Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vrucht van de tamarinde ( indische dadel ) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vrucht van de tamarinde ( indische dadel )
natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-04 - 13:33:40 send message to natasja

weet iemand of ik deze vruchten aan mijn edelpapegaai mag geven ?

Mijn vader heeft een paar kilo meegenomen uit thailand en het lijkt mij erg gezond en leuk om te geven , beetje bezigheidstherapie ( en dat mag mijn luie kip wel hebben wink ;) )

Dus wie weet of je het mag geven ? voor mensen is het in ieder geval gezond maar dat zegt ook niet altijd wat.


Cheetah
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-01-04 - 17:16:06 send message to Cheetah

Hoi Natasja,

Ik heb die van ons wel een Surinaamse tamarinde gegeven.
Op zich kan het wel, ik ben alleen best wel huiverig met onbekend soort fruit.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-04 - 17:46:50 send message to oranjekuif

Ik lees hier in een goed boek:hoog suikergehalte
30 tot 40 procent,20 ptocent vruchtenzuur,verschillende mineralen,provitamine A en B vitamines(zuur van smaak)
Veel papagaaien eten ze liever dan normale dadels
Vooral zuidamerikaanse parkieten en papagaaien en kakatoes eten ze graag(voor de rest staat er niks bij over giftig of schadelijk)happy :)wink ;)
MVG Rene


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-04 - 21:49:57 send message to natasja

zuur van smaak klopt wel wink ;)
beetje zoetzuur , de info die ik heb gevonden is dat het bij teveel laxerend kan werken , dat de zaden helpen bij eczeem , werkt opmonterend en eetlustopwekkend , de schors werkt tegen astma

dus op zich lijkt het me wel een gezond extraatje en het mag dus blijkbaar gegeven worden aan vogels , gelukkig happy :)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-04 - 21:50:31 send message to natasja

stom .. vergeet helemaal te bedanken ..

Bedankt ! wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-01-04 - 22:01:33 send message to dooren

Even vlug opgezocht in de ned. voedingsmiddelentabel, per 100 gram: 1275 kj, 3 gram eiwit, 72 gram suikers, 23 gram water, vitaminesgehalte C = gelijk als van appels, alleen vit. A is dubbele. B1 en B2 veel hogere waarde als van appels. De vrucht valt eigenlijk onder de kruiden en specerijen.
groet gert


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-04 - 22:03:46 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat mij betrefd geen dank nodig,graag gedaan was zelf ook benieuwd
Zijn ze hier in Holland ook te verkrijgen?

MVG Rene

P.S Mijn Info kwam uit Duitse boek;obst,gemuse undexotische fruchte fur papageien und sittiche van Volker Wurth.
Toch groot verschil wat betrefd suikerpercentage,
met voedingdswaarde tabel(nu weten we eigenlijk nog niet veel,maar ja kan in ieder geval gevoerd worden)


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-04 - 22:44:00 send message to natasja

geen idee of ze in nederland te verkrijgen zijn .. ik heb ze in ieder geval nog nooit gezien ..

zijn ook een beetje rare dingen om te zien vind ik .. dus vermoed dat ik dat wel onthouden had wink ;)

Ze vind ze trouwens wel lekker , erg lekker zelfs en dat terwijl ze niet zo snel onder de indruk is van iets .

In thailand kosten ze zowat niets 20 bath per kilo dat is nog geen 40 euro cent en daar heb je zo'n *gokje* 60 a 70 vruchten voor.

Misschien iemand zoeken die naar thailand gaat wink ;)
Ik weet wat ik volgende keer mee laat nemen laugh :D

Was trouwens ook benieuwd of de palmnoten ook in thailand groeien , toevallig iemand die dat weet ..?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-01-04 - 22:53:07 send message to dooren

Hoi Rene,
Het boek nederlandse voedingsmiddelentabel wordt door voedingscentrum uitgegeven en is dus zeer betrouwbaar, deze gegevens worden geleverd door de gezondheidsraad en stichting NEVO.
De uitkomsten worden weer opgenomen voor adviezen voor bovengrenzen voor een aanvaardbare (veilige) inneming voor mensen.
Groet gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-01-04 - 23:00:22 send message to Niltava

misschien is het verschil te wijten aan vers en droog?


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-04 - 23:02:44 send message to oranjekuif

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dank je wel Gert,kan ik mijn boek weer in de vuilnisbak gooienlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D
Nee grapje ,ik denk dat het voor algemene informatie niet slecht is,maar de voedingswaarde tabel is dus wat beter geinformeerd
Zo zie je maar, niet alles wat geschreven wordt is waar.

mvg rene

P.S vers dan 30 tot 40 procent en droog meer dan 70 Zou zo maar kunnen Ik weet het niet,had ik nog niet aan gedacht


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-04 - 23:32:20 send message to natasja

nou voor de nieuwsgierige .. ze smaken naar dadels , ik heb ze geproeft wink ;)

In thailand breken ze de vrucht open ( zit een soort schil omheen te vergelijken met de schil van een lichee , alleen anders van kleur )
dan eten ze het vruchtvlees van de pit af , beetje zoals bij kersen ( ook qua grote ) maar er zitten ca. 8 pitten in een vrucht .
De pitten wassen ze en laten ze drogen en eten ze later weer als noten door ze open te breken.

het is wel een mooi plaatje om te zien eten , lekker exotisch past tenslotte wel bij papegaaien , heel ander gezicht als de "hollandse" appel wink ;)


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2005-01-05 - 23:51:39 send message to Galah46

natasja,je kunt tamarindevruchten vinden in een aziatische voedingswinkel,althans toch hier in Belgie,vandaag nog gekocht.Wist eerst niet hoe het eruitzag maar mijn vrouw heeft ze aangetoond.(ze is filipijnse)Groetjes Brecht;


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-06 - 08:24:42 send message to natasja

ohw goeie tip , als mijn voorraadje op is zal ik zeker eens gaan kijken


johan t w
Oud Lid
Posts :36

Oud Lid
2005-01-06 - 17:24:00 send message to johan t w

Hallo

Kan ik deze dadels ook aan bonteboeren grijzeroodstaarten en verschillende kaketoe's geven?
Zoja hoeveel van deze vruchten mag ik per vogel per week verstrekken?

gr Johan


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2005-01-06 - 20:19:09 send message to Galah46

Johan t w ,je mag ze gerust geven aan deze vogels.Vanmorgen aan mijn amazones en kaketoes gegeven.Normaal krijgen ze 's morgens een mix van fruit en groente + gekiemd zaad,daar heb ik dan gewoon enkele stukken tamarind(eerst gewassen) opgelegt.2 stukjes per vogel heb ik nu gegeven.De amazones hebben het gelijk opgenomen,de kaketoes waren kieskeuriger de ene at de andere niet.Nu dat is geen probleem morgen mix ik de tamarind gewoon erbij,mijn voorraadje is nu ook niet groot ,dus zullen ze het ook niet alle dagen krijgen mede dat ik hierboven nu gelezen heb dat er nogal wat suiker in zit.'s Avonds krijgen ze dan hun graanmengeling of pellets(afwisselend)Brecht.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 179 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede