Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > verschil split en kans op Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-06-27 - 21:58:21 send message to J. Elsen

Dit bericht is 8 keer gewijzigd

@bva118:
Enkel de kweker van deze vogels weet of de nakomelingen al of niet split zijn.
Bij genetisch slachtsgebonden recessief vererven klopt het dat zonen split of kanssplit zijn.
En dan nog.
Dit weet men enkel met zekerheid als het bij de nakomelingen uiterlijk zichtbaar is.

Zo had ik bij koppel groenvinken, uiterlijk zichtbaar wildvorm/wildkleur, altijd nakomelingen wildvorm/wildkleur.
Doordat dit koppel al van jaren was, eerst onbevruchte eieren, en zelfs geen eieren meer.
Terwijl ik vanwege gezondheidsreden in de kliniek was, zei mijn echtgenote dat dit koppel twee eieren had. En na zekere tijd zelfs twee jongen.
Nu ik altijd wildkleur nakomelingen had, was dit een probleem wat betreft ringplicht.
Op een bepaalde dag zei mijn echtgenote dat het éne jong witte veren begon te krijgen. en het ander jong met wat bleke veren.
Bij thuiskomst bleek het te gaan om albino en satinet.
Na inkijk kweeklijnen voorouders, kwamen inderdaad genetisch albino en satinet voor.
Dus was deze man al van bij de geboorte genetisch split albino, en split satinet.
Maar de bevestiging split albino en split satinet, kwam er bij uiterlijk zichtbaar albino en satinet bij de nakomelingen.
In dit geval: dochters/poppen albino en satinet.

En inderdaad kunt je dit beschouwen als "kans split".

Als het een toeval is, maar meermaals zijn bij ouderdom kweekkoppels, de laatste jongen, kleurslagen, mutaties/mutanten, die uiterlijk zichtbaar, het minst voorkwamen. En zeker bij split of kans split.

Trouwens meer en meer komen eigenaars aangekochte vogels voor/bij verrassingen te staan. Zowel positieve als negatieve. Niet alleen vanwege gezondheid, maar ook vanwege onvoorziene kleurslagen, mutaties/mutanten bij nakomelingen.
En dit in de eerste plaats door gebrek aan voorgeschiedenis, voorkennis.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2020-06-27 - 22:39:58 send message to bva118

Citaat: Zo had ik bij koppel groenvinken, uiterlijk zichtbaar wildvorm/wildkleur, altijd nakomelingen wildvorm/wildkleur.
Doordat dit koppel al van jaren was, eerst onbevruchte eieren, en zelfs geen eieren meer.
Terwijl ik vanwege gezondheidsreden in de kliniek was, zei mijn echtgenoten dat dit koppel twee eieren had. En na zekere tijd zelfs twee jongen.
Nu ik altijd wildkleur nakomelingen had, was dit een probleem wat betreft ringplicht.
Op een bepaalde dag zei mijn echtgenote dat het éne jong witte veren begon te krijgen. en het ander jong met wat bleke veren.
Bij thuiskomst bleek het te gaan om albino en satinet.
Na inkijk kweeklijnen voorouders, kwamen inderdaad genetisch albino en satinet voor.
Dus was deze man al van bij de geboorte genetisch split albino, en split satinet.
Maar de bevestiging split albino en split satinet, kwam er bij uiterlijk zichtbaar albino en satinet bij de nakomelingen.
In dit geval: dochters/poppen albino en satinet. Einde citaat.

Heb je ook een foto van die albino groenling? Bestaan die eigenlijk wel?


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-06-27 - 23:06:38 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Foto van die albino heb ik niet.
Maar albino groenvink is ontstaan via kruising/hybride kweek (overerving).

Heb zelfs getwijfeld of deze groenling wel 100% groenling was.
Heb deze vogel wetenschappelijk laten onderzoeken met huidig wetenschappelijk onderzoek materiaal die ook gebruikt worden bij vogelsoorten/ondersoorten in de natuur.
En dergelijke onderzoeken zijn niet goedkoop.

De bevestiging was:
97,8% "zuivere" Europese groenling.
Want vanaf 97% worden vogels beschouwd als zuivere vogelsoort/ondersoort.
Dus een "zuivere" Europese groenling.
En is in het verleden een tijd bestaan.
Ik weet niet als albino nu nog bestaat, voorkomt, bij groenlingen.

Daarom alleen al dat sommige kleurslagen, mutaties/mutanten, genetisch niet altijd kunnen beschouwen als "zuivere" soort.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2020-06-27 - 23:24:24 send message to bva118

Citaat: Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Foto van die albino heb ik niet.
Maar albino groenvink is ontstaan via kruising/hybride kweek (overerving).

Heb zelfs getwijfeld of deze groenling wel 100% groenling was.
Heb deze vogel wetenschappelijk laten onderzoeken met huidig wetenschappelijk onderzoek materiaal die ook gebruikt worden bij vogelsoorten/ondersoorten in de natuur.
En dergelijke onderzoeken zijn niet goedkoop.

De bevestiging was:
97,8% "zuivere" Europese groenling.
Want vanaf 97% worden vogels beschouwd als zuivere vogelsoort/ondersoort.
Dus een "zuivere" Europese groenling.
En is in het verleden een tijd bestaan.
Ik weet niet als albino nu nog bestaat, voorkomt, bij groenlingen.

Daarom alleen al dat sommige kleurslagen, mutaties/mutanten, genetisch niet altijd kunnen beschouwen als "zuivere" soort. Einde citaat.

Ik had al zo'n vermoeden dat je er geen foto van had. Ik vrees dat de teugels van je fantasie je uit de handen geschoten zijn.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-06-27 - 23:40:44 send message to J. Elsen

Sorry.
Dat is Uw veronderstelling.

Dus vanaf nu bij om het het even welk onderwerp, foto's als bewijzen.
Anders niet meer geloofwaardig.



J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-06-28 - 00:13:00 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@bva118

Bekijk volgend vraagprogramma.
kunt U mij uitleggen waarvoor groenling ino staat, wat het betekent.
Zeker groenling lutino niet, want die staat afzonderlijk vermeld.
www.bec-info.com/Upload/PdfBestanden/VraagprogrammaA4.pdf


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2020-06-28 - 06:42:30 send message to www.wim

Als je nu de vraag van de topic starter neemt die zelf aangeven dat ze niet goed het verschil weten tussen kans of split vogels als beginnend liefhebber concentreer je dan daar op.
Probeer dan is in wat simpelere bewoording daar uitleg aan te geven.
J.elsen ziet kans of probeert elke keer om een topic te verzieken.
Ik heb er nog ėėn:ik heb een keer(p.koppen) 3 mannen gekocht uit een verparing split lutino sl x wkl pop..het nest bestond uit deze 3 en uit 2 poppen 1 wkl 1 lutino.
In de " volksmond " heten de 3 dan kanssplitten.
Na uitproberen bleek 1 man idd een split lutino sl te zijn...hoera voor mij.
En ik weet ook wel dat van af het aller eerste begin het al een split is geweest,maar je er pas achter komt door het uit te proberen.
En kom dan zelf maar is met praktijk voorbeelden waar deze mensen wat aan hebben en pleur op met je gezever.
Hou het in eerste instantie een beetje simpel(net als uw geest)zodat niet direkt iedereen afhaakt.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2020-06-28 - 10:01:17 send message to bva118

Citaat: Sorry.
Dat is Uw veronderstelling.

Dus vanaf nu bij om het het even welk onderwerp, foto's als bewijzen.
Anders niet meer geloofwaardig. Einde citaat.

Een bekend fenomeen, als er bewijs gevraagd wordt bij een bewering die vrijwel zeker onjuist is dan is ofwel de vogel al verkocht naar een ver land of er zijn geen foto's van. Draaikonterij noemen we dat.

Geluk bij een ongeluk is dat je dit wetenschappelijk hebt laten onderzoeken. Daar moet dan een verslag van zijn neem ik aan?


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2020-06-28 - 12:15:15 send message to a.kooyman

Misschien kan dhr.E ook even genetisch uitleggen zwarte of roet piet en rappers dan weten we dat ook voorgoed en is iedereen happy en tevreden.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-06-28 - 12:21:44 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

het verschil tussen split en kans split hebben vooral te maken bij duidelijk aantonen of deze vogels genetisch al of niet split zijn.
Bij kans split is dit duidelijk minder aantoonbaar;
Bij sommige van deze vogels zelfs zo goed als helemaal niet aantoonbaar (uiterlijk zichtbaar).
Meest duidelijk aantoonbaar zijn uiterlijk zichtbare bij nakomelingen.
Dan pas kan er sprake zijn, is er duidelijk bewijs, dat deze vogels genetisch split zijn.

Genetisch split zijn betekent dat deze vogels genetische deze kleurslag, mutatie/mutant bezitten, aanwezig is. Maar uiterlijk zichtbaar deze kleurslag, mutatie/mutant niet tonen.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-06-28 - 12:53:02 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste bva118.

Persoonlijke informaties, E-mals, private gegevens, zal ik nooit openbaar kenbaar maken.
Dus ook niet hier op dit vogelforum.

een bekend fenomeen is dat bij toenemende kritiek sommige personen plots "zogezegd" geen tijd meer hebben om actief deel te nemen fora's/forums.
Zelfs "zogezegd" geen tijd meer hebben om dagelijks actief te zijn op hun Sits (posts).

En dat is de reden waarom U duidelijk laat doorschijnen dat alles ongeloofwaardig is.
Duidelijke belangen "bevriende" organisaties/personen.
Dit is ook de reden waarom U geen antwoord geeft wat betreft ino.

Aangezien groenlingen worden beschouwd als soort vinkachtigen,dacht ik eerst dat ino stond voor satinet. zoals bij kleurkanaries.
Maar aangezien satinet al vermeld staat, kan dit dus niet.
Dan betekent ino in dit geval albino.
Waar term, symbool ino bij klaarkanaries staat voor/bij satinet.
Opgesteld door één van Uw "bevriende" organisaties/personen.

Term, symbool ino:
ino = vormen albinisme.
ino = lutino
ino = albino
ino = rubino
ino = satinet
etc.

Als term, symbool, ino wordt gebruikt voor/bij meerdere genetisch verschillende betekenissen.
Dan is het bericht topic-starter niet zo verwonderlijk.
"verschil split en kans op split.

ino x ino = ino

ino (lutino) x ino (satinet) = ?

Nogmaals:
dit is de reden waarom U er alles aandoet om ervoor te zorgen dat alles ongeloofwaardig is.
En dit de belangen "bevriende" organisaties/personen.

Wel ik kan U verzekeren dat alles klopt, geloofwaardig is.

Wat als ik albino bijvoorbeeld had vervangen door isabel?
Dan was het meer dan waarschijnlijk wel geloofwaardig. En waren foto's, kopie, of wat dan ook, zelfs helemaal niet nodig als bewijs.
Nogmaals een bewijs dat alles klopt, dat alles geloofwaardig is.



J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-06-28 - 13:04:18 send message to J. Elsen

Beste a.kooyman.

Wat heeft dit te maken met dit onderwerp, met bericht topic-starter?

Zwarte of roet piet hebben niets te maken met het genetische. Dus ook niet met racisme.

Maar hebben vooral te maken met geschiedenis uit het verleden.


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2020-06-28 - 14:56:54 send message to a.kooyman

Mijn hartelijke dank , kan ik gewoon weer rustig slapen.
Heeft net zo veel als uw eindeloze uiteen zettingen te maken , was met de eerste 3 personen al goed kort en begrijpelijk beantwoord.


bva118
Website Member
Posts :289

Website Member
2020-06-28 - 21:04:00 send message to bva118

Citaat: Dit bericht is 1 keer gewijzigd



Beste bva118.

Persoonlijke informaties, E-mals, private gegevens, zal ik nooit openbaar kenbaar maken.
Dus ook niet hier op dit vogelforum.

een bekend fenomeen is dat bij toenemende kritiek sommige personen plots "zogezegd" geen tijd meer hebben om actief deel te nemen fora's/forums.
Zelfs "zogezegd" geen tijd meer hebben om dagelijks actief te zijn op hun Sits (posts).

En dat is de reden waarom U duidelijk laat doorschijnen dat alles ongeloofwaardig is.
Duidelijke belangen "bevriende" organisaties/personen.
Dit is ook de reden waarom U geen antwoord geeft wat betreft ino.

Aangezien groenlingen worden beschouwd als soort vinkachtigen,dacht ik eerst dat ino stond voor satinet. zoals bij kleurkanaries.
Maar aangezien satinet al vermeld staat, kan dit dus niet.
Dan betekent ino in dit geval albino.
Waar term, symbool ino bij klaarkanaries staat voor/bij satinet.
Opgesteld door één van Uw "bevriende" organisaties/personen.

Term, symbool ino:
ino = vormen albinisme.
ino = lutino
ino = albino
ino = rubino
ino = satinet
etc.

Als term, symbool, ino wordt gebruikt voor/bij meerdere genetisch verschillende betekenissen.
Dan is het bericht topic-starter niet zo verwonderlijk.
"verschil split en kans op split.

ino x ino = ino

ino (lutino) x ino (satinet) = ?

Nogmaals:
dit is de reden waarom U er alles aandoet om ervoor te zorgen dat alles ongeloofwaardig is.
En dit de belangen "bevriende" organisaties/personen.

Wel ik kan U verzekeren dat alles klopt, geloofwaardig is.

Wat als ik albino bijvoorbeeld had vervangen door isabel?
Dan was het meer dan waarschijnlijk wel geloofwaardig. En waren foto's, kopie, of wat dan ook, zelfs helemaal niet nodig als bewijs.
Nogmaals een bewijs dat alles klopt, dat alles geloofwaardig is. einde citaat.

Wederom veel tekst om om de vraag heen te blijven draaien. We kunnen dus de conclusie trekken dat er geen wetenschappelijk onderzoek heeft plaatsgevonden, anders zou er wel naar een publicatie verwezen kunnen worden. Weer een fraai stukje misinformatie aan de vraagsteller.


jeeke
Website Member
Posts :7

Website Member
2021-12-01 - 15:44:54 send message to jeeke

Voorbeeld:als een rose kaketoe split lutino is,wat geslachtsgebonden vererft dan neem ik aan dat 50% van de poppen lutino zijn en 50% wildkl.De mannen zijn 100% wildkl waarvan volgens sommige hier word veronderstelt dat ze niet kanssplit zijn?Raar.Dat ze een wildkl hebben daar is iedereen mee akkoord.Dat ze niet split kunnen zijn ook maar dat ze wel split kunnen zijn lijkt me toch logisch(dan toch kans dat ze split zijn).Wanneer bij een rose kaketoe 1 vogel split recessief witte zwartoog is kweekt men 100% wildkl doch word veronderstelt(volgens gencalc) dat 50% van zowel mannen als poppen split zijn ongeacht of de split nu vader of moeder is.Maar wanneer beide ouders split witte zwartoog zijn is de uitkomst 50% op 75% van de geborene wildkl en zouden drager kunnen zijn(dus 50% op 75% lijkt me al een meer reële kans).Andere 25% is geen drager en dan nog de 25% witte zwartoog(buiten de 75%).Wel als U ooit de blauwe rose kaketoe in uw bezit moest hebben en u kweekt met een 100% split tegen een wildkl ongeacht geslachtsgebonden of recessief ongeacht of de split een man of een pop(bij recessief) was dan mag U mij altijd een seintje geven en koop ik na DNA analyse gerust al uw jongen op aan wildkl prijzen.Toch?



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 240 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede