Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Olijf Kakariki kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Olijf Kakariki kweken
DHF
Website Member
Posts :20

Website Member
2019-08-25 - 18:11:22 send message to DHF

Hallo,

Mijn naam is franky en ik kweek nog maar enkele jaren kakariki's maar dan alleen Geelvoorhoofd.
Ik heb momenteel enkel nog maar lutino; Cinnamon; Gezoomd; en Bonte zitten.
Kan er mij iemand fijn uitleggen hoe ik een Olijf Kakariki kan kweken, liefst stap voor stap want ik ben in die mutaties nog niet erg in thuis.

Mvg Franky


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2019-08-25 - 20:32:25 send message to bva118

Olijf wordt vanouds gebruikt voor vogels met een dubbele donkerfactor. Afgekort aangegeven als DD. Voor zover mij bekend is er bij de kakarikies nog geen donkerfactor bekend. De benaming olijf schept dan verwarring. Bij Duitse kwekers is er wel een afwijkende kleur gekweekt. Vermoedelijk zijn dat misty's geweest. Mogelijk is er ook al een grijsfactor. deze kan zowel recessief als dominant vererven. Het is dus eerst van belang om te weten met welke mutatie we te maken hebben. EF misty x EF misty geeft o.a. DF misty. Bij recessief grijsgroen moet het van beide ouders komen om grijsgroenen te kweken. Makkelijkst is dan een splitouder en een kleurouder. Alle jongen zijn dan split of kleur. Bij dominant grijsgroen heb je aan een grijsgroene ouder genoeg.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2019-08-25 - 23:28:03 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Bekijk dan eens volgende informatie.

www.nbvv.nl/download/standaardeisen/kakariki_2014.pdf

Als je al bonte en gezoomd bezit, bekijk dan hoe bont vererfd en vooral hoe gezoomd vererfd. En vergelijk dan met olijf-donkerfactor, de enkel of dubbel donkerfactor. D = enkelfactor-EF, DD = aan dubbelfactor-DF.


bva118
Website Member
Posts :290

Website Member
2019-08-26 - 18:04:23 send message to bva118

Zoals je ziet is dit de uitgave van 2014. inmiddels begint het inzicht in te dalen dat de donkerfactor er nog niet is. Kwestie van verkeerd gebruik van de mutatiebenamingen leidt ook in dit geval tot verwarring. Eens te meer een pleidooi om de juiste benamingen aan te houden.


DHF
Website Member
Posts :20

Website Member
2019-08-26 - 21:35:28 send message to DHF

J.Elsen ik begrijp het niet zo goed hoor, wil je zeggen dat ik een gezoomde x Bont moet kweken en de jonge zijn dan Donkerfactor dus olijf.

mvg Franky


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2019-08-27 - 00:10:30 send message to J. Elsen

Helemaal niet, verre van zelfs.
Wat ik daarmee bedoeld is hoe die mutaties/mutanten vererven, en die met elkaar vergelijken.
Als de mutatienamen goed of fout zijn laat ik in het midden.
Ik ga er van uit dat de verervingen kloppen.
bekijk de verervingen dominant gezoomd en donkerfactor.
Vererving recessief bont kan je vergelijken met vererving enkel donkerfactor.

Mijn vermoeden was dat U op de hoogte bent van de verervingen van de mutaties/mutanten die je al bezit.
Maar blijkbaar is dit niet het geval.
Dan is het niet zo simpel om alles in één-twee-drie zo maar uit te leggen.
Want weet je hoe de bonte vererven?
Ik zou zeggen; begin met de uitleg bva118 wat mutatie/mutant misty aangaat.
En leer vooral je eerst grondig in met alles wat mutatie-vererven aangaat.

Succes ermee.



dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2019-08-27 - 10:40:48 send message to dundieje

zoals BVA al aangaf, is het niet mogelijk om DD groen ( olijf )te kweken.
om dat de donker factor er nog niet is bij de kakariki.
om meer te leren over vererving kan je een beetje oefenen op :
http://www.gencalc.com/gen/eng_genc.php?sp=0KakR


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2019-08-27 - 13:49:05 send message to J. Elsen

Dit bericht is 6 keer gewijzigd

Mutant/mutatie misty komt overeen met donkerfactor.
Mutant/mutatie misty DD-dubbelfactor = olijf.

Wat is uiteindelijk de bedoeling bij het houden van mutaties-mutanten? Er ook mee kweken en nakomelingen inschakelen in de kweek? Dan hebt je meerdere onverwante koppels nodig. Best minimum met drie onverwante koppels beginnen.
Is het de bedoeling om zo snel mogelijk nakomelingen te bekomen die mutaties-mutanten uiterlijk zichtbaar tonen. Gebruik dan altijd een man die uiterlijk zichtbaar mutatie/mutant toont. En wanneer poppen ook split kunnen zijn, een pop die inwendig die mutant/mutatie bezit (split vogel voor mutant/mutatie die de man uiterlijk zichtbaar vertoont).
Dit is de kortste weg om mutaties/mutanten te bekomen die je zelf wenst.
De aller kortste weg is natuurlijk waar beide de zelfde uiterlijk zichtbare mutatie/mutant tonen.
Denk eraan dat tegenwoordig er heel wat zogenaamde "toverballen" voorkomen. Waardoor steeds meer en meer vogelliefhebbers van over de plas, geen vogels meer aanschaffen afkomstig uit Nederland en of Belgie.
Begin bij de kweek de gemakkelijkste vorm van vererven (geslachtsgebonden recessief). In Uw geval mutatie/mutant cinnamon die je al bezit.
Sommige beweren mutaties/mutanten die dominant vererven.
Maar er zijn ook mutaties/mutanten dominant die recessief vererven. Denk maar aan Amerikaans bont. Amerikaans geel en of wit, etc.
En inderdaad al doende leert men.


Heb in het verleden regelmatig proefparingen gedaan.
Beginnend me drie koppels zuivere onverwante wildkleur, drie koppels zuiver onverwante mutaties/mutanten en drie koppels onverwante kruisingen-hybrides. En dit minstens vijf generaties ver (R5). Kunt je voorstellen hoeveel nakomelingen er zijn, en vooral hoeveel ruimte je dan nodig hebt?
Waarom ook kruisingen-hybrides. Dergelijke vogels beschikken doorgaans over meer weerstand. Aangezien ik ook onderzoeken deed aandoeningen-ziektes, waren die kruisingen-hybrides een extra aanvulling. En ook wat de vruchtbaarheid betreft bij nakomelingen, zoals nakomelingen R2-R3
Door Europese groenvinken te kruisen met tropische groenvinken, is men er in geslaagd Europese groenvinken te kweken die beschikken over meer weerstanden. Zijn die groenvinken minder gevoelig voor flagellaat-vormen (het geel).

Maar begin eerst om allerhande genetische vererven mutaties/mutanten "onder de knie te krijgen".

Nogmaals:
succes ermee.


DHF
Website Member
Posts :20

Website Member
2019-08-28 - 20:42:23 send message to DHF

Bedankt voor jullie reactie, zou als ik lees heb ik nog veel te leren maar dat wist ik al.

mvg franky


jaap1325
Website Member
Posts :63

Website Member
2019-08-29 - 12:14:43 send message to jaap1325

valt opzich wel mee, leer eerst hoe een mutatie vererft kan je meestal met google wel vinden en dan leren hoe die vereving werkt. zoek eerst eens uit hoe bont en daarna gezoomd vererfen en dan hoe die vererving in zijn werkt gaat veel mutaties hebben de zelfde vereving



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 149 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede