Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > eieren wegnemen en later weer terug leggen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : eieren wegnemen en later weer terug leggen
bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-01-05 - 11:46:10

is het niet verstandig omvan de achressiefe soorten de eieren weg te nemen als ze zijn gelegd en dan te vervangen door kunsteitjes en de eitjes weer terug te leggen als ze ( bijna ) uit komen ?

zo zou het percentage eieren en vogels toe nemen omdat ze geen kans hebben om de eieren stuk te maken als het jong al half uit het ei is ?

vriendelijke groet, Bob


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-01-05 - 17:45:17

hoe moeten eitjes uitkomen als ze niet bebroed worden dan?


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-05 - 18:07:45

Door een machine, dennis?

Maar, ....

Je loopt wel het grote risico volgens mij dat de ouders dan de eieren alsnog kapot maken omdat er dan opeens vreemd geluid uit de tot dan toe stille eieren komt?

Bij onbevruchte nesten verlaten bij mij de vogels wel vaker voortijdig de blok en laten de eieren liggen. Ik weet niet of dit gewoon is of dat er ook andere ervaringen zijn?

Succes
wink ;) Peter


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-01-05 - 18:20:52

ik dacht dat ik ooit eens iets had gelezen over dat de vogels altijd heel agressief waren zodat ze de eieren ( de bevruchte dan ) in de broedmachine legde en vervingen door nep eitjes. de echte eieren werden dan weer terug gelegd en omgeruild als het kuiken bijna uit het ei was.

het lijkt mij opzich wel veilig.
- als de ouders de nepeieren kapottrappen of uit het nest gooien zover dat kan kun je de eieren uit de broedmachine bij een ander paar onderbrengen met onbevruchte eieren of maar een ei.
- als alles goed gaat worden de ieeren dus weer optijd omgeruild en ( hopelijk ) worden de jongen goed verzorgd

vg, Bob


rjroering
Oud Lid
Posts :21

Oud Lid
2005-01-05 - 18:25:48

Wat Bob zegt, gaat volgens mij niet lukken. De ouders merken weldegelijk verschil tussen een dood ei of een levend ei. Ze worden eenkennig als de jongen geboren worden en zullen naar alle waarschijnlijkheid gedood worden. Wat wel zou lukken is om pleegouders in te schakelen, maar hier hou ik zelf niet zo van.

Ik ken een kweker die van bijna al zijn rosella's en zeker de jongere vogels de eieren uit het nest haalt en hiervoor in de plaats enkele kunsteieren legt. Mede door het feit dat regelmatig zijn eieren in de eerste dagen sneuvelen. Deze eieren worden dus elke dag verwijderd totdat het nest volledig is. Vervolgens worden de eieren op een donkere plek bewaard en 2 maal daags om gedraaid. Daarna worden ze weer teruggelegd met als resultaat alle jongen van dezelfde datum. Meestal is de pop naar een dag of 6 eieren leggen wel wat rustige en voorzichtiger in het nest.

Succes,

Rico Jan


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-01-05 - 22:28:40

Belangrijk als je de methode van wisselbroed van een broedmachine toepast is dat de eieren worden terug geplaatst voordat de luchtkamer van het ei wordt doorbroken. Hierna kan dus het kuiken gaan piepen, omdat deze dan is overgeschakel op long ademhaling. Dus altijd minimaal 3 dagen voor het uitkomen terugleggen.
Vandaag toevallig bij een koppel obiloris welke onbevruchte eieren hadden 1 jonge bloedvlek erbij gelegd van 3 dagen oud. Geen enkel probleem. Zo kan het vaak ook goed gaan.

Kennis van je eigen koppels is erg belangrijk, sommige tolereren geen enkele bemoeienis, andere koppels lijkt het helemaal niks uit te maken.

Wel moet gezegd worden dat het uitbroeden van eieren door een broedmachine ook vaak tot teleurstelling niet goed afloop. Een goed koppel is dan altijd beter.
Soms moeten jonge koppels het ook "leren" hoe ze om moeten gaan met hun eieren en jongen. Het kan en mag met een jong koppel best wel eens misgaan.

Het nestkast ontwerp kan vaak ook tot extra beschadigde eieren leiden. Enkele jaren geleden heb ik bij alle verticale nestkasten horizontale plankjes ingebracht zodat de ouders niet onmiddelijk op de eieren konden vallen of springen. Het viel meteen op dat het aantal beschadigde eieren enorm terug liep, waardoor het aantal jongen toenam.
Ook vang ik bij een aantal koppels de mannen eraf die eieren beschadigen ondanks deze nestkastmaatregelen, de poppen brengen dan de jongen alleen perfect groot.
Groet gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-05 - 23:27:46

stomme vraag misschien .. maar wat is een bloedvlek ..?

Ik gok een kuiken maar waar komt dan de benaming bloedvlek vandaan ..?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-01-05 - 23:46:28

'n kuiken van de bloedvleklori (trichoglossus haematodus capistratus)
Ze noemen hem ook weleens edwardslori (= de engelsnaam)
De Bloedvleklori is genoemd naar de rode vlek op z'n borst.
groet gert


Mario
Oud Lid
Posts :436

Oud Lid
2005-01-05 - 23:48:06

Mag je doen maar dan moet je minstens 3 dagen voor het uitkomen terug leggen omdat de ouders door het piepen van het kuiken in het ei voorbereid worden om te gaan voederen.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-06 - 08:31:05

ahh ik snap het , bedankt Gert ! happy :)


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-06 - 08:58:09

Als ik lees dat een relatief simpele oplossing geboden kan worden, horizontale of schuine blok met 'opstapje', is (in mijn ogen dan) het kunst en vliegwerk met het uitrapen, iedere dag 2x eieren draaien en terugplaatsen dan niet een redelijk vergeefse moeite?
Als die resultaten, zoals Dooren schrijft, toch ook vaker teleurstellend zijn, is het niet zo dat op die manier de vogels niet meer leren om natuurlijk te broeden?
Ik snap natuurlijk dat als je een paar keer teleurgesteld bent vanwege de 'ongelukjes' je iets wilt bedenken om beter resultaat te hebben, doe ik ook.
Mij lijkt de oplossing zoeken in de nestgelegenheid dan eenvoudiger, ook voor de vogels, toch?

wink ;) Peter


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-01-06 - 12:57:33

Opzich zou het moeten zijn dat je zulke koppels die hoe dan ook altijd kapotte eieren hebben niet laat kweken, ook niet door middel van rapen of overleggen naar andere koppels.
Op deze manier worden in elke geval vervelende eigenschappen niet door gegeven aan de volgende generatie. Je zou deze jongen dus eigenlijk alleen voor de "huiskamer mogen gebruiken".
Vaak hebben importen zulke slechte eigenschappen niet ontwikkeld, dit zegt iets over het opvoedingsproces van jongen vogels, het is immers iets onnatuurlijks om eigen eieren kapot te maken.
Let wel ik ben geen voorstander voor importen.
Ik snap als het zeldzame soorten betreft dat er niet altijd een keuze mogelijk is, en dat je dan wel zult moeten rapen als eieren kapot gaan.
Goede selectie om zulk vervelend gedrag uit te bannen is eigenlijk een primaire doelstelling wil men een gezond bestand ontwikkelen.
Groet gert



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 188 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede