Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Eieren opeten bij Grijze Roodstaart Papegaaien. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Eieren opeten bij Grijze Roodstaart Papegaaien.
MuisenMickey
Website Member
Posts :9

Website Member
2020-03-12 - 14:20:58 send message to MuisenMickey

Hallo forumleden,
Mijn naam is Nico,en ik kweek sinds 1991 met verschillende papegaaien soorten,doch de laatste jaren kweek ik alleen nog maar met Grijze Roodstaart Papegaaien.
Op dit moment heb ik nog maar 3 koppels zitten,en wil ik zachtjes maar zeker weer de hobby uitbouwen omdat ik nu gepensioneerd ben,en dus weer tijd heb om er aandacht aan te besteden.
Wel loop ik op dit moment tegen een probleempje aan waar ik zo even geen raad mee weet,en ik hoop dat hier iemand is die mij een tip kan geven hoe dit op te lossen.
Het probleem is,ik heb 1 broedkoppel Grijzen zitten dat weliswaar zeer goed klikt,beide vogels zijn van 2007,maar ik kan hier nog niet mee overweg omdat ze(volgens mij de pop)iedere keer de eieren op eten direct na dat ze gelegd zijn,dus ik krijg niet eens de kans om ze weg te halen.Ook als ik er een kunststof ei in leg wordt die onmiddellijk vernield.
Nu mijn vraag zijn er meer die hier ervaring in hebben of die mij een tip kunnen geven hoe ik dit kan voorkomen,bv het broedblok aanpassen maar hoe? of iets anders wat ik verkeerd doe?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2020-03-12 - 19:33:54 send message to KeesdeJongh

Beste mede vogelliefhebber, ik vrees dat deze pop dit blijft doen als ik eerlijk mag zijn.
Wat je zou kunnen proberen is een gaatje in een onbevrucht of waardeloos ei boren en dat dan leeg blazen en het ei daarna vullen met sambal of een hete scherp smakende stof,misschien moet je dit een paar keer herhalen, hopelijk helpt dit. Het nestblok in een donkere rustige hoek hangen wil ook wel eens helpen. Een wat diepere blok waar minder licht naar binnen valt kan ook positief werken en met rust laten als de pop op het nest zit, sommige poppen kunnen nogal fel reageren wanneer er nestcontrole gehouden wordt als ze op het nest zit.Hopelijk kun je hier iets mee. Veel succes, mvg Kees de Jongh


MuisenMickey
Website Member
Posts :9

Website Member
2020-03-12 - 21:03:25 send message to MuisenMickey

Bedankt voor uw reactie Kees.
Het blok heb ik al op een rustige plek hangen,maar ik zou het nog wel wat kunnen veranderen zodat er wat minder licht in komt.Ik heb het blok expres al gemaakt van bijna zwart betonplex,maar wel gewoon in de gebruikelijke afmetingen voor Grijzen(30x30x60).
Ook via een andere weg heb ik een tip gekregen dat licht in het blok wss het probleem is,en werd mij een L vormig blok aangeraden zodat de pop verder weg kan kruipen.
Ik heb deze problemen nog niet eerder ervaren en dan blijft het toch een beetje expirimenteren,dus alle tips zijn en blijven welkom.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-03-12 - 21:28:37 send message to Timon.feys

bij rose kaketoes wordt het ook geregeld aangeraden om lege eieren te vullen met ammoniak of vicks. die breken 2 of 3 eieren, daarna niet meer. kan je zeker eens proberen


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-03-13 - 09:55:05 send message to Antonia

Dat is nogal een verschil, amonia of vicks


MuisenMickey
Website Member
Posts :9

Website Member
2020-03-13 - 13:37:06 send message to MuisenMickey

Is amoniak of vicks niet schadelijk dan voor vogels?
Ik weet niet of ik dat zou aandurven in een ei te spuiten.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-03-13 - 17:14:59 send message to Antonia

Amonia zou ik zelf zéker niet gebruiken.
Vicks durf ik niet te zeggen, luchtwegen van papegaaien zijn erg gevoelig in ieder geval.
Mijn amazones slopen ook vaak de eieren, en eten ze volgens mij soms ook op.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-03-13 - 18:47:22 send message to J. Elsen

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

De kans bestaat dat de eieren nog sneller stuk zijn, zelfs windeieren.
Ammoniak heeft invloed op kalk, tast kalk aan.
Zie in de natuur wat de gevolgen zijn.
Mezeneieren met dunne schaal, en mezenjongen met gebroken poten.
Aangezien dan bij breken van ei ammoniak ontsnapt, en dit in kleine ruimte, nestblok, zou wel eens nefaste gevolgen kunnen hebben.
Het komt er op aan om de oorzaak te achterhalen.
Een te kort aan iets.
Een aandoening, ziekte.
Genetische aanleg.
Als het dit laatste is, wordt aangeraden niet langer te kweken met/bij dergelijke vogels. En zeker niet wanneer dit erfelijk is. Want dan bestaat de kans dat sommige nakomelingen, jongen, dit ook uiterlijk zullen tonen, wat inwendig aanwezig is, wat inwendig gebeurd.
Eieren stuk maken, opeten, zijn meermaals uitwendig zichtbare omstandigheden van/bij inwendige stress.
Zoals aangekondigd kan nestblok oorzaak zijn. Bij de éne kan dit voldoende zijn met aanpassing nestblok. Bij een andere door nestblok te verplaatsen. En bij nog een ander door voeding aan te passen.
Maar alles heeft een oorzaak, ook bij stuk maken eieren, en of eieren opeten.
Met eieren opeten zal het meermaals te maken hebben met iets te kort, en die wordt veroorzaakt door aandoening/ziekte.
Met stuk maken van eieren, zal het meermaals te maken met omstandigheden waar, hoe vogels aan het kweken, aan het broeden, zijn, Zoals nestblok zelf, omgeving, etc.
Ook kan het dan te maken hebben met onderlinge verstandhouding kweekkoppel.
Er zijn zoveel mogelijke oorzaken, en waardoor het moeilijk is, de "juiste" oorzaak te achterhalen.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-03-14 - 08:27:21 send message to Timon.feys

mijn voorkeur is ammoniak ipv vicks, beide zijn zeer sterke producten maar vicks wordt een papje die blijft kleven aan de veren. ik heb beide geprobeerd bij mijn amazones in de tijd en die met ammoniak zijn het snelste gestopt met eieren slopen. het gebruik is niet schadelijk omdat ammoniak redelijk vluchtig is en nadat ze een ei gebroken hebben gaan ze uit de nestkast (logisch ook wel) en gaan er terug in als de sterke dampen eruit zijn. eenmaal ze stoppen met breken (na een 3tal eieren) moet je uiteraard wel eens de nestkast uitkuisen.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-03-14 - 11:21:12 send message to henkdelaat

MuisenMickey,

Waarom heeft niemand jou verteld dat je Grijzen Roodstaarten EXTRA KALK bij moet geven.

Omdat bekend is dat Grijzen Roodstaarten zelf weinig kalk aanmaken is het belangrijk om kalk bij te voeren.

Ik heb bijna 40 jaar met grijzen Roodstaarten gekweekt en heb dit nog nooit meegemaakt.

Ik deed wel altijd GISTOCAL onder het kiemzaad en eivoer en fruit en Groenten.

Omdat dit het beste opgenomen wordt door de vogels omdat de GISTOCAL blijft plakken aan het zaad e.d.

Trouwens al mijn vogels kregen extra GISTOCAL of het nu Grijzen Roodstaarten of Amazones of Edel papegaaien Rosé Kaketoes of poicephalus soorten of kleine Ara's soorten waren of parkieten dagelijks als ze kiemzaad gemengd met toebehoren ging er een flinke schep GISTOCAL overheen.

Daarbij kan ook de hoogte van de nestkast belangrijk zijn zoals hierboven al aangegeven is.

Ik gebruikte altijd nestkasten van 90 of 95 cm hoog met +/_ 5 cm van bovenaf de invlieg opening begon dan een opening van 12 cm drsn onderin een bodem van 7 cm met een uitholling van 3á 4 cm dan blijft er een hoogte over van +/_ 70 cm wat voldoende is om het licht buiten te houden en de vogels rustig te laten broeden.

Het controleren deed ik dagelijks vanaf het begin dat de vogels bij mij kwamen ook al was er nog geen spraken van nestdrang zo konden ze daar aan wennen.

Ik praten ook altijd tegen mijn vogels als ik de kooien of nachthokken in kwam en zag dat ze na enige tijd ook daar veel rustiger van werden.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-03-14 - 20:57:59 send message to Antonia

Ik weet dat grijzen extra calcium nodig hebben, en andere soorten die eieren leggen ook, tegen en tijdens de broedperiode.
Maar je kan ook teveel calcium geven, iets dat weer voor andere afwijkingen kan geven. Dus elke dag lijkt me wat veel ...


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-03-15 - 12:14:50 send message to henkdelaat

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Antonia,

Mijn advies was voor de Topic steller en niet voor iemand die geen enkele ervaring heeft in het kweken van papegaaien en altijd opmerkingen of aanmerkingen heeft op wat iemand anders hier schrijft.

En dagelijks kalk geven maakt niet uit als je het maar goed doseert.

Oxaalzuur vermindert de opname van calcium in het lichaam.
Oxaalzuur komt voor in bepaalde groenten zoals spinazie.
Ook de stof fytinezuur werkt de opname van calcium tegen.
Fytinezuur zit vooral in granen.
Calcium of kalk heb je nodig voor de opbouw en het onderhoud van je botten .
Calcium is ook nodig voor een goede werking van zenuwen en spieren,
de bloedstolling en het transport van andere mineralen in de lichaamscellen,
zoals natrium, kalium en magnesium.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-03-15 - 17:41:25 send message to Antonia

Joh Henk, krijg lekker de schijt, met je afzeikende opmerkingen altijd, blerg kots.
Dus omdat jij al tig jaren kweekt, en ik alleen maar tig jaren vogels heb, weet jij het wéér beter.

Jij denkt altijd maar dat je alles beter weet, sukkel.

Dan zou ik maar eens informeren bij een goeie ervaren vogelarts. En een grijze is geen amazone, en een amazone enn Alexander parkiet.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2020-03-15 - 18:18:59 send message to henkdelaat

Antonia,

Aan je taal gebruik is te merken dat je lange tenen hebt en je opvoeding ook neg eens te wensen overlaat.

Ik heb dit tig jaren geleden in opdracht van een bekende vogelarts mee gekregen en die zal het toch wel beter weten als jij.

Volgens mij ben jij afgestudeerd in de WEETNIKSKUNDE en hoor en zie jij jezelf graag praten en schrijven want jij beschuldigt iedereen hier op het forum die het niet met jou eens is.

Lees je eigen opmerkingen maar eens terug.


MuisenMickey
Website Member
Posts :9

Website Member
2020-03-15 - 19:08:24 send message to MuisenMickey

Hallo Henkdelaat,
Ook ik kweek al meerdere jaren met Grijzen en heb al vele koppels gehad,en dit probleem nog nooit eerder ondervonden.
Uiteraard weet ik ook dat Grijzen veel Calcium nodig zijn,en ook ik geef ze regelmatig gistcellen dus kan dat het probleem niet zijn.
Mijn andere koppels heb ik ook nooit moeilijkheden mee en kweken ieder jaar,dus ik denk dat het probleem toch echt bij de vogels zelf ligt of bij het broedblok.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-03-15 - 20:06:30 send message to Antonia

Ja hoor Henk, tis goed met je. Als je het allemaal zo goed voor elkaar hebt, zou je het niet hebben over 'gekweekt' en 'had'.
Maar blijf lekker met je ouwe kop in je verre verleden hangen.

Mijn opvoeding was prima, maar laat me niet steeds door de eerste beste eikel afzeiken, grens is een keer bereikt.

Ik hoef mijn berichten niet terug te lezen, er is gelukkig niks mis met mijn geheugen.
En als ik het ergens mis heb is dat jammer maar neem ik dat, jij zegt niks meer als iemand laat weten dat je fout zit, omdat je het niet kunt en vindt dat je tóch gelijk hebt.
BETWETER



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 89 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede