Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ringen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


gille parkiet
Website Member
Posts :51

Website Member
2019-12-25 - 10:27:16 send message to gille parkiet

prettige feestdagen voor iedereen grts


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2019-12-25 - 13:57:18 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

"Of zie ik het verkeerd"

Bij "klassieke" soorten/ondersoorten Borna virus gebeuren overdracht horizontaal. En worden verondersteld dat die besmettingen gebeuren via zenuweinden in neus en in snavel van de vogels. Daardoor bestaat de kans dat andere mede kromsnavel vogels-soorten ook besmet geraken.Onder andere door de uitwerpselen, mest, speeksel, besmette vogels.

Bij jongen die dood gaan bij het ringen, gebeurd dit via verticale overdracht . Is een recent "nieuwe" soort-ondersoort Borna virus, één van de 9 soorten-ondersoorten Borna virus die voorkomen bij soorten kromsnavel vogels. Vooral bij soorten papegaaien.

Verticale overdracht betekent dat de overdracht gebeurd via DNA oudervogels naar nakomelingen.
Bij dergelijke overdracht is er geen rechtstreeks gevaar voor/bij andere aanwezige soorten kromsnavel vogels. En doordat die jongen die borna virus bezitten vroegtijdig overlijden, is de kans klein dat het Borna virus wordt overgedragen naar andere aanwezige vogels. En de jongen die het overleven en mogelijks besmet zijn met Borna virus, gebeurd de overdracht eveneens verticaal.
Bij verticale overdracht zijn niet alle nakomelingen besmet met Borna virus.

Trouwens niets zegt dat Borna virus eventueel wel aanwezig is bij andere aanwezige parkieten. Maar dat het uiterlijk niet zichtbaar is.

Mijn vraag is dan:
Wat is dan de reden waarom deze jongen dood gaan tijdens het ringen?

Ook hier:
Fijne, prettige feestdagen en vooral een gezond en goed 2020.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2019-12-25 - 21:45:58 send message to Antonia

Als één of beide ouders het Borna virus heeft is elk jong besmet en op z'n minst drager ervan.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2020-01-03 - 17:29:20 send message to KeesdeJongh

Beste mede vogelliefhebber, het is natuurlijk lastig om van afstand exact te kunnen zeggen wat de oorzaak is en daarom zijn er al een aantal genoemd.1 oorzaak die ik er nog niet tussen zag staan is, pas op met koude handen. Wanneer u met uw koude handen een warm jong uit het nest vastpakt om te ringen kan dit een shock veroorzaken en een hartstilstand veroorzaken. Veel succes, ik hoop dat je er iets aan hebt. MVG Kees de Jongh


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2020-02-15 - 00:03:12 send message to jeffke kweker

Gewoon met de poten op het hand de gewenste poot naar achteren ring er om heen en klaar niet op de rug leggen dat kan fout aflopen
Ik kijk niet of de krop leeg of volgende is



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede