Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Alexander Parkiet en de kweek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Alexander Parkiet en de kweek
surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-24 - 09:35:11 send message to surveyor

Goedemorgen kwekers en liefhebbers,

Ik zit al weken tegen een prachtig stel parende Alexanders aan te kijken. Maar zoals wellicht bij vele is ook bij mij het blok nog dicht, ik durf het nog niet aan zeker met dit Jong stel (legnood). Maar hoe staat het bij jullie ervoor? Wellicht al eieren of zelfs jongen want ook dat lees ik al op sommige media (?), of wanneer doen jullie de blokken open en is jullie advies in deze(ondanks dat ik al wel wat verschillende adviezen heb gehadwink ;)...



Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2021-01-24 - 12:25:42 send message to Timon.feys

Bij mij blijven de blokken het hele jaar door open. Alexanders zijn enorm sterke vogels die makkelijk jongen grootbrengen bij lage temperaturen. hier starten ze elk jaar rond half februari, ongeacht de temperatuur en nooit problemen mee gehad. ik ondervind meer problemen in de zomermaanden qua uitval van jongen dan in het voorjaar.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-24 - 13:21:01 send message to surveyor

Hmm ok, ja hoorde dit wel meer. Was wat huiverig omtrent legnood omdat het de eerste keer zou zijn voor die stel. Ongekend maar begon 1e week van Januari ineens met wat simpel paar gedrag, maar later de weken vorderen zitten ze echt echt te treden... ik heb besloten om volgende week de grote schoonmaak te houden en dan blok te openen. Dan gaan we het zien, blok hangt wel in nachthok (sandwichpanelen), en heb broedblok verwarming voor de jongen mocht dit nodig zijn, maar zoals ik begrijp van jou is dit allemaal niet nodig en zorgen de ouders hier wel voor..

Wat betreft kweken met warmer weer, dit moet ik erkennen want ik heb dan ook meer problemen (vooral met mijn grijze roodstaarten gehad).



surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-25 - 08:36:49 send message to surveyor

Hmmm las net dat er een fenomeen aan komt van de Noorpool, wat ons zeer koude lucht brengt begin februari, toch maar ffe weekje of twee langer wachten. Beter dat dan dat we straks met de gebakken peren zitten!

Succes iedereen,


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2021-01-25 - 12:08:46 send message to Martien Strijdveen

hallo, wat bedoel je met jong stel hoe oud zijn ze nu dan?


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-25 - 12:50:14 send message to surveyor

2018/2017 dus nog jong, maar ongekend veel treden/paren en broedsgedrag waar te nemen.


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2021-01-25 - 18:00:44 send message to Martien Strijdveen

die van mij (en ik kweek al meer dan 30 jaar) moeten minimaal 4a5 jaar oud zijn voor ik ze inzet voor de kweek
verder laten paren zij moeten het ook leren en ik laat de blokken altijd er in hangen, na de kweek maak ik ze schoon en begin december maak ik ze weer leeg en vul ze met nieuwe humus en de eerste eieren zijn er nu en bij een enkele komen die iets later


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-25 - 18:47:18 send message to surveyor

Hmm ok, ja ach, natuur voor zover natuur laten we maar op zijn beloop, maar zoals al aangegeven laat ik alles nog even dicht, halverwege februari doe ik alles open, doen ze het wel leuk, niet zien we het volgend jaar wel. Om nu kunstmatig het naar 4/5 jaar te brengen vind ik persoonlijk niets. Ze hebben het straks zelf in de hand wink ;)


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2021-01-26 - 05:59:34 send message to www.wim

Denk dat het verstandig is om is te proberen leer aan te nemen van iemand die spreekt uit ervaring.
Anders ben ik bang dat je weer zo een dejavu gevoel krijgt als met de pruimkoppen.


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-26 - 09:45:35 send message to surveyor

Dus even geduld hebben met blokken openen?


www.wim
Website Member
Posts :119

Website Member
2021-01-26 - 11:40:09 send message to www.wim

Ik denk toch dat Martien Strijdveen dat moet beantwoorden in zover dat hij dat niet al gedaan heeft.
Hij heeft meer ervaring met alexanders dan ik.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-01-26 - 20:34:53 send message to P.Rooth

wanneer er besloten wordt om de blokken te openen ben ik wat verbaast . Laat het blok dicht met een plankje en in het geval van Alexanders een dikker exemplaar denk aan 2 cm dik hout en voor Halsbanden gebruikte ik ruim 1 cm dik wat net niet het invlieggat afdekt en laat ze het zelf open knagen wat eveneens de broeddrift stimuleert


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-27 - 21:23:19 send message to surveyor

Bedankt Rooth, ik zal dit zo inrichten. Ze hebben er tenminste zin in want paren bij het leven wink ;).


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-01-27 - 21:29:27 send message to P.Rooth

Hoop dat u succes heeft . Echter jonge vogels hebben vaak een " speeljaar " en teleurstellingen horen erbij


surveyor
Website Member
Posts :348

Website Member
2021-01-28 - 13:52:55 send message to surveyor

Ja had / heb mijzelf er ingesteld dat er niets komt en dit idd oefeningen zijn. Maar speel paren of echt paren paren zit wel een verschil, en dit laatste neem ik steeds meer waar, dus vandaar dat het toch begon te kriebelen en dacht hmm misschien lukt het al wel. Pop is 4 en man 3, dus tja meningen zijn verdeeld.

Maar van het weekend grote schoonmaak en dan wilgentakken kort slaan en ga ik ervoor maken met klein spleetje, dan zullen ze dit binnen week wel grote gemaakt hebben en dan zitten we alweer in februari dus ergens eind Februari misschien eitjes. Hopelijk wordt het geen -10
Meer, maar afijn, ze zullen ze wel warm houden. Warmte heb ik vaker problemen mee gehad...


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-01-29 - 13:00:30 send message to P.Rooth

pop 4 man 3 dat moet goedkomen dacht dat de vogels veel jonger waren
Met erge kou zou u kunnen overwegen om een warmteplaatje tegen de achterzijde te plaatsen



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 152 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede