Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pennant Rosella kweken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pennant Rosella kweken
Ilsevwijk
Website Member
Posts :2

Website Member
2020-05-12 - 13:15:51 send message to Ilsevwijk

Hallo, ik heb een vraag over mijn pennant rosella's. Ik heb in september 2019 een koppel rosella's van iemand gekocht en diegene vertelde mij dat ze ook regelmatig jongen hadden gehad.
Ik zou hier ook graag jongen van hebben alleen ik heb niet het idee dat ze de neiging hebben om te gaan paren en broeden. Wel zit de man achter de pop aan te jagen maar verder vertoont hij geen baltsgedrag. De pop daarentegen zit regelmatig op een stok wat naar voren te hangen en met haar vleugels te schudden. Zouden jullie me kunnen uitleggen wat dit betekent? De man lijkt er niet echt op te reageren.
En hebben jullie misschien tips waardoor ik ze zou kunnen stimuleren om wel te gaan broeden?

Ik heb ze in een grote volière zitten, samen met een stel andere parkieten. Ook hangen er voldoende nestkasten. Kan het misschien zijn dat de nestkasten te klein zijn? Ik heb namelijk 30 bij 20 ongeveer. Maar ze zouden er makkelijk in passen.

Ik hoop dat jullie me hierin wat wijzer kunnen maken, ook omdat dit mijn eerste ervaring is met rosella's.

Groetjess


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2020-05-12 - 23:02:57 send message to KeesdeJongh

Beste mede vogelliefhebber, Hoe groot is u volière? Penant rosella's en ook andere rosella soorten kunnen in de broedperiode vrij agresief zijn tegenover ander parkieten daarom goed opletten of ze niet achter de andere aan gaan jagen. Het beste kunnen rosella soorten apart per koppel in een eigen volière worden gehouden dan heb je de grootste kans dat je ermee kweekt. De nestkast moet ongeveer 60 cm hoog zijn en de binnenmaat tussen de 22 en 24 cm. de nestopening hou ik bij mijn vogels op 7cm en aan de binnenkant maak ik altijd een strook van een beetje bol gebogen gaas zodat de vogel daar gemakkelijk naar beneden kan klimmen. Er zullen waarschijnlijk nog goed bedoelde adviezen komen van goedwillende beginnende liefhebbers die je vertellen dat ze hun rosella's gewoon bij andere parkieten houden maar dit is mijn ervaring en die is inmiddels zo'n 55 jaar,de meeste fouten heb ik zelf in het verleden zelf ook al gemaakt in het verleden mag ik hopen. Veel succes, hopelijk krijg je toch nog een paar jongen op stok dit jaar. mvg Kees de Jongh


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2020-05-13 - 11:31:53 send message to Timon.feys

ik sluit me aan bij kees zijn advies, koppel apart plaatsen en een diepe nestkast. dan heb je het meeste kans


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2020-05-13 - 19:12:17 send message to Karel

Volledig met Kees eens. Sterker nog, ik hield nooit rosellasoorten naast elkaar, maar altijd met andere soorten in de tussenliggende volières.


Ilsevwijk
Website Member
Posts :2

Website Member
2020-05-14 - 18:50:49 send message to Ilsevwijk

Hallo, bedankt voor jullie reacties! Ik heb geen andere rosella parkieten, ze zitten bij grasparkieten en valkparkieten. Ik merk wel dat ze dominant zijn tegenover de anderen maar het lijkt geen problemen op te leveren. Ik heb een volière met een binnenruimte van 3 bij 3 bij 2m en een buitenruimte van 5 bij 2 bij 2,5. Dezen zijn verbonden. Ik heb echter geen ruimte om ze apart te zetten behalve, dat vind ik te klein voor ze.
Ik heb gisteren een groot broedblok besteld die is vandaag binnen gekomen. Deze heeft ook, zoals jullie zeiden, een gaasje aan de binnenkant. Ik hoop dat ze hier gebruik van gaan maken.

En wat leuk om op deze manier advies te krijgen van andere vogel liefhebbers



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede