Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > overleggen / uitnemen eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : overleggen / uitnemen eieren
parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2020-04-27 - 11:20:40 send message to parrotmaniak

ik neem al enkele jaren de eieren van mijn halsband parkieten uit als ze gelegd hebben en wissel ze dan met kunsteieren .
Als het legsel compleet is leg ik ze terug als de pop vast broed ,met de gedachte dat de jongen dan tegelijk uitkomen en er geen achterblijvers ontstaan
nu heb ik echter wel vaak onbevruchte en / of vroeg (eerste week) afgestorven eieren
bij een evt 2e ronde is meestal alles bevrucht en heb ik geen afgestorven eieren
zou het aan het uitnemen kunnen liggen
wie heeft hier ervaring mee??


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2020-04-27 - 21:09:50 send message to hookbill

De heer Elsen zal wel even het wettelijk kader schetsen of en in hoeverre u hiermee strafbare feiten gaat plegen.


hookbill
Website Member
Posts :108

Website Member
2020-04-27 - 21:10:32 send message to hookbill

Hoelang zijn de eieren onbebroed?
Hoe behandelt u die eieren?


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2020-04-28 - 09:28:34 send message to Fredje15

Hallo, haalt u de tweede ronde dan ook de eitjes weg totdat het nest compleet is ?


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2020-04-28 - 10:01:12 send message to Fredje15

Zelf heb ik het dit jaar ook op de eitjes geraapt en na het leggen van het derde ei terug gegeven. Bij twee van mijn koppels halsbanden,en een koppel afrikaanse halsbanden.En bij twee koppels pruimekoppen.Had de eitjes in een bakje met zaad in de kelder gelegd,en twee keer per dag een halve slag gedraaid.
Bij één koppel halsbanden had ik maar één jong,en drie jongen afgestorven. Bij het andere koppel twee eitjes bevrucht. Na een paar dagen bij één ei al een afgestorven vrucht. Het andere eitje is ook niet uitgekomen.Bij de afrikaanse halsbandjes heb ik weer drie jongen die op de zelfde dag uitgekomen zijn. Bij de pruimekoppen zijn bij één koppel de jongen ook uitgekomen. Maar één jong toch weer één of twee dagen later.
Heb met het uitrapen van de eitjes wel weggooi handschoenen aangedaan. Heb ze niet met de blote handen vastgepakt of gedraaid.
Heb van de halsbanden wel butterkoppen.
Vorig jaar heb ik de eitjes laten liggen,en deze waren uitgekomen. Eén laatse jong van de halsbanden,en van de afrikaanse halsbanden bleven toe wel achter. Het laatste jong van de halsbanden butterkoppen is toen ook doodgegaan.
Het jaar ervoor in 2018 had ik de eitjes laten liggen,maar toen waren de jongen de laatste dagen voor het uitkomen ook afgestorven.Dit was in 2018 wel de eerste keer dat ze gingen broeden. Ik heb mannen van 2016 en poppen van 2015.Butterkop x opaline. Ik hang de nestkasten pas in maart in de voliéres.Als het te koud is laat ik ze nog dichtzitten. Ik geef de vogels voordat ze gaan beginnen wel eivoer,en gekweekte zaden. Een dag in het water,en spoel goed uit.Nestblokken zijn van 18 mm hechthout. Heb mij zelf pas laten vertelen dat ik ze beter kan laten broeden in een natuurblok ? Maar als ik zie dat ze ook makkelijk in de huiskamer broeden,en dan wel jongen krijgen,begrijp ik het ook niet.
Ik laat ze volgend jaar bij de halsbanden gewoon liggen.
Zou ook wel graag willen weten wat de oorzaak is,van afgestorven eitjes.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-28 - 15:21:42 send message to J. Elsen

Hoe zijn de vogels gehuisvest, de ruimtes waarover de vogels beschikken.
Want dit is één van de mogelijke oorzaken waarom jong achterblijft.
Waar is het rapen van eieren ontstaan.
Bij de kanarie kweek.
Simpel uitgelegd;
Voederplaats bevind zich als het ware naast het nest.
Waardoor de kanarie-pop al vroegtijdig veelvuldig op het nest verblijft.
Bekijk allerhande informaties mezen in de natuur.
Waar nesten met groot aantal eieren voorkomen, en toch bijna allemaal gelijktijdig uitpikken.
Dit komt omdat deze vogels, mezen, zich "ver" verwijderen van hun nesten. En waardoor deze vogels, mezen, lange periodes niet op het nest aanwezig zijn.
De man bewaakt territorium, en waar nest onderdeel van is.
De pop gaat op zoek naar voeding, insecten. Zolang de pop niet vast begin te broeden.

Het zijn de poppen die doorgaans alles beslissen, aantal eieren, aantal jongen opstok, geslacht, mannen, poppen.

Omdat het embryo zich niet ontwikkeld betekent nog niet dat het ei niet bevrucht is.

Dit kan te maken hebben met allerlei oorzaken.

Simpel uitgelegd:
Je vogels kennen, of leren kennen.

Bij kunsteieren zij er bij de oudervogels, en vooral ouder-moedervogels, geen rechtstreeks contact tussen hen en de eieren.
Als het al of niet invloed heeft heeft het te maken met verschillende factoren. Te beginnen voorgeschiedenis vogels.
Ook al of niet vroegtijdig beginnen broeden kan een invloed hebben.
Maar er zijn nog zoveel argumenten die al of niet de oorzaak zijn.
Denk maar voeding, gezondheid, weersomstandigheden etc.
Sommige kleurslagen, mutaties/mutanten hebben te maken met vormen van albinisme.
Albinisme op zich wordt beschouwd als aandoening.

Het zal er op aan komen:
Wikken en wegen.
Het evenwicht vinden.

Succes verder.

PS. Als het al of niet wettelijk is (rapen van eieren)heeft te maken met, heeft het invloed en is het noodzakelijk (wetgeving dierenwelzijn).
Brengt het schade aan/bij de vogels.
Bij controles bevoegde personen, ambtenaren, zal er niet snel in het nest controleren. En zeker niet zolang er geen jongen zijn.


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2020-04-29 - 09:55:06 send message to Fredje15

Hallo Parrot Maniak, heeft u zelf nog wat informatie terug ?
U stelt een vraag om er achter te komen wat te doen,maar geeft geen reactie terug ?


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-29 - 12:02:27 send message to J. Elsen

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wat ik niet begrijp waarom telkenmale alle natuurlijke eieren worden verwijderd.
Zorg dat er enkele natuurlijke eieren in het nest blijven. Zodanig dat de pop op een natuurlijke wijze contact blijf houden met haar natuurlijke eieren.

Waarom niet eerste ei pas verwijderen na het tweede, derde ei. Het tweede ei verwijderen na het derde vierde ei.
En de natuurlijke eieren terug leggen bij het leggen voorlaatste, laatste ei.

Als de pop intens begint te broeden, is dat ook zichtbaar aan de ligging van de eieren. En zeker bij de eieren die bevrucht zijn.
Men hoeft zelfs niet noodzakelijk de eieren te controleren of deze al of niet bevrucht zijn.

Niet bevruchte eieren die liggen roekeloos door elkaar heen in het nest.
Bevruchte eieren liggen mooi in een bepaalde houding in het nest. En doorgaans met het zelfde deel van het ei naar elkaar gericht.

Meermaals krijgt je te horen.
De eerste ronde is niet bevrucht. En vooral bij jonge vogels.
Wel dat heeft te maken met genetisch instinct.
Jonge vogels, poppen moeten dit zelf nog leren uitvoeren hoe de houding van de eieren.
Of deze jonge vogels, poppen, bezitten dit genetisch instinct niet, of niet voldoende. Omdat de ontwikkeling genetisch instinct niet, of niet voldoende heeft voorgedaan, niet is gebeurd, niet voldoende ontwikkeld is. (broedmachine-handopfok).

Maar alles begint met voorgeschiedenis van de vogels.
Wat betekent:
Je vogels kennen, of leren kennen.

PS. Men moet dringend afstappen:

Elk ei is een jong op stok.


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2020-04-29 - 12:48:15 send message to parrotmaniak

Ik laat de 2e ronde als ze die doen omdat de eerste onbevrucht is wel liggen en ik zie ook dit jaar weer dat dan wel de meeste eieren bevrucht zijn
Zit zelf te denken aanhet grote temp. verschil wat de eieren krijgen als ze onder de vasr broedende vogel gelegd worden
Voeding e. d. Is niet aan de orde dat is oke.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-29 - 14:24:55 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als de redenering van parrotmaniak klopt.

Leg dan de eieren verspreid terug, en niet gezamenlijk te samen.
Zodat de pop verplicht is om deze eieren in de juiste positie, houding, te krijgen.
Controleer de volgende dag, of paar dagen later, de positie van de eieren.
Maar altijd wanneer de oudervogels zich niet op het nest bevinden.
Een deel van dergelijke nestkasten zijn voorzien van uitholling, waardoor de mogelijkheid bestaat dat de eieren uit zichzelf naar het midden rollen.

Als het resultaat groter is bij niet wegnemen van de eieren, waarom dan de eieren wegnemen.

Praktijken die zich voordoen bij kanarie kweek, betekent nog niet dat dit ook mogelijk is bij niet kanarievogels.

Kanaries komen niet voor in de natuur.
Niet kanarievogels komen wel voor in de natuur.

Ook al zijn die niet kanarievogels ver verwijderd van het natuurlijke, bezitten deze vogels een deel natuurlijke genetische eigenschappen. En die worden gebruikt om te overleven, en of voor de voortplanting (vogelkweek).

Als de tendens zich verder voordoet.Dan zullen parkieten, papegaaien de kanaries overrulen. Zullen er meer parkieten, papegaaien zijn dan kanaries.
Het jammere is dat alles wat te maken hebben met mutaties/mutanten bij deze vogels, die zelfde tendens volgt.
En dat bij deze mutaties/mutanten nog meer een toename is van allerhande kunstmatige ingrepen.
Jammer genoeg in de eerste plaats vanwege belangen eigen portemonnee.
Daar moet van afgestapt worden.
Hoe sneller, hoe liever.


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2020-04-29 - 15:50:32 send message to www.wim


Nooit geweten dat kanarie's niet voor komen in de natuur.....nooit gehoord van de wilde kanarie op zo een eiland behorend bij Spanje!!!MALLOOT.
En mocht u nou zoveel tijd hebben om overal op te reageren,volg dan ook is een cursus ned.schrijven.
Ik kan nog meer onzin uit bovenstaand bericht halen,doe ik niet is beneden mijn waardigheid.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-29 - 16:20:08 send message to J. Elsen

Komen kleur kanaries voor in de natuur?
Komen postuur kanaries en of vorm, houding, kanaries voor in de natuur?
Komen Japanse meeuwen, en die veelvuldig worden gebruikt als pleegouders (exoten), voor in de natuur.

En het klopt dat deze kanaries ontstaan zijn via wilde kanarie.
Maar hoeveel generaties kunstmatige ingrepen zijn er onder tussen allemaal niet toegepast.

Denk maar aan huidige kanaries die met moeite over pluimen beschikken.
En toch volgens sommigen zijn deze vogels gezond, en vooral volgens sommige personen, kunnen deze vogels vliegen.
Het zelfde met sommige grasparkieten met allerhande pluimen. En waarvan sommigen met moeite een jaar leven.

Juist, we doen gewoon verder zoals we gewoon zijn.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-04-29 - 16:25:44 send message to Timon.feys

dat heeft niets te maken met kunstmatige ingrepen maar met selectieve kweek. zo kan je ook neuten over alle mutaties van blauw, lutino etc. waarom daar stoppen? laten we over verschillende diersoorten gaan. kijk naar de bulldog, kan met moeite nog ademen. kijk naar de melkkoei, kan moet moeite drave/galopperen door de uier. geen ingrepen maar gewoon selectief zijn in partnerkeuze


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-04-29 - 16:38:21 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Waarom dan die wetgeving, maatregelen, met betrekking honden met korte snuit.
Waarom dan die wetgeving, maatregelen, jongen vroegtijdig scheiden ouderdieren/vogels.

Moest het niet nodig zijn, dan zijn die maatregelen ook niet nodig.

En vooral:
Moest het niet toegepast worden.
Dan waren die maatregelen niet nodig.

Bij parkieten, papegaaien kweek, is er een zekere duivensport mentaliteit, presteren.
Zoveel mogelijk jongen op stok.
En dat komt omdat vele van deze hobbyisten, rechtstreeks, onrechtstreeks, te maken hebben met de duivensport.
Presteren, of anders de nek omwringen.


Fredje15
Website Member
Posts :123

Website Member
2020-04-29 - 18:55:25 send message to Fredje15

Elsen moet eens goed kijken waar de vraag om gaat !
Bij elke vraag op het forum heeft u wel een negatief antwoord.
Hou daar eens mee op.
De eitjes worden weggehaald met de bedoeling om de jongen tegelijk uit te laten komen.
Zo kun je achterblijvers in leven houden.
wordt ook vaak bij pruimekoppen gedaan.
Dus eerst maar even goed lezen waar de vraag om gaat,en dan pas antwoordt geven mijnheer Elsen.
Maar dan alléén als je de vraag begrijpt,en daar een normaal antwoord op kunt geven.



Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-04-29 - 19:53:10 send message to Timon.feys

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

oh let op fredje, nu kan je je waarschijnlijk wel aan een mooie lap tekst verwachten met meer nutteloze tekst wink ;)

even terug naar de topic, er wordt vermeld dat de eieren pas terug gelegd worden als de pop begint vast te broeden. de reden dat ze nog niet vast broed is om zelf al achterkomers te vermijden. de reden op vroege sterfte denk ik omdat ze van dag 1 in de machine gaan (of heb ik dit verkeerd begrepen?) en uit de literatuur (referentie boek van tony silva) wordt vermeld dat eieren meer overlevingskansen hebben als ze al een tijdje bebroed zijn omdat eieren van dag 1 gevoeliger zijn voor de trillingen van de machine. mijn advies zou zijn, laat die eieren maar liggen en goed in het oog houden. vanaf 1 week verschil tussen jongen zou ik me pas zorgen beginnen maken maar die kan je dan eventueel bijvoeren of het volledige nest wegnemen en zelf verder opbrengen (LET OP: onze goede vriend J. Elsen zal hier wel voor de zoveelste keer wat nutteloos commentaar over hebben laugh :D ) als je dat nest wegneemt voor 3 weken zullen ze alsnog opnieuw beginnen waardoor je meer succesvolle 2e ronde nog gelegd kan worden zoals je eerder zei in je startbericht.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 226 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede