Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Welke nestkast voor Inca kaketoe ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Welke nestkast voor Inca kaketoe ?
Kaketoe lover
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-11-14 - 15:00:07 send message to Kaketoe lover

Heeft iemand hier ervaring met het kweken van inca kaketoes ?
Welke blok en diameter opening ?
Ze hebben nu een blok van 60 x35x35
Deze hangt plat en er zijn 2 openingen in van 10cm diameter
Het koppel is 3 1/2 jaar oud en zijn nog niet in de blok geweest.
Zouden ze de blok niet accepteren of zijn ze nog te jong ?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2019-11-14 - 17:08:07 send message to P.Rooth

Staat in de laatste Parkieten Sociëteit een interessant artikel over een kweker van o.a. Kaketoes

Ikzelf heb alleen ervaring met Rose en Goffin Kaketoes die beide geen deksel op het blok dulden .

Ging zelf zover dat ze dagen bezig waren om een delsel eraf te molle/knagen en dat lukte ze prima tijd genoeg daarvoor . Man ging nadien door invlieggat van een 12 cm doorsnee bij begin wat ook groter gemaakt werd en de poppen via bovenkant in en uit . Maakten dus d'r eigen ingang .

Vind dat eigenlijk ook meer de natuur daar gaan de kaketoes ook door een groot gat de nestplaats in

Succes met de Major Mitchels


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2019-11-14 - 17:10:46 send message to P.Rooth

Vergeten de maten erbij te zetten
Beide soorten 40cm vierkant en 80cm diep en gewoon rechtop met stuk gaas aan binnenkant Geen zitstok buitenkant


Kaketoe lover
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-11-14 - 20:03:11 send message to Kaketoe lover

Dank voor uw reactie.
Heb jammer genoeg geen abonnement op dit blad.
Dit heb ik ook ergens gelezen van die blok zonder dak


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2019-11-15 - 17:25:02 send message to P.Rooth

Parkieten Sociëteit is een aanrader ben bijna 40 jaar abonnee/lid en ieder keer wel een verrassing

Anders ff op de site kijken voor een preview


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-11-16 - 10:33:38 send message to Esselink

Mensen denken tegenwoordig vaak dat ze alle informatie van het internet kunnen halen maar daarmee missen ze inderdaad de verdieping die je uit boeken of een magazine als de PS kunt halen.
Dus helemaal eens met je dat de PS bijna altijd weer interessante en nieuwe zaken te melden heeft. Ben ook lid van Onze Vogels maar dat is toch wat oppervlakkiger, meer op beginners gericht. Ik vind zelfs dat de PS inmiddels het Duitse Papageien voorbijgestreefd is, vooral omdat dat sinds de nieuwe uitgever vreselijk in kwaliteit is gezakt.


Kaketoe lover
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-11-16 - 12:29:48 send message to Kaketoe lover

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank voor uw reactie esselink , hiermee ben ik al een heel eind geholpen !


grousegarden
Website Member
Posts :5

Website Member
2020-01-12 - 19:59:41 send message to grousegarden

Hallo, sinds vorig jaar heb ik een koppel Inca's, graag zou ik daar mee kweken, ze zijn momenteel 9 jaar oud. Weet iemand wanneer deze zouden kunnen kweken--eieren leggen? Ze gaan reeds vlot in de kweekblok, en zitten in een volière van 3m X 5m. De volière is afgeschermd van weer en wind en ze hebben een lichte bijverwarming. Alvast bedankt voor de info.(deze info kan ik niet zo direct vinden voor kweek in NL en B). Groet.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-01-12 - 20:50:11 send message to Timon.feys

die kunnen morgen kweken of nooit en alles er tussenin, puur gezien naar de situatie zijn ze oud genoeg en huisvesting lijkt me ook wel oke. volgens literatuur gaan de meeste kaketoes pas kweken 1-3 jaar na verplaatsen naar een nieuwe huisvesting, maar je hebt van die gevallen zoals hier op het forum (rose kaketoes van surveyor dacht ik) die kweken binnen maanden na aankoop. belangrijk met inca's is gewoon geduld, goede voeding en hopen dat de man je pop niet dood wink ;)


grousegarden
Website Member
Posts :5

Website Member
2020-01-12 - 20:52:21 send message to grousegarden

Bedankt voor de info Timo.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2020-01-13 - 12:51:02 send message to P.Rooth

Kan onderstrepen wat Timon.feys aangeeft of ze doe het of nooit is een heel samenspel wat de vogels er toe brengt om voort te planten .
Had met mijn Goffins ook binnen een paar maanden de eerste eieren nadat ze weken bezig geweest waren om het deksel van het blok eraf te slopen was dik 5 cm en tot het laatste stukje er alleen een spijker recht overeind stond . Seizoen hadden ze ook niet kon achter elkaar doorgaan of ff stilstand tijdens de rui . Kortom ze moeten het echt naar de zin hebben en een gelegenheid om in de regen te kunnen hangen is een pre .


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-01-13 - 18:09:50 send message to henkdelaat

Vogels goed observeren als ze samen op de voerbak zitten en vast tegen elkaar aan zitten te slapen zal het best goed komen.

Als je kan is een hardhouten natuurstam het beste zonder deksel en halfweg een vlieggat maken waar de pop kan vluchten als het nodig is.

Hierboven zijn al diversen goede tips gegeven van ervaren kwekers wat vaak beter is als alles van internet afhalen.

Als nestkast vulling gebruikte ik altijd stukjes wilgenhout van 5;a6 cm lang en 1á2 cm doorsnede die ik met een houten hamer platsloeg en die maakte ze zelf wel naar behoren kort.

Suc6 met kweken en laat nog eens iets weten als ze eieren of jongen hebben dan kunnen andere beginnende kwekers er ook wat van leren.


grousegarden
Website Member
Posts :5

Website Member
2020-01-13 - 21:40:14 send message to grousegarden

Beste allemaal,
bedankt voor de duidelijke en interessante info, ik heb momenteel ook een camera staan op de gehele volière, ze zitten meestal samen, eten samen, en zitten vaak samen in de broedblok te wroeten, momenteel heb ik nog maar 1 à 2cm nestmateriaal in de blok liggen (omdat er toch al iets zou inliggen), dan zal ik er maar aan gaan denken om er een cm of vijf van te maken, ik zal er dan ook van die wilgentakjes bij doen zoals reeds beschreven in de info. Momenteel geef ik elke dag vers water, en 1/2 parkiet + 1/2 wildzaad, en elke dag een walnoot die ze zelf mooi onder hun tweetjes verdelen.
Nogmaals bedankt, Groet.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2020-01-14 - 07:25:38 send message to surveyor

Goedemorgen,

Ik geef ook altijd (Lutino rose kaketoeswink ;) een mengeling van kiemzaad (postduivenvoer) geweekt in warm water met eivoer, universeel voer, dit meng ik door het zaad met mekaar en strooi hier enkele keren per week nog een lepel carmix over heen, of ander vitamine / kalk preparaat.

Dit uiteraard minder frequent buiten kweek seizoen.
Let wel op, kiemzaad in het vergiet regelmatig omspoelen met warm water of even laten weten weken zodat er geen schimmel kan komen (is mij nog nooit gebeurd in de 16 jaar).

Ik geef dit aan al mijn vogels (grijze roodstaarten ben ik bekendst mee, maar ook rose en pruimpjeswink ;).

Uiteraard in de ochtend een fruit / groente mengeling.

Succes!


grousegarden
Website Member
Posts :5

Website Member
2020-01-14 - 20:57:20 send message to grousegarden

Hallo Surveyor, bedankt voor de info..
bij mij lusten de Inca's geen fruit en geweekt zaad, het koppel rose's daarentegen wel.
Maar ik blijf proberen dan , ik zal er dagelijks een kleine hoeveelheid fruit-groenten bijzetten, ben benieuwd.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-01-14 - 21:03:08 send message to Antonia

De meeste soorten lusten wel appel banaan en wortelen. Misschien een idee om mee te beginnen...



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 12 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede