Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handopfok kaketoe Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : handopfok kaketoe
Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-04-21 - 09:58:12 send message to Timon.feys

dag iedereen, ik heb een koppel rose kaketoes die eieren leggen maar niet broeden. deze eieren zitten nu in de broedmachine maar door de coronacrisis ben ik genoodzaakt om de jongen eens ze uitkomen zelf groot te brengen. mijn vraag is nu: hoe???
ik heb nog nooit handopfok gedaan en op het internet vind ik enkel vage omschrijvingen.

kan iemand mij in duidelijk richtlijnen zeggen hoe ik het beste resultaat bekom, welke voeding, spuit tot in de krop of in de snavel? hoeveel per voeding? temperatuur eten en omgeving,...?
alvast bedankt


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2020-04-21 - 18:53:03 send message to dundieje

ik raad je een goed boek aan.
voor dat je een ei in de broedmachine had gelegd,
had je toch eigenlijk al moeten weten wat je te wachten staat.
hieronder een link met wat basis informatie.
https://hari.ca/hari/research-facility/hari-research-papers/psittacine-pediatrics-housing-feeding-baby-parrots/


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2020-04-21 - 20:14:14 send message to Jan van Dessel

hallo Timon.
lees de topic edelpapegaai te dik halverwege pagina 2 best interessant voor jou .
het houd best wat in hoor. gr Jan


bn052378
Website Member
Posts :13

Website Member
2020-04-24 - 10:18:24 send message to bn052378

Hallo , ik zou proberen ze onder valkparkieten te leggen de eerste 2-3 weken-(wel controleren dat ze gevoederd worden)
Als ze 2-3 weken zijn is het iets makkelijker om met de hand verder te voederen. ,wij gebruikte kaytee “ op de verpakking staat hoeveel water je er moet bijdoen naargelang de ouderdom, Wij gaven per voeding 10 procent van het lichaamsgewicht .
Grt


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-24 - 12:38:24 send message to J. Elsen

"Rose kaketoes die eieren leggen maar niet uitbroeden".

Bent U dan 100% zeker dat die eieren bevrucht zijn?

Als U dat niet zeker bent, dan kan er ook niet van uitgaan dat het een noodzaak is.
En waar Henkdelaat in een ander topic naar verwijst.

Wetgeving dierenwelzijn.
Elk levend dier/vogel moet geholpen worden.

Maar kan hier al sprake zijn levend dier/vogel.
Als het niet zeker is of ei(eren) bevrucht is(zijn).

Als het niet zeker is.
Dan zijn dergelijke handelingen (handopfok) altijd illegaal.

Dus bij Wet verboden.
Ook in Belgie.

PS: Als het klopt.
Zie volgende informatie.

www.ugent.be/di/nl/voor-toekomstige-studenten/onderwijs-studie-diergeneeskunde/studieopbouw.htm

Sorry.
Dan snap ik het niet.
Dan zijn personen in Uw onmiddellijke omgeving tijdens opleiding toch wel het meest bevoegd.
Of te wel is er meer aan de hand (masterproef?).


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-04-24 - 20:38:26 send message to Timon.feys

zoals altijd, hartelijk bedankt J. Elsen voor uw naast de kwestie, volledig van de pot gerukt, waardeloze antwoord happy :) doe zo verder man en maak dit forum een betere plaats!


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2020-04-24 - 21:08:54 send message to Antonia

laugh :D laugh :D laugh :D

Ik mag niks zeggen erover, dus ben blij dat anderen er ook zo over denken, en het wel mogen zeggen happy :)


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-24 - 21:52:27 send message to J. Elsen

Als ik het verkeerd voor heb.
Mijn excuses daarvoor.

Maar bekijk allerhande informaties.
Te beginnend te koop allerhande soorten parkieten (persoonlijke-adresgegevens).
"Onverwachte zomertour" bepaalde parkietensite (persoonlijke-adresgegevens)
Of allerhande andere informaties (persoonlijke-adresgegevens).

Maar goed:
Laten we er van uitgaan dat het niet zo is, en nogmaals mijn excuses als het zo niet is.

Maar waarom altijd kunstmatige ingrepen.
Onderwerpen, topic's, vragen, waar bij het altijd te maken hebben met handopfok, en of pleegouders.
Zelfs als het gaat om over halsbandparkieten.

Nogmaals sorry, als ik het verkeerd voorheb.
Maar geeft eens duidelijke argumenten waarom dat allemaal volgens U nodig zijn.

En of vind Antonia het ook normaal dat halsbandparkieten via pleegouders worden uitgebroed, worden grootgebracht.
Of hebben vogel-hobbyisten die op een zo natuurlijk mogelijk hun vogelhobby beeofen, niet het recht om daarop te reageren.

Diegenen die denken om nu nog op dergelijke manieren (rapen van eieren, broedmachines, pleegouders, handopfok, etc), nog langer te kunnen toepassen.

Wel:
Dergelijke personen horen niet langer thuis bij dergelijke hobby's die te maken hebben met alles dieren/vogels in gevangenschap houden/kweken.

Want dergelijke personen die op dergelijke kunstmatige manieren deze hobby beoevenen, brengen schade aan deze hobbyisten die zoveel als mogelijk op natuurlijke wijze hun hobby beoefenen.

Nogmaals:
Heb ik niet het recht en zovele anderen om "onze" hobby's te verdedigen.

PS: Volgens Online wetgeving zijn illegale informaties-handelingen niet toegelaten.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-04-24 - 22:00:23 send message to Timon.feys

weerom een discussie proberen starten die volledig afwijkend is van het onderwerp.
ik vraag hier om hulp en duidelijke instructies voor het zo goed mogelijk grootbrengen van jongen. als u mij over dit onderwerp niets nuttigs kunt bijbrengen waar ik iets aan heb dan zou ik zeggen, start zelf een onderwerp met de zever die u zo graag wilt aankaarten, maar stop met andere mensen hun onderwerpen te verzieken met lappen tekst en nutteloze info waar niemand iets aan heeft wink ;)


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-24 - 23:55:52 send message to J. Elsen

Een heel eenvoudige vraag.

Datgene wat U vraagt, is dat al of niet wettelijk toegelaten?

Ben eens benieuwd naar de reacties.
En vooral wie de moet zal hebben om te reageren.

Wat U thuis doet, zijn Uw zorgen, ook al is het al of niet wettelijk.
Maar fora's/forums, worden door jan en alleman gelezen (stille lezers).
Ook door diegenen die deze hobby's niet zo genegen zijn (contra's). En nu nog meer vanwege coronavirus.
Het beschadigd niet alleen de vogelhobby, maar alle hobby's die te maken hebben met dieren/vogels.
En ik kan je verzekeren dat vogelhobby steeds minder en minder steun, medewerking, krijgt van andere dierenhobby's.
Dat steeds meer en meer met vinger wordt gewezen naar vogelhobby.
In de eerste plaats door reptielenhobby.
Omdat deze hobby beschikken over een eigen huisreglement. En die door overheid voor het grootste deel worden overgenomen.
En waar vooral deze hobbyisten zich aanhouden.
De vogelhobby kan van hen opdat gebied nog veel leren.

Als U zegt dat dit allemaal niets te maken hebt met U vraag.
Wel U vraag, en verschillende andere vragen van U, beschadigen de hobby's van al die anderen die dieren/vogels in gevangenschap houden/kweken.

Gewoon omdat het niet wettelijk is, illegaal is.

Nogmaals:
Ben eens benieuwd naar de reacties.


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2020-04-25 - 08:26:10 send message to www.wim

Wat wel en niet wettelijk is dat weten de meeste lezers zelf wel,u bent niet de aangewezen persoon om daar elke keer de nadruk op te leggen wat verboden is...dat was idd zijn vraag niet.
Als ik zijn vraag kon beantwoorden deed ik dat maar ik weet niets van hand opfok totaal niks,ik ben fervent tegenstander van handopfok,bij mij worden ze op de natuurlijke manier groot of anders maar niet...en er is me al klein kapitaaltje dood gegaan geloof me.. soit.
Maar ik oordeel niet over mensen die het wel doen(handopfok🥴wink ;).
Ieder doet het op de manier waarvan hij denk een goed gevoel te hebben...prima toch.
Uw niets zeggend gezever kan de topic vrager zeer zeker missen.


bn052378
Website Member
Posts :13

Website Member
2020-04-25 - 13:07:49 send message to bn052378

Ik ben er mee akkoord dat je de vogels zoveel mogelijk zelf laat doen,,maar als het niet lukt ????
Als iedereen van het idee was dat je niet mag helpen indien er een probleem is ,hoeveel dieren zouden er dan al uitgestorven zijn o.a. Spin ara ,kakapo.......en nog vele andere


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2020-04-25 - 13:29:18 send message to www.wim

Ik heb het over de vogels van mij...ik doe geen handopfok dan gaan ze idd maar dood in de natuur is er ook niemand die extra komt om bij te voeren.
Maar ik ben er niet tegen....dat niet dat moet ieder voor zich uit maken,alleen ik doe het niet.
Het is wel zo dat als ik een koppel heb dat de jongen niet voert(bij herhaling)deze geen kans krijgen om nog op eieren te komen bij mij.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2020-04-26 - 08:35:19 send message to dundieje

de beweegredenen van diegene die spix ara's en kakapo's met de hand grootbrengen,zijn mijn inziens toch wel even anders dan de gemiddelde huis,tuin en keuken aviculturist .
ook de manier waarop ze dit doen,en waarna ze zich kunnen ontwikkelen met soortgenoten.
dit is totaal niet te vergelijken met "ik zal het eens een keer proberen "


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2020-04-26 - 08:40:22 send message to dundieje

hieronder zie je hoe ze te werk gaan.

https://www.youtube.com/channel/UCtwox8dQ_UngZrUeBlg_T6g


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2020-04-26 - 12:09:35 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

naar mijn inschatting is de vraag van topicstarter al vrij snel beantwoord in de eerste reacties.


ten aanzien van de vraagstelling of een en ander wel of niet wettelijk is toegestaan merk ik nog maar weer eens op dat de handeling 'handopfok' NIET verboden is. Wat wel verboden is gesteld is het vroegtijdig scheiden van jonge papegaaiachtigen van hun ouders.

De houder/eigenaar van betreffende dieren heeft vooral ook een doorlopende zorgplicht, waarbij de gehouden dieren altijd in staat dienen te worden gesteld om te kunnen beschikken over basiszaken zoals voedsel en water.
Bij jonge dieren betekent dit dat in sommige gevallen handopfok moet worden toegepast.

Let wel, als u regelmatig te maken hebt met [meerdere] nesten 'noodgevallen' is die noodzaak niet geloofwaardig te maken en kan dit tamelijk eenvoudig onder de strafbaar gestelde handelingen worden beschouwd.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 225 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede