Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > zonparkieten toevoegen aan voliere Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : zonparkieten toevoegen aan voliere
sam90
Website Member
Posts :2

Website Member
2021-10-08 - 11:39:15 send message to sam90

Hallo,

ik heb pas een nieuwe voliere gebouwd. Voliere is 3x2m groot, met geisoleerd nachthok van 1x1m. Deze voliere is deels overkapt en deels op. De achterkant (waar de slagregen tegen komt) is volledig dicht.

Ik heb in deze voliere de volgende vogels:
- 1 koppel kakariki's
- 1 koppel diamantduiven
- 1 koppel kanaries
- 4 chinese dwergkwartels

Ik ben al langer gek van zonparkieten, en vraag mij af of het mogelijk zou zijn om een koppel zonparkieten hierbij te plaatsen. Enkele vragen:

- zijn zonparkieten vredelievend naar andere vogelsoorten? Voorlopig is het allemaal goed in mijn voliere (geen ruzies en dergelijke), en ik wil dit ook graag zo houden.
- kunnen zonparkieten ook de winter doorstaan als ze over een (deels) beschutte voliere en een geisoleerd nachthok beschikken. Of moeten ze in de winter binnengehaald worden?

Mvg,
Sam


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2021-10-15 - 11:43:56 send message to P.Rooth

kakarikis in een gezelschapsvoliere gaat in 99 % van de gevallen niet goed zeker niet in een kleinere voliere zoals u aangeeft verstoren nesten staan ze om bekend . Om daarbij zonparkieten te plaatsen is helemaal een ramp deze zijn killers als het ff tegenzit . Kakarikis apart en zonparkieten apart in een eigen voliere . Voor zonparkieten dienen de aangrenzende voliere's dubbel gaas te hebben anders vreten ze de tenen/pootje van de buren eraf wanneer die aan het gaas hangen .


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2021-10-16 - 00:26:35 send message to mreyder

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb veel ervaring me meerdere soorten Aratinga's: ik kan alleen maar bevestigen wat P Rooth zegt. Ik zou de voliere opdelen in 3 vluchten van 2 x 1 meter, met dubbel gaas tussen de vluchten: heb je 1 vlucht voor de kakariki's, 1 voor zonparkieten en 1 voor de rest van de vogels, evt kun je daar dan nog een koppel exoten of neophema's bij zetten. Als de zonparkieten een dikwandig (natuur) broedblok hebben en ze hebben een goed beschut gedeelte (hier het blok hangen) dan is een nachthok niet echt nodig.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2021-10-16 - 16:15:19 send message to J. Elsen

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

"Ik zou de voliere opdelen in drie vluchten van 2 x 1 meter".

Wat met geisoleerd nachthok 1 X 1 meter?
Hoort dit reeds bij totale afmetingen, of is dit afzonderlijk?
Wat met deels overkapt, deels open?
Wat met toegankelijkheid drie afzonderlijke vluchten, verblijven?

In het belang van algemene belangen vogelhobby, en vooral toekomstgericht vogelhobby, om steeds informaties te verschaffen die te maken hebben met steeds kleiner maken van dieren, vogelruimtes, verblijven.

Nochtans zijn er, bestaan er maatregelen minimum afmetingen dieren, vogelverblijven.

Hoogte en lengte volieres worden berekend naar gelang de lengte van de aanwezige vogels.
De breedte van de volieres worden berekent naargelang spanwijdte aanwezige vogels.
Het zijn de afmetingen grootste aanwezige vogels (lengte en spanwijdte) die de minimum afmetingen volieres bepalen.

De minimum breedte per koppel:
Tweemaal spanwijdte + helft spanwijdte grootste vogel.

Voor bij roofvogels zijn die minimum afmetingen al van kracht.
Voor/bij andere vogelsoorten wordt verwezen naar maatregelen dierenwelzijn.

Toekomst gericht zal dit ook van toepassing voor/bij alle soorten dieren, vogels, binnen de EU

Zie EU verordening 21 april 2021
Nieuwe Europese diergezondheidsverordening.
En waar in Nederland zoveel om te doen is vanwege
"Dieren Wet".

Er wordt nu al aangeraden om alle vogelsoorten/ondersoorten voorkomend op/bij Cites/Bijlagen te ringen zoals vogels Bijlage A.
Sommige EU Lidstaten al van toepassing.
Zoals in Frankrijk, en waar vogels Bijlage A, verplicht microchip.
En waar bijna alle soorten/ondersoorten parkieten, papegaaien voorkomen op die Cites/Bijlage lijsten.

Dieren, vogelhobbyisten die dieren,vogels, in gevangenschap houden, kweken, mogen zich toekomstgericht verwachten aan allerhande "nieuwe" strengere maatregelen.

Zoals verplichte registratie, vergunning, licentie, voor al wie meer dan vijf dieren, vogels (huisdieren) bezitten.
Minstens eenmaal in het jaar controle, onderzoek dieren, vogels, door dierenarts, vogelarts.
Bewijs van bekwaamheid.
Etc.

Daarom liever, beter, aantal vogels verminderen.
Dan de ruimtes, verblijven, te verkleinen.

Want het is niet meer wat in het verleden wel of niet kan/kon.
Maar wel wat straks nog wel of niet kan.







parrotmaniak
Website Member
Posts :581

Website Member
2021-10-16 - 20:43:47 send message to parrotmaniak

ppppfffffff


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2021-10-17 - 00:31:48 send message to J. Elsen

Sorry.

"ppppffff"


Particuliere, hobbymatig, dieren, vogelhobby's bevinden zich op een tweesprong.
En zeker wat betreft particuliere, hobbymatig, dieren, vogelevenementen.
Oftewel worden die volledig verboden. En worden alleen commercieel dieren, vogelevenementen nog toegelaten (handelaars, bedrijven).
Oftewel komen er nieuwe, strengere maatregelen voor/bij particulieren die hobbymatig dieren, vogels, houden, kweken.

Bekijk maar eens welke allerhande problemen zich op het ogenblik voordoen bij organiseren internationale dieren, vogelevenementen.
Waardoor steeds meer en meer voor het zekere worden gekozen, dan het onzekere.
En waardoor het bijna onmogelijk is om bij dergelijke internationale dieren vogelevenementen het financieel plaatje rond te krijgen.
Frans vogelkampioenschap geannuleerd.
Het zelfde in Italie. En waar op het ogenblik nog niets officieels beslist is of 70e COM MOndial 2022 Piacenza (Italie) al of niet doorgaat.
Naar het schijnt wordt er gezocht naar een bedrijf om het te organiseren. Of COM Internationaal organiseert het zelf.

Je kunt nu stellen wat heeft dat te maken met bericht topicstarter.
Wel het zijn in de eerste plaats soorten, ondersoorten, parkieten, papegaaien houden, kweken in gevangenschap die het zwaarst worden getroffen.

Mogelijks een algemeen verbod om erbij mee te kweken.of op zijn minst bepaalde soorten.
Dergelijke vogels zullen niet meer samen met andere vogels worden vervoerd, getransporteerd.
Het zelfde wat betreft gevaccineerde en niet gevaccineerde vogels.ook deze vogels zullen zich niet meer in de zelfde ruimte, verblijf, worden toegelaten.

Dat betekent dat meer dan waarschijnlijk straks :
1 koppel kakariki's
1 koppel diamantduiven
1 koppel kanaries
4 chinese dwergkwartels
niet langer in de zelfde voliere mogen worden gehouden.

Op het ogenblik is het allemaal koffiedik kijken.

En wat doen op het ogenblik verantwoordelijken, beleid, vogelhobby?
Alles op hun beloop laten.
Wat blijft er nog over wat betreft al die heisa rond positieve lijst, nu huisdierenlijst.
Het zelfde wat betreft "Burgerinitiatief Dierenwet".
Informaties aangaande coronatoegangsbewijs dieren, vogelevenementen.

Onlangs heb ik dergelijk evenement in Italie bezocht.
Verplicht groene-pas (coronatoegangsbewijs)
Verplicht mondmasker.
Verplicht één meter afstand.
Verplicht recent gezondheidsattesten aanwezige dieren, vogels, ook bij transport ervan.
Verplicht EU-certificaat dieren, vogels, Bijlage B
Voor Buitenlanders zijn dergelijk coronatoegangsbewijzen slecht 72 uur geldig.
daarna verplicht opnieuw te vernieuwen.
ETC.

Is het dan zo verwonderlijk dat er onzekerheden zijn bij organiseren dergelijke dieren, vogelevenementen.

Om nog maar te zwijgen over al die heisa dat COM Internationaal teweeg brengen.
En waar is vastgesteld dat bepaalde COM maatregelen, statuten, niet stroken met officieel wettelijke EU,Landelijke, lokale, plaatselijke maatregelen.

En jammer genoeg met alle gevolgen van dien, algemene belangen vogelhobby.




Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2021-10-17 - 10:29:51 send message to Esselink

Je kunt dit soort gesprekken met jezelf ook gewoon prima in je eigen hoofd voeren hoor.

Niemand heeft de tijd en energie om de grote hoeveelheid onzin of niet terzake doende opmerkingen te scheiden van de enkele kloppende feiten uit dit gezwam. Laat staan om daar dan ook nog inhoudelijk op te reageren.


mreyder
Website Member
Posts :608

Website Member
2021-10-17 - 17:30:12 send message to mreyder

Na dergelijke proza na een reactie zorgt er bij mij voor dat ik weinig zin meer heb om nog op een vraag te reageren. Kijk: als iemand op mn post zou zeggen: ik vind die vluchten dan te klein: geen probleem. Maar zulke stukken onzinnige tekst vermoeien. Overigens: het lijkt me logisch dat ALS je mn idee opvolgt, dat dan de hele zaak aan de achterzijde, evt zijkanten winddicht wordt gemaakt en er natuurlijk in elke vlucht een deurtje komt (lijkt me zooo logisch). Helemaal de vluchten overdekken kan ook een goed idee zijn dan. Voor Elsen dan nog ff ten overvloede: ik zou dan in elke vlucht een waterbak zetten die groot genoeg is om in te baden.


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2021-12-01 - 16:28:02 send message to jeffke kweker

Zonparkieten kunnen nergens bij apart houden


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2021-12-27 - 16:40:39 send message to jeffke kweker

En denk er aan kakariki's in alle kleuren ring plichtig met de juiste ring maat


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2021-12-27 - 16:43:12 send message to jeffke kweker

En zou geen kromsnavels met rechte snavels samen zetten op uitzondering kwartels



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede