Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kakariki's: pop ziet er slecht uit ('overbroeden'?) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kakariki's: pop ziet er slecht uit ('overbroeden'?)
sam90
Website Member
Posts :2

Website Member
2021-07-19 - 14:43:36 send message to sam90

Ik ben heel nieuw in het houden van kakariki's (parkieten/papegaaien in het algemeen).

Heb 2,5 maanden geleden een man+pop (geen koppel) roodvoorhoofdkakariki's gekocht. Het mannetje is na een maand helaas al gestorven. Het vrouwtje heeft een 3-tal weken alleen gezeten. Er hangt een grote broedblok in de voliere en in deze periode heeft het vrouwtje een 6-tal eieren gelegd.

Ondertussen heb ik een nieuw mannetje bij. Na een paar dagen merkte ik al dat het mannetje en vrouwtje véél op het nestblok zaten. Dat is nog steeds het geval. Er liggen ook weer een paar eitjes in.

Het probleem is echter: ik dacht dat mijn pop in de rui was aangezien ze er echt qua verenkleed opeens slecht uitzag. Maar het wordt erger en erger, er ontbreken steeds meer veren. Ze zitten ganse dagen op het nestblok, ik zie ze bijna niet. Ze zitten er ook steeds allebei samen in. Het vrouwtje verlaat heel af en toe het nestblok, het mannetje hoor ik alleen maar, ik heb 'm al een paar dagen niet meer gezien. Zal er wel uitkomen voor te eten.

Wat moet ik hiermee doen? Ik vermoed dat mijn mannetje van dit jaar is, vrij jong dus nog. Ik heb geen behoefte om direct jonge kakariki's te kweken, ik wil vooral dat mijn vogels gezond zijn. Moet ik eventueel het broedblok weghalen? Zijn ze zichzelf aan het "overbroeden". Het mannetje heeft nog steeds een perfect verenkleed maar de pop ziet er dus echt belabberd uit, sinds een week of 3.


Timon.feys
Website Member
Posts :125

Website Member
2021-07-19 - 18:07:58 send message to Timon.feys

dit fenomeen is helaas heel herkenbaar voor veel kakariki kwekers. het is volkomen normaal dat je pop er als een plofkip bij zit eenmaal ze is begonnen met kweken met het oogt natuurlijk niet mooi. in vluchten heb je over het algemeen hier iets minder last van maar dat varieert per koppel. hier thuis heb ik ook enkele koppels in vluchten en alle poppen zien er niet zo fris uit qua bevedering terwijl de mannen er tip top bij zitten. nestblok wegnemen kan helpen maar dan moet je de rui afwachten en hopen dat de pop niet ergens in een hoekje van haar verblijf een nestje maakt.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-07-20 - 17:47:11 send message to P.Rooth

kan dat van Timon Feys onderstrepen , Wel zorgen dat er een badschaal aanwezig is zodat ze regelmatig een bad kunnen nemen en dat doen ze vaker dan 1 maal per dag . Goede voeding erbij en de vogel komt na het broedseizoen weer prachtig in de veren .Denk er wel aan dat Kakarikis bevattelijk voor worminfecties zijn doordat ze graag op de grond zijn . Natuurlijke middelen zoals knoflook helpen al Succes met de kweek


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2021-07-22 - 00:26:53 send message to mreyder

Een ervaren kweker van Kakariki's heeft me ooit verteld dat dit idd een Kakariki kwaal is, dat hij het verhelpt door anti-luchtpijpmijt-druppels aan de kakariki's te geven. Druppels Ivermectine op de huid (eerst enkele veertjes uittrekken) zou ook helpen.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-07-23 - 21:42:02 send message to P.Rooth

wat is een ervaren kakariki kweker MReyder ? Heb 45 jaar kakarikis gekweekt en de 1 zie je nooit wat aan en de ander verliest in een dag bijna al zijn/haar veren . Mijn ervaring is goed blijven voeren en het liefst een natuurlijke bodem waar ze in kunnen graven en naar lekkers zoeken (wurmen) een grote badschaal die zeker 2 maal daags ververst wordt en veel groenvoer . Na broeden zijn ze gewoonlijk binnen 6 weken weer om door een ringetje te halen


jaikishan301
Website Member
Posts :11

Website Member
2021-08-06 - 11:02:25 send message to jaikishan301



jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2021-11-29 - 23:00:06 send message to jeffke kweker

Denk er wel aan kakariki's in alle kleuren ring plichtig moeten geringd zijn met een gesloten ring om ze te mogen houden


Jan van Dessel
Website Member
Posts :386

Website Member
2021-12-04 - 17:27:28 send message to Jan van Dessel

elke dag een paar meel wormen zijn dol op.
gr jan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 208 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede