Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ringen
jhbrants
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-12-20 - 12:26:17 send message to jhbrants

Bij het ringen van jonge kakarikies gaat het wel een mis, soms begint een jonge welke je aan het ringen bent te gapen en te stuiptrekken en gaat dan dood, ik denk aan stress, heeft iemand hier ook ervaring mee, ik hoor het graag.


kakarikie1956
Website Member
Posts :35

Website Member
2019-12-20 - 16:32:43 send message to kakarikie1956

Heb er meer dan 100 geringd,nooit meegemaakt,meschien uitkijken naar andere oorzaak?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2019-12-20 - 16:54:57 send message to P.Rooth

heb 40 jaar kakariki's gekweekt en aantal niet bijgehouden maar wat u benoemt nimmer meegemaakt . Wat geeft u zoal aan de vogels te eten ? Als het stress zou zijn dan zit er sowiezo te weinig vit B in de voeding want das een antistress vitamine


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-12-20 - 17:07:37 send message to henkdelaat

Nooit meegemaakt met geen enkele vogel maar een vriend heeft dit ook regelmatig zegt hij.

Wat ik hem geadviseerd heb is de vogels ringen als de krop zo goed als leeg is de vogels rechtop houden en met de rug in je handpalm.

En nu heeft hij er geen last meer mee.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2019-12-20 - 22:14:38 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd


In mijn geval heb ik dit in meer dan 40 jaar vogels houden nog nooit meegemaakt en gedurende ruim 15 jaar ringonderzoek aan inheemse vogelsoorten, waarbij ik naar schatting ongeveer 35.000 vogels gehanteerd en geringd, slecht 1x meegemaakt met een adult merel.


Wellicht even contact opnemen met een ervaren vogelhouder en/of misschien ook even uw 'grip' c.q. wijze van hanteren van jonge vogels tijdens het ringen nog eens nader (laten) beschouwen . . .


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2019-12-20 - 23:49:22 send message to Sam&dave

Zeker 100 kakarieken op stok gekregen. Overleggen, ringen etc geen probleem.
Dit lijkt op pdd. Als jongen geinfecteerd zijn is er weinig voor nodig om ze dood te laten gaan. Kun je de symptonen beter beschrijven, kop schudden, trillen, braken of iets anders. Ik zou het ouderkoppel apart zetten.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-12-21 - 09:35:26 send message to henkdelaat

PDD is autisme nog nooit van gehoord bij vogels.

Waarom worden hier vaak als eerste de ergste ziektes aangehaald als iemand een probleem heeft met zijn vogel(s).

Bovenstaand is er al meermaals advies gegeven wat de oorzaak kan zijn van sterfte tijdens het ringen.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-12-21 - 10:03:22 send message to Antonia

PDD is geen autisme, dat is PDD nos.

PDD/KDS is afkomstig van het Borna virus.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2019-12-21 - 14:34:57 send message to J. Elsen

Dit bericht is 4 keer gewijzigd

Waarom mag één of andere ziekte niet worden aangehaald, als die mogelijkheid bestaat?
Dan heeft het te maken met verticale overdracht van Borna virus. En is het Borna virus al aanwezig in het ei, in de eieren, zelf. Is moeilijk te achterhalen. Zeker bij de oudervogels. Een van de oplossingen om dit te achterhalen, is/zijn keeluitstrijkje(s)bij "dood/dode" jong(en).
Een andere oplossing is de jongen niet te ringen, en afwachten wat er dan gebeurd. Maar aangezien er een ringplicht is voor/bij deze vogels, zal je dan misschien genoodzaakt zijn, aanvraag vrijstelling, ontheffing, (max 5 jaar). En eventueel later de vogels voorzien van micro chip.

Borna virus is enorm aan het toenemen bij kanaries, en of andere vinken soorten. Vooral bij verticale overdracht. Meer dan de helft van de eieren zouden besmet zijn met Borna virus. Waardoor embryo's afsterven in het ei, dode jongen in het ei kort voor het uitpikken, tijdens het uitpikken, eerste levensdagen, bij het ringen, etc.
Allemaal symptomen verticale overdracht Borna virus.
Bij de vogel hobbyisten is te horen: "Slechte kweek". Wie weet heeft het daar mee te maken.

Persoonlijk denk ik dat verticale overdracht Borna virus nog meer te maken hebt met ander onderwerp:
"Niet uitkomen van Edelpapegaai".

PS. Op facebook is er begin dit jaar (maart 2019) interessante informatie met betrekking tot deze materie.
"dagboek van een kweker"/
"PDD: testen en vragen".
Verticale overdracht Borna virus betekent dragers Borna virus in de laagste graad. Wat zoveel als betekent: niet altijd aanwezig.
Waarom is Borna virus bij de oudervogels wel aanwezig tijdens de kweek?
Borna virus heeft onder andere te maken met soorten eiwitten.
Tijdens de kweek worden meermaals voer aangeboden met hoger percentage eiwitten.
Het vermoeden is dat het éne met het andere te maken hebben. Verder onderzoeken zullen dit moeten uitwijzen.
Maar als alle recente informaties, onderzoeken, kloppen, zoals toename Borna virus bij kanaries, wordt er van uit gegaan dat de recente vaststellingen, onderzoeken, wel eens kunnen kloppen.
Trouwens hoeveel eigenaars van kanaries gaan met zieke kanarie naar een dierenarts, vogelarts.
Dus op zichzelf is er weinig geweten wat betreft Borna virus bij kanaries. En met gevolg dat symptomen die zich voordoen bij kanaries in verband worden gebracht met ander aandoeningen, ziektes.
Een geneesmiddel dat geschikt is voor het bestrijden Borna virus is Celecoxib voor/bij vogels (COX 2 remmers).
Voor/bij mensen is dat geneesmiddel Celebrex (ontstekingsremmer).


jhbrants
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-12-21 - 17:42:47 send message to jhbrants

Ik heb dit dus alleen met mijn kakarikies en dus nooit met mijn andere vogels.
Ik heb buiten 15 volières en binnen nog 3, bevolkt met verschillende soorten grote parkieten, allemaal Australische. Bij deze heb ik nog nooit mee gemaakt dat er een dode te betreuren viel bij het ringen, dus dit gebeurd alleen wel eens bij mijn kakarikies.


jhbrants
Website Member
Posts :5

Website Member
2019-12-21 - 17:46:49 send message to jhbrants

Voor de duidelijkheid, de jongen zien er gezond uit en mankeren mijn inziens dan ook niets. De rest vliegt dan ook als normale gezonde vogels uit.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2019-12-21 - 22:33:31 send message to Sam&dave

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Prima. Het leek er in je eerste post op dat het vaker is er gebeurd. Beschreven Symptoon leek op pdd/kds borna. Ene jonge trilt gaat dood, ander jong lijkt niets te mankeren (is dan wel evt. drager)
zou wat veren van de ouders plukken en naar een lab sturen. Borna lijkt niet via de lucht overdraagbaar, wel via speeksel en ontlasting.
Misschien was het stress, maar wees voorzichtig.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2019-12-22 - 00:04:08 send message to J. Elsen

Als ik het goed begrijpt heeft het rechtstreeks niets te maken met de manier waarop je vogeljongen ringt. Aangezien het bij andere soorten vogeljongen die je ringt niet voorkomt.
Dus heeft indirect specifiek te maken met deze soort vogeljongen.
Dan heeft het te maken met soort-ondersoort Borna virus die invloed heeft op de hersenen en ruggengraat-wervelkolom. Soort-ondersoort Borna virus die hersenen en ruggengraat-wervelkolom beschadigd.
Hersenen: stress bij het ringen
Ruggengraat-wervelkolom: op rug in handpalm tijdens het ringen.
Bij soorten papegaaien-parkieten komen er minstens vijf soorten-ondersoorten Borna virus voor.
Bij prachtvinken één.
Bij kanaries vier.
Bij watervogels minstens twee.

Misschien eens informeren bij dierenarts/vogelarts, of Universiteit dierengeneeskunde.
Alleen veren plukken en laten onderzoeken geeft geen, of bijna geen garantie,zekerheid, bij verticale overdracht van Borna virus.

Succes verder.





Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2019-12-22 - 14:16:12 send message to Esselink

Heel knap hoe u zo'n diagnose stelt dr. Elsen. En dat zonder de vogels gezien te hebben. Dat kunnen er maar weinig.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-12-22 - 20:09:38 send message to Antonia

laugh :D laugh :D laugh :D

Ik zeg maar niks


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2019-12-25 - 09:55:05 send message to henkdelaat

jhbrandts schrijft,

Ik heb dit dus alleen met mijn kakarikies en dus nooit met mijn andere vogels.
Ik heb buiten 15 volières en binnen nog 3, bevolkt met verschillende soorten grote parkieten, allemaal Australische.
Bij deze heb ik nog nooit mee gemaakt dat er een dode te betreuren viel bij het ringen, dus dit gebeurd alleen wel eens bij mijn kakarikies.

Als u zoveel vogels heeft zowel binnen als buiten en het gebeurd alleen bij de Kakarikies dan kan je hier toch niet spreken van een Borna Virus,want dan zouden er toch meer vogels besmet moeten raken met dit Borna Virus of zie ik dat verkeerd.

Heb er nog nooit last van gehad in de 50 jaar dat ik met parkieten en later met papegaaien gekweekt heb dat vogels dood gingen bij het ringen.

Fijne Feestdagen en een gezond en goed 2020.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 130 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede