Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vraagje over koppel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vraagje over koppel
Olivier1880
Website Member
Posts :2

Website Member
2021-01-19 - 22:14:11 send message to Olivier1880

Hallo iedereen,

Even een kleine geschiedenis. Ongeveer een jaar geleden is mijn grootmoeder overleden. Zij had een zebravinkje. Ze had het gevonden in de hal van het appartementsgebouw. Jammer genoeg is ze ziek geworden en heb ik en mijn vrouw zich ontfermd over het vogeltje. Het was al een oud beestje en is helaas ook overleden. We hadden de smaak wel te pakken en besloten van ons ook 2 vogeltjes aan te schaffen.

Na heel wat opzoekwerk, we wilden echt wel zeker zijn dat we het wilden, hadden we iemand gevonden die er wel veel van wist. Ik had mijn vrouw aangeraden om ofwel 2 mannetjes ofwel 2 vrouwtjes te nemen. Omdat we echt niet van plan waren om nog extra vogels te hebben. Maar mijn vrouw is thuis gekomen met een koppeltje. De mensen verzekerden ons dat zolang we geen nestje hangen en geen nestmateriaal geven dat dat geen probleem is. Het zijn nog jonge dieren. Het mannetje is de jongste. Zijn kleuren zijn sinds kort helemaal tot zijn recht gekomen.

Sinds een paar dagen zijn ze met momenten allebei echt wel heel onrustig met momenten. Er is soms wat ruzie, ze duwen elkaar weg. Ze mogen hier binnen ook vliegen, ze doen dat heel goed en dan zijn ze altijd samen zonder ruzie.

Maar nu to the point. Is het echt goed voor die beestjes dat ze niet paren en geen eitjes leggen? Druist dat niet in tegen hun natuur? Of zou ik wel een nestje aanbieden en de eitjes er allemaal uithalen en vervangen door nep eitjes? Ik heb gelezen dat als ze merken dat ze niet uitkomen ze automatisch stoppen met broeden.

Of moet ik mij over dat onrustig gedrag geen zorgen maken?

Graag concrete informatie aub.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :264

Website Member
2021-01-19 - 22:50:05 send message to KeesdeJongh

Hallo Olivier, Zebravinkjes zijn over het algemeen nogal productieve vogeltjes, ze leggen vaak veel eitjes en als ze geen nestje krijgen dan leggen ze in de gekste hoekjes hun eitjes.
Dit kan op zich geen kwaad, wil je geen jongen dan haal je de eitjes weg en je kunt er een paar laten liggen om te voorkomen dat ze weer opnieuw gaan leggen. Als je de eitjes die je laat liggen een paar keer schut dan komen ze niet uit. Na verloop van tijd gaat het popje ( vrouwtje) waarschijnlijk weer nieuwe eitjes leggen. Veel succes.


Olivier1880
Website Member
Posts :2

Website Member
2021-01-23 - 13:05:29 send message to Olivier1880

Hatelijk dank voor je antwoord. Wat raad u dan aan, dat ik toch best een nestje in de kooi hang? Anders is het mss zo zielig dat ze in het Wilde weg eitjes legt... En ok, eitjes schudden om niet te laten uitkomen. Maar moet ik ze dan laten liggen zodat ze aan het broeden kunnen beginnen? Of hebben ze daar geen last van als ik de eitjes gewoon direct weg neem? Nog mensen met reacties...?


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2021-01-23 - 15:01:02 send message to Timon.feys

als je de eitjes onmiddelijk wegneemt zullen ze dit vervangen door een nieuw legsel en put je de vogels uit. laten liggen is dus de boodschap, zowel kapot geschudde eitjes of nepeitjes, maakt niet uit



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede