Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken van vinken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweken van vinken
yves vdb
Website Member
Posts :8

Website Member
2020-12-24 - 12:33:10 send message to yves vdb

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar de ideale omstandigheden en voeding voor vinken. Ik heb die vogels gekregen onlangs gekregen van mijn vader als hij gestorven was. Helaas heb ik niet veel tijd gehad om te vragen hoe hij de verzorging van de vogels deed.

Nu wil ik er wel graag mee kweken in een grote bak, daar is extra verlichting voorzien in de vorm van witte ledstripes. en die lopen gelijk met het aantal uren zon dat aanwezig is per dag.

Voorlopig heb ik via de restjes voeding die ik gevonden heb in zijn collectie en informatie via internet zelf een mengeling gemaakt voor de supplementen. ziet er als volgt uit:

2 soeplepels droog eivoer inlandse vogels van orlux
2 soeplepels perles morbide
3/4 soeplepel nutribird pellets c19
10gr eiwit pieters special
5 gr calci-lux
0.5gr spirulina (5gr op 1kg eivoer)
1 soeplepel diepvrieserwten
1 soeplepel buffalowormen
1gr fertivit of omnivit

Hiervan krijgen ze iedere dag per vogel 12 gr (eten ze niet volledig op). wat niet op is moet de dag nadien weg (door aanwezigheid van vochtig zaad perles morbide of kiemzaad).
Dit krijgen ze bovenop hun normale voeding wildzaad en oestergrid dat onbeperkt aanwezig is.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2020-12-24 - 15:49:54 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk niet dat Uw vader al deze soorten voeding/voer onderling met elkaar mengde, en zo een mix maakte van al deze soorten voeding/voer.

Sommigen bestaan in poedervorm, kleine zaden, pellets.
Hoe kleiner in vorm, zoals poeder, hoe groter de kans bestaat dat dit soort voer onderaan de voederbak terecht komt. Waardoor de vogels er niet, of bijna niet kunnen bereiken. En met als gevolg dat deze vogels niets, of bijna niets, van dit voer (poeder) eten.
Zeker als er ook grootte, grove, grof, voedselvormen voorkomen, zoals pellets.
Vandaar dat dergelijk voer, poedervorm, doorgaansafzonderlijk wordt gegeven, en of wordt gemengd met eivoer.
Sommige voer, zoals spirulina bevatten een hoog Calcium gehalte. Daar nog calcium aan toevoegen kan bepaalde risico's inhouden bij sommige vogelsoorten. Onder andere ratio calcium, fosfor.

Om het bij het zelfde bedrijf te houden.
Bekijk de volgende informaties.
Zo kunt U merken dat er seizoensgebonden voeding/voer voorkomt. Ook bij vinken.
Dergelijke voeding/voer is het basisvoer.
De verhouding is doorgaans twee derde basisvoer, en één derde bijvoer.
Verhouding basisvoer mag nooit lager zijn dan 60%.
Pellets wordt soms ook als basisvoer beschouwd.
Dan is de verhouding: maximum 50% pelletsvoer.

Voeding/voer is één van de moeilijkste voorkomende onderwerpen bij vogelhobby.
Wat bij de éne lukt, lukt niet bij de andere.
Dit kan de maken hebben met ontelbare verschillende oorzaken. Zoals: ruimte, omgeving, licht, temperatuur, vochtgehalte, etc.

Succes verder.

www.versele-laga.com/nl/be/prestige/producten/producten-konkoersvinkentriumph



yves vdb
Website Member
Posts :8

Website Member
2020-12-25 - 11:51:58 send message to yves vdb

Hi,
Zoals ik al zij gaat dit enkel over bijvoer van ongeveer 12gr per vogel. Dit is in een afzonderlijk potje aangeboden. Perle morbide is een vochtig product en een deel van het eivoer maak ik zelf. Poeder of kleine zaadjes kleven dus rondom andere zaadjes en hebben geen kans om hierdoor naar de bodem te gaan. Maar nogmaals een kleine hoeveelheid de bodem is bijna zichtbaar.

Wat betreft het gewoon voer weet ik hoe het gaat. Straks schakel ik over naar triumph concour. Het gaat mij vooral over de hoeveelheden en aantal bijvoeding. Omdat ik weet dat mijn vader ook werkte met vers geplukte kruiden/vruchten.



yves vdb
Website Member
Posts :8

Website Member
2020-12-25 - 11:53:02 send message to yves vdb

Ps
Geniet allen van de feesten en alvast een gelukkig, gezond nieuwjaar.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 13 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede