Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestmateriaal Rosella's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Nestmateriaal Rosella's
DHF
Website Member
Posts :20

Website Member
2021-02-22 - 19:32:44 send message to DHF

Welk nestmateriaal gebruiken voor Rosella's

IK heb vorig jaar gekweekt met 8 koppel's Rosella's waarvan 6 koppels met bevruchte eieren, Waarvan 2 koppels's de eieren zijn afgestorven.
(Misschien door een te lage luchtvochtigheid).
Ik heb ondertussen wat zoek werk verricht op het internet en daar was iemand die compo tuinturf gebruikte omdat deze vrij nat is.
Zijn er nog mensen die tuinturf gebruiken als nestmateriaal zoja welk merk, omdat de compo tuinturf niet verkrijgbaar is in mijn regio.
Ik gebruik momenteel gewoon houtkrullen (Houtvezel).
Mvg. Franky


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2021-02-24 - 11:16:26 send message to a.kooyman

Ik zie veel reactie's van rosella's kwekers.

In ver verleden diverse soorten rosella's gekweekt ( toen kon men nog zien welke soort het was )
Gebruikte zaagsel van kettingzaag bij boven rooien is van nature vochtig genoeg.
Eens een proef genomen met tuinturf , beviel niet later de neusdoppen vol met dat heel fijne stof .
Ik zou geen zorgen maken voor vochtigheid als je buiten voliere's hebt met nachthok.
Vogels regelen dat zelf zijn veel verstandiger dan wij.
Binnen ruimtes dan wel in de gaten houden.

Succes met kweek A.Kooyman.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-02-25 - 13:00:27 send message to P.Rooth

gebruikte spaantjes gemixed met potgrond beviel mij goed . Wat wel erg belangrijk is dat er grote badschalen staan zodat ze zelf de vochtigheid in het blok kunnen regelen


DHF
Website Member
Posts :20

Website Member
2021-02-25 - 20:53:23 send message to DHF

Grote badschalen staan altijd ter beschikking bij mij vanaf dat de kweekperiode begint maart tot eind september.
Als ik het houtvezel eerst moest vochtig maken vooraleer ik het in de nestkast doe of zou dat beginnen schimmelen na een tijd.
De eieren bevochtigen geeft geen zin heb ik ergens gelezen.
Ik kweek in een grote binnen ruimte met 2 vensters die dag en nacht openstaan (behalve in de winter).
Dak is voorzien van polycarbonaat kunststof platen, heb er deze zomer voor het eerst rietematten opgelegd tegen de warmte.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2021-02-26 - 00:12:00 send message to KeesdeJongh

Ik geloof niet dat het nestmateriaal de oorzaak is. Een aantal mogelijkheden zijn , inteelt, de pop zit te vast op de eieren.Een andere mogelijkheid is dat de pop blijft graven in het blok, soms gaat dat zo heftig dat je de eieren tegen de zijkant van het blok hoort botsen ( ik noem dat voetballen met de eieren), de kans dat deze eieren nog uitkomen is dan klein. Ook het merken van eieren met een loodhoudend potlood kan funest zijn. Je ziet het er zijn genoeg oorzaken te vinden van het niet uitkomen van de eieren. Veel succes met de kweek en hopelijk vindt je de oplossing. MVG Kees


parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2021-03-07 - 14:38:56 send message to parrotmaniak

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

ik denk dat gewoon vochtig zaagsel prima volstaat
en de reden dat ik het vochtig maak is dat het minder luchtig in het blok ligt en minder stuift
ik denk dat de qualiteit van het ei veel meer uitmaakt dan een te droge broeding
de jonge vogel moet met de eitand de schaal breken en moet dus voldoende kracht hebben
dat lukt alleen als het in goede conditie is ,dus zorgen voor optimale voeding voor de pop vooral in de periode voor het leggen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 206 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede