Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe, op welke manier parkieten of papegaaien voeren ? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe, op welke manier parkieten of papegaaien voeren ?
Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2021-05-15 - 14:15:55 send message to Lotti

Als men het over voeding heeft dan heeft men het meestal enkel over wat of met andere woorden welke producten men voert maar ik ben eigenlijk ook benieuwd HOE of met andere woorden op welke manier de meeste parkieten en papegaaien kwekers hun vogels voeren ?

Dus de vraag is : Hoe voer jij als kweker met parkieten en papegaaien jou vogels ?

Wat bedoel ik hier precies mee zal ik duidelijk maken met een paar mogelijke voorbeelden :

1) Je voert dagelijks een afgepaste portie net genoeg voor 1 dag in verhoudingen die jij zelf bepaald ( bijvoorbeeld zoveel lepels zaad, zoveel lepels eivoer, zoveel lepels kiemzaad, fruit,... )Als je op deze manier voert is het wel interessant de verhoudingen ook ineens mee te geven.

2) Je geeft een afgepaste dagportie maar je laat de vogels zelf bepalen hoeveel door dagelijks te kijken wat ze laten liggen ( daar geef je dan wat minder van ) of waarvan alles volledig op is ( daar geef je de volgende dag wat meer van )wel met de bedoeling dat ze elke dag zo goed als alles op hebben.

3)Je geeft een zaadmengeling voor meerdere dagen dat je dagelijks uitblaast of pellets voor meerdere dagen en de rest zoals eivoer, fruit, kiemzaad,...geef je als een dagelijkse portie ( net genoeg voor 1 dag of een paar uurtjes )

4)Je geeft van niet snel bederfbare producten zoals zaden, pellets, gebruiksklaar commercieel eivoer,... ( ik geef maar een paar opties ) een vol bakje ( voor meerdere dagen dus ) en je geeft pas nieuw als het vorige op of vrijwel op is. Wel snel bederfbare producten geef je een dagportie of een portie dat binnen een aantal uren op moet zijn.

5) Je geeft een dagportie maar je mengt alles in door jou bepaalde verhoudingen voordien in een grote pot door elkaar. Dus je mengt de zaadmengeling, eventuele pellets, eivoer, fruit, groenten, kiemzaad, insectenvoer, vitaminen,... door elkaar en je geeft van deze mix een afgepaste hoeveelheid net genoeg voor een halve of een hele dag.

Het zijn slechts 5 voorbeelden van hoe, op welke manier men zijn vogels kan voeren. Het zijn 5 methodes die ik al gezien heb bij de liefhebbers-kwekers maar mogelijks zijn er nog andere methodes. Ik ben benieuwd hoe de meeste kwekers hun vogels voeren en wat uiteindelijk de meest gebruikte of misschien wel beste methode blijkt te zijn.

Het kan ook van belang zijn erbij te vermelden wat je door elkaar mengt en wat je in een apart potje of voederschaal geeft.

Ook belangrijk kan zijn erbij te vermelden met welke soorten je kweekt. Ik neem aan dat kleine parkieten anders gevoerd worden dan grote papegaaien en dat soorten die snel te vet worden ook anders gevoerd worden dan vet behoevende soorten om maar een paar voorbeelden te geven vandaar het belang om de soorten die je kweekt erbij te vermelden.





rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2021-05-17 - 11:53:50 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Er is geen een duidend antwoord op je vraagstelling en dat heeft alles te maken met het feit dat er nogal wat variabelen zijn. Dat begint uiteraard al bij variabelen in soort, maar ook in huisvesting (het aantal vogels per verblijf) en de actuele conditie van betreffende vogels. Daarnaast speelt ook het seizoen een rol.

Mijn voerregiem is er in principe op gericht dat hetgeen dat in de ochtend wordt verstrekt tegen de avond op is. Soms moet ik daar in verband met externe factoren wel eens van afwijken en dus aanpassen en als er jonge vogels zijn gaat het weer anders.

In de loop der tijd heb ik veel onderzoek aan papegaaiachtigen gedaan, daar ook over gepubliceerd, maar ik vermeld het graag nog eens:
Psittaciformes behoren tot de relatief hoog ontwikkelde levensvormen, hetgeen ik voor het gemak even ‘intelligentie’ zal noemen. Hoog ontwikkelde levensvormen hebben bepaalde kenmerken. Een daarvan is een zekere ‘gevoeligheid’ voor verveling. Daar kun je met je voermethoden rekening mee houden door niet zonder meer de bakken te vullen, maar het iets meer doordacht aan te bieden. Doel is dat de vogels enige moeite moeten doen en vooral dat ze er wat langer mee bezig zijn. Onder de zoekterm ‘verrijking’ is wel een en ander te vinden.

Op basis van mijn onderzoek aan natuurlijke voedselbronnen van papegaaiachtigen geloof ik sterk in variatie of wel een ‘brede menukaart’ en dat pas ik dan ook toe. Opgemerkt dient te worden dat sommige soorten tamelijk conservatief zijn ten aanzien van opname van voedingscomponenten, anderen nemen bijna alles aan wat ze binnen snavelbereik krijgen. In het eerste geval wint de aanhouder (let op: niet te strak afdwingen!) en voor wat betreft het tweede geval opletten waar de vogels wel of niet bij kunnen.

Ten slotte nog even een opmerking met betrekking tot de natuurlijke knaagbehoefte van papegaaiachtigen. Ook hier is weer sprake van variabelen, per soort of individueel, maar deze vorm van natuurlijk gedrag moet wel mogelijk gemaakt worden. Met andere woorden, regelmatig knaagtakken en dergelijke aanbieden. Goed voor de afleiding en het bevorderd vooral ook verschillende vormen van natuurlijk gedrag.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2021-05-17 - 14:17:49 send message to Daniel

Als aanvulling op Hans zijn post. Bij mij zijn vooral de klein en groen soorten (forpus, canus, in mindere mate psilopsiagon) nogal conservatief qua voedingskeuze. Nu merk ik wel dat dit vaakt duurt totdat er jongen zijn en dat vanaf dan alles gegeten wordt (en dat koppels dan regelmatig alles blijven eten nadat de jongen zijn uitgevlogen). De jongen zijn dan vaak een stuk breder in hun voedingskeuze.


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2021-05-17 - 18:31:35 send message to a.kooyman

Denk 100 liefhebbers 80 verschillend voeren.
Voeren doe je met je ogen en je vogels bekijken.
Dus denk ik heel moeilijk een vaste regel voor te geven en kan men dan ook zo niet een regel op los laten is sterk afhankelijk van soort ,aantal , ruimte , kweek seizoen , wel of geen jongen ,rui , jaargetijden.
Je niet door iedereen van de wijs laten brengen en alle wonder middelen geloven en kritisch blijven bekijken.
En als je goede resultaten hebt niet zo snel veranderen.
Zo als je noemt in punt 5 heb ik nogal wat bedenkingen alles te mixen.
Kijk wat men voert waar je kweekmateriaal koopt en bekijk het aanbod goed voer voor betreffende soort wat heden ten dage voorhanden is.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2021-05-18 - 20:30:04 send message to Lotti

Beste Rupicola, Daniel en Kooyman,

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik vind de theorie achter jullie voedermethodes heel leerzaam en interessant maar ik vraag mij af hoe jullie dat zelf in de praktijk dagdagelijks bij jullie vogels toepassen ?

Ik vraag ook geen éénduidig antwoord of één enkele vaste regel, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hun vogels voeren en hoop daar samen met de andere lezers van dit forum iets praktisch van te leren. Het klopt dat je naar je vogels moet kijken en ermee rekening mee moet houden maar waarom zelf jaren experimenteren ( mogelijks ten koste van je vogels ) terwijl er praktijkervaringen genoeg zijn onder de kwekers met parkieten en papegaaien om je vogels snel op de best mogelijke manier te voeden ? Het zou toch heel leerrijk zijn voor liefhebbers-kwekers ( niet alleen beginnende )en het komt op die manier ook alleen maar de vogels ten goede als we elkaars ervaringen doorgeven.

Tegenwoordig is het aanbod aan voedersoorten ook zo groot wat een goede keuze maken niet altijd even gemakkelijk maakt. Bovendien geeft het meer opties om te kiezen hoe, op welke manier men zijn vogels voert ( waardoor men vaak door de bomen het bos niet meer ziet ).

Ik ben dus heel benieuwd hoe jullie en ook anderen hun vogels dagdagelijks in de praktijk voeren.

Ik ben ook heel benieuwd hoe bijvoorbeeld rupicola zijn voederregime aanpast indien externe factoren dit noodzakelijk maken en uiteraard zou het ook heel leerrijk zijn wat er veranderd als er jonge vogels zijn.

Hoe voeren mensen hun vogels die 's avonds niet altijd tijdig thuis kunnen zijn om koppels met jongen een 2de maal te voeren kan ook heel interessant zijn om weten.

Ik lees bij rupicola ook ' hetgeen dat in de ochtend wordt verstrekt tegen de avond op is ' wil dat zeggen dat je 's morgens en 's avonds voert of gaan ze zonder voer de nacht in ?

Ik hoop naast jullie reacties ( dank bij voorbaat happy :) ) op nog vele voorbeelden van hoe mensen hun vogels dagdagelijks in de praktijd voeren.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2021-05-20 - 11:11:01 send message to rupicola

Quote: “Ik vraag ook geen éénduidig antwoord of één enkele vaste regel, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen hun vogels voeren en hoop daar samen met de andere lezers van dit forum iets praktisch van te leren.”

Het punt is dus dat het voeren van vogels, onder verwijzing naar eerder genoemde variabelen in bovenstaande reacties, steeds aanpassing vergt en dat maakt het lastig om je vraag hier ‘even’ te beantwoorden. Het zou pagina’s tekst vergen en dat gaat ‘m, althans wat mij betreft, niet worden.
De informatie waar je naar vraagt kunt je in feite vinden in de vele kweekverslagen die de laatste decennia zijn gepubliceerd in tal van tijdschriften en literatuur. Met andere woorden, een kwestie van inlezen.
Een of enkele ‘gerichte’ bezoeken aan een fokker/kweker kan ook zeer verhelderend zijn en datzelfde geldt voor het bijwonen van lezingen en het bezoeken van clubdagen. Dat zijn DE gelegenheden waar je veel kunt leren.

Quote: “Ik lees bij rupicola ook ' hetgeen dat in de ochtend wordt verstrekt tegen de avond op is ' wil dat zeggen dat je 's morgens en 's avonds voert of gaan ze zonder voer de nacht in ?”
Vogels worden ’s morgens en ‘s avonds gevoerd. Lukt een van beide door omstandigheden een keer niet, dan volgt uiteraard een aanpassing. (een mooi voorbeeld dus van een variabele)

*****
Met de soortjes die Daniel noemt (waar je overigens de grijze roodstaart ook zo aan toe kunt voegen) moet je soms zeer lang volhouden om ze aan ‘ander’ voedsel te wennen, zeker als ze dit nooit eerder aangeboden hebben gekregen. Met Forpus heb ik het wel meegemaakt dat bepaalde koppeltjes absoluut geen zachtvoer wilden opnemen, na maanden aanbieden niet en zelfs niet als ze jongen kregen! Die jongen werden dus met zaden grootgebracht, op z’n gunstigst deels met wat gekiemde zaden. Pas uitgevlogen jonge vogels zijn echter wat ondernemender en zo kon het (meer dan eens overigens) gebeuren dat de jongen wel aan zachtvoer begonnen, heel graag zelfs, en dat ik tot mijn verbazing kon constateren dat het ouderpaar daar na enkele dagen aan mee ging doen en daarmee deze voedselopname dus van hun eigen jongen overnamen! Aardig detail is dat deze oudervogels het zachtvoer vanaf dat moment gewoon probleemloos blijven opnemen en er hun latere jongen ook gewoon ‘normaal’ mee voeren.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2021-05-26 - 20:33:37 send message to Lotti

In de meeste kweekverslagen lees je doorgaans enkel wat men voert en niet hoe ze dat aanbieden. Vaak lees je zinnen zoals bv. ' ik geef een zaadmengeling voor grote parkieten, eivoer, fruit, gekiemde zaden, een beetje pellets,... waarmee men enkel leest WAT men geeft maar niet HOE men dat aanbied. Ook als men het als kweker onderling over voeding heeft spreekt men vaak enkel over WAT, welke producten men geeft maar meestal niet op welke manier dat aangeboden wordt. Vandaar dat ik het wel eens interessant vond om deze vraag eens op dit forum te stellen.

Ik heb de vraag nog relatief gemakkelijk gemaakt door voorbeelden te geven waardoor mensen die niet graag veel schrijven zelfs de optie hebben om te vermelden ' ik gebruik methode 2 voor die welbepaalde soort en ik huisvest ze in kweekkooien ' om maar een voorbeeld te geven.

@ rupicola : is het niet mogelijk om eens wat concrete voorbeelden te geven want je praat in raadsels. Op die manier weet niemand hoe je jou best wel interessante en boeiende theorie in de praktijk bij jou vogels omzet. Misschien eens een voorbeeld geven hoe een doorsnee week tijdens de kweekperiode er bij jou uit kan zien ?


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-05-30 - 11:43:26 send message to P.Rooth

Denk dat er al het een en ander genoemd is ook ik voer weer anders en heb je 100 liefhebbers van dezelfde soort is de huisvesting 1 van de belangrijke punten en waar je woont maakt ook weer verschil . beschut of op de wind is er al een andere behoefte bij de vogels . verwarmd of met de natuur mee weer andere behoefte enz . Ik woon aan de kust van friesland en daar is het gewoonlijk winderig en vrij koel . zomer herfst etc andere wijze voeren m.n. de winter voer ik meer zonnepitten zeker wanneer de dagen erg kort zijn moeten ze wel voldoende reserve hebben om de koude nachten goed door te komen . Ik houd enkel kromsnavels . Grasparkiet pruimkop meyertjes en enkele kaketoes . Zaadmengsel zijn er vele van echter voer ik absoluut geen pellets en in papagaaienvoer geen pinda's maar amandelen ,wal-, hazel- en pecannoten . Heb een uniforme voergelegenheid en das een platte bak met opstaande randen om morsen zoveel mogelijk tegen te gaan met 2 voerbakken erin . Fruit meest appel dagelijks op 2 spijkers geprikt en zoveel ze willen is het op krijgen ze een nieuw part . Water maagkiezel/grit altijd voorradig , Zaad in een rvs bakje en niks afgemeten altijd voldoende en dagelijks 2x gecontroleerd Eivoer/zachtvoer is
ander verhaal andere bak Zomer en winter krijgen ze dat en ze eten dat naar behoefte , Is een mengsel van gekiemde zaden die in de koude periodes minder gevoerd worden en voor en tijdens de broedtijd verhoogt worden . Kiemzaadmengeling voor grote parkieten en papegaaien en aangevuld met zonnepitten tijdens de opfok en lijnzaad extra in de loop van de broedtijd en ruiperiode . Kiemzaad dagelijks geraspte wortel toegevoegd en Sti-ho-dru van de Imme een scheut erbij . Eivoer is van de Witte Molen en daardoor gaan extra mineralen , knoflookpoeder en gedroogde/gemalen brandnetels , gedroogde en gemalen rode pepers en/of Kurkuma + wat universeelvoer wat tijdens de kweek ongeveer 1 op 5 delen eivoer is . Dit verstrek ik 1 maal daags en voldoende voor de dag en is er in de avond een tekort doordat er jongen zijn wordt dat aangevuld In een rvs bakje Alle restanten gooi ik 's morgens weg . Daarbij zijn er velen die graag wat trosgierst eten en das Frans . Grasparkieten gewoon een paar strengen de overige krijgen dat in stukjes van een 5 cm zodat er minder geruzie is . Groenvoer uit de tuin geen groen uit een winkel kruiden , paardebloemen zijn favoriet daarbij de wilgentakken met of zonder blad zaaddozen van paardebloemen ,vlas Knoflookbieslook etc . Dat er in de open voliere's nog onkruid groeit is eveneens groenvoer en ook daaruit eten ze de knoflook .


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2021-05-30 - 13:03:00 send message to rupicola

@ rupicola : is het niet mogelijk om eens wat concrete voorbeelden te geven want je praat in raadsels. Op die manier weet niemand hoe je jou best wel interessante en boeiende theorie in de praktijk bij jou vogels omzet. Misschien eens een voorbeeld geven hoe een doorsnee week tijdens de kweekperiode er bij jou uit kan zien ?


@ Lotti: maak vooral eens gebruik van de zoekmachine van dit forum en je zult ontdekken hoeveel er hier, onder andere door ondergetekende, al is geschreven over dit onderwerp.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede