Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Jardine papegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Jardine papegaaien
nick M
Website Member
Posts :6

Website Member
2021-10-05 - 19:22:08 send message to nick M

Hallo, wie kan mij meer vertellen over jardine papegaaien en kweken met jardines?
- wanneer gaan ze ongeveer broeden
- wat te eten geven
- beste maat broedblok
- wat als bodem in het broedblok
- hoe veel uur per dag buiten

Andere belangrijke dingen…?




Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2021-10-30 - 21:00:17 send message to Lotti

Beste,

Ik heb jarenlang goed gekweekt met meerdere koppels jardines maar omdat ik er momenteel geen meer heb zitten was ik wat afwachtend om te reageren. Nu ik merk dat je geen antwoord krijgt ben ik toch maar even in de pen gekropen.

Wanneer broeden ze :

Als je wil beginnen met volwassen broedrijpe vogels is de enige zinnige manier een aantal vogels bij elkaar plaatsen om ze te laten kiezen. Gedwongen koppelingen van volwassen vogels kan in zeldzame gevallen leiden tot agressie, soms zelfs met de dood tot gevolg. In de meeste gevallen leven ze echter vreedzaam samen maar gebeurt er jarenlang niets (jardines zijn niet zo agressief van aard). Je moet al veel geluk hebben dat je koppel wel goed klikt als men 2 volwassen vogels samen zet.
Als men 2 natuurbroed vogels (een man en een pop) op jonge leeftijd onmiddellijk samen zet krijgt men doorgaans ook wel goede kweekkoppels. Ik heb echter gemerkt dat het zelfs bij jonge vogels veel beter is dat ze zelf hun partner kunnen kiezen. Bij gedwongen koppelingen van jonge vogels had ik de eerste kweekresultaten meestal pas na ten vroegste 5 tot soms zelfs 7 jaar ! Bij koppels die zelf hun partner hadden kunnen kiezen uit een groepje van jonge vogels (4 tot 6 onverwante jongen bij elkaar / 2 tot 3 koppels dus) dan had ik vaak al jongen na 4 tot 5 jaar. Ik heb op die manier zelfs jongen gehad van een 3 jarige man met een 4 jarige pop maar dat is echt wel een uitzondering.

Het is een misvatting dat jardines echte winterbroeders zijn. Ze kunnen gewoon heel het jaar door starten met het kweekproces. Het kan zijn dat de oorspronkelijke wildvangvogels destijds zich vasthielden aan de kweekperiode in de natuur maar ik heb steeds in avicultuur geboren vogels aangeschaft en deze vogels hebben dat dus niet meer. Meer nog, de meeste koppels bij mij begonnen gewoon te leggen in het voorjaar ( maart-mei) maar ik heb evengoed koppels gehad die bijvoorbeeld begonnen in augustus-september of in de winterperiode. Komen ze in broedstemming en ze kunnen niet beschikken over een nestkast dan is de kans groot dat het weer heel lang duurt voor ze weer opnieuw in broedstemming komen. Ik ken liefhebbers die hun jardines enkel in een welbepaalde periode wilden laten kweken bijvoorbeeld enkel in het voorjaar of bij andere kwekers enkel in de winter en daarom de nestkasten afsloten of weghaalden buiten deze periodes. Wel deze kwekers kweekten niet of slechts af en toe eens een nestje en de periodes tussen 2 nesten waren dikwijls heel groot ( soms zelfs enkele jaren).

Het belangrijkste wat de nestkasten voor jardines betreft is dat deze op een donker beschaduwd plekje hangen met het invlieggat van het licht weg want jardines broeden graag in een vrij donker blok. Zelf gebruikte ik steeds zelfgemaakte dikwandige (min. 2 cm dik) multiplex nestkasten met een bodemoppervlak van 25 tot 30 cm x 25 tot 30 cm en 60 cm hoog met een invlieggat van 10 cm diameter in het bovenste deel van de nestkast.Als nestvulling legde ik een ongeveer 5 cm dikke laag van zaagsel of hennepstro ( 50 % ) gemengd met verhakkelde takken en twijgen ( 50 % ).

Voeding :

Als zaadmengeling gebruikte ik nr 62 papegaai kweek van Beyers (Deli Nature). Maar ik ken jardine-kwekers die ook met succes de speciale zaadmengsels voor Afrikaanse papegaaien gebruiken zoals de Afrikaanse papegaaien complex van Aviseed of de African Parrot Loro Parque Mix van Versele-Laga.
Het zachtvoer is bij mij een mengsel van eivoer, gekiemde zaden, fruit en groenten. De kiemzadenmengeling is deze van Beyers ( Deli Nature nr.33 voor grote parkieten en papegaaien ) of de gelijkaardige mengeling van Versele-Laga (prestige kiemzaden voor papegaaien).
De gekiemde zaden meng ik met fruit en groenten in een verhouding van 1 deel fruit/groenten en 2 delen gekiemde zaden. Vervolgens meng ik dit alles met eivoer. Op 3 delen fruit/groenten/kiemzaden mengeling meng ik ook 3 delen eivoer. Dus 1 deel fruit/groenten, 2 delen kiemzaad en 3 delen eivoer. Onder dit eivoer is nog wat Breedmax vermengd zoals voorgeschreven (is een eiwit, vitaminen en mineralensupplement). Tijdens de kweek durf ik er ook wel eens een scheutje roosvisé aan toevoegen. Als eivoer gebruik ik Orlux droog voor grote parkiet en papegaai of het droge eivoer voor grote parkieten en papegaaien van Cédé of een mengeling van beiden. Als dit droog eivoer gemengd word met het fruit/groenten en de gekiemde zaden zorgt het vocht in deze bestanddelen dat het eivoer rullig word zodat geen water meer moet bijgevoegd worden.

Huisvesting :

Voorbeelden van geschikte huisvesting voor jardine papegaaien zijn volières van 2 tot 3 m lang en 1 m breed maar er wordt ook gekweekt in kweekkooien van bijvoorbeeld 1,5 tot 2 m lang en 1 m breed en hoog. Jardines worden best vorstvrij gehuisvest. Jardines kunnen namelijk op elk moment van het jaar starten met broeden, dus ook in de winter waardoor vorstvrij houden toch wel sterk aan te bevelen is. Ik kweekte met de meeste koppels in volières van 2 meter lang en 1 meter breed met daaraan verbonden een nachthok met dezelfde afmetingen. In het afsluitbare nachthok werd gevoederd en hingen de nestkasten ( 2 per koppel zodat ze konden kiezen ). In de zachtere tijdstippen van het jaar stonden de doorvlieggaten tussen nachthok en buitenvoliere dag en nacht open. Vanaf dat er nachtvorsten voorspeld werden werden de vogels 's nachts opgesloten in het nachthok en als het ook overdag vroor bleven ze dag en nacht in het nachthok dat vorstvrij gehouden werd.

Veel succes met deze mooie soort.






Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 201 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede