of pellets al of niet goed zijn moet hier niet gevoerd worden daar zijn andere forum berichten genoeg over. Dus opnieuw dezelfde vraag speciaal voor zij die effectief psittacus pellets voeren aan hun vogels :

Hoe ziet jullie dagmenu er nu tijdens de rustperiode / wintermaanden uit ? Wat geven jullie allemaal ( niet alleen pellets dus voor de kritische personen ) en in welke verhoudingen ?




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede