Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > vrije partnerkeuze hoe individuele vogels vanop afstand herkennen Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : vrije partnerkeuze hoe individuele vogels vanop afstand herkennen
Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2022-04-04 - 18:28:41 send message to Lotti

Als ik een nieuwe soort aanschaf probeer ik steeds 2 tot 3 koppels te kopen die onverwant zijn met elkaar en deze bij elkaar te plaatsen zodat ze zelf hun partner kunnen kiezen. Het gemakkelijkste daarbij is dat de individuele vogels ook vanop een afstandje te herkennen zijn want vaak vliegen de vogels door elkaar weg als je dichterbij komt.

Tot hiertoe was dit nooit een probleem omwille van grote individuele verschillen tussen de vogels ( kleur, tekening formaat, verschil tussen de geslachten,... ) of omdat ik bij sommige vogels een stukje van hun staart afknipte. Zeker bij vogels met lange en brede staarten is dit gemakkelijk omdat je dan bij een paar vogels de staart heel kan laten, bij een paar andere een recht stukje eraf en bij nog anderen werd de staart schuin afgeknipt.

Nu heb ik 3 koppels pionus samengezet en van dichtbij herken ik de meeste vogels wel maar vanop een afstand ik dit vrijwel onmogelijk omdat ze zo hard op elkaar gelijken. Hun staarten zijn ook zo kort dat mijn trucje van staarten knippen in dit geval geen oplossing bied.

Heeft er iemand tips ?


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2022-04-05 - 09:11:41 send message to marti

Bij de pyrrhura's loste ik dit op met diverse kleurringen die je ook aan wisselende poten doet. Dus de poppen rood links, geel links, blauw links (ik noem maar iets) en bij de mannen rechts, hebben ze tijdelijk 2 ringen om, maar die kunnen er weer af. Mijn jongen ring ik altijd met blank aluminium of kleurring en afwisselend per nest, zodat ik in ieder geval weet welke vogel welke afstamming heeft zonder de papieren te pakken. Helemaal waterdicht is dit niet, want de ring is natuurlijk niet altijd zichtbaar, maar bij het koppelen wil je toch zien welke er naast elkaar zitten en daarvoor werkte dit goed genoeg.


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2022-04-05 - 10:53:30 send message to Lotti

Dat is al een goede tip Marti. Wat moet ik mij voorstellen bij de kleurringen ? Zijn dat knijpringen ? In metaal of plastiek ? Zouden deze ook geschikt zijn voor pionussen ? ( ik denk maar aan de iets sterkere snavels ).


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2022-04-05 - 12:13:04 send message to marti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Knijpringen van aluminium, of zoals ik zelf deed oude kleurringen openzagen en dicht knijpen, wel even de braampjes eraf vijlen eerst.

https://www.junai.nl/junai-aluminium-knijpringen.html


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2022-04-05 - 16:01:46 send message to Lotti

Bedankt voor de extra uitleg en de link. De grootste kleurringen op die link zijn blijkbaar 8 mm dat is voor mijn pionussen nog net doenbaar denk ik. De jongen die ik aangeschaft heb zijn geringd met 8 mm ( krappe kant ), 9 mm en 10 mm ( aan de ruime kant ) Zeker het overwegen waard.

Iemand anders nog suggesties ?


Esselink
Website Member
Posts :81

Website Member
2022-04-05 - 20:31:31 send message to Esselink

8 mm zal zeker groot genoeg zijn voor pionussen. Maar zelfs met kleurringen vind ik het lastig om te zien. De vogels gaan er toch vaak op zitten waardoor je de kleuren niet meer ziet. Wat mij wel helpt is met een paar extra mensen die de vogels die naast elkaar zitten in de gaten houden en dan zelf de vogels uitvangen. De een houdt een oogje op de man, de andere op de pop en ik vang ze uit. Welke soort pionus heb je gekocht?


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2022-04-05 - 21:46:03 send message to Lotti

Heb reeds contact gehad met de mensen van de link maar zij denken dat deze ringen niet sterk genoeg zijn voor papegaaien. Misschien dan toch maar oude verharde en gekleurde ringen zoeken en zelf doorzagen.

Het gaat over Pionus menstruus ( zwartoorpapegaaien ).

Hulp inroepen is natuurlijk ook een optie happy :) al is dat gebaseerd op een momentopname. Momenteel zijn ze nog te jong ( zijn jongen van vorig jaar ) om een keuze te maken maar ik vermoed dat ik volgend jaar en zeker het jaar erop wel meer ga merken welke vogels een koppel vormen en dan is het natuurlijk heel belangrijk de juiste vogels uit te vangen en samen te zetten.

Naar het schijnt zouden ze ook in kolonie te houden en te kweken zijn, dat kan natuurlijk ook een optie worden. Iemand daar ervaring mee ?



marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2022-04-06 - 09:00:56 send message to marti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je hebt dus 2 jaar om te observeren, als je gewoon ergens bijhoud welke je wanneer naast elkaar hebt zien zitten zie je vanzelf een patroon ontstaan. Zo heb ik het ook gedaan. Vaak zie je ze rond de middag toch wel rustig bij elkaar zitten tijdens het middagdutje.. even een oproep op Facebook voor oude ringen? Of probeer deze even, hij zit ook op Facebook en is erg felxibel qua aantallen etc.. https://thebirdringcompany.com/product/open-aluminium-rings/


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2022-04-06 - 09:25:28 send message to Lotti

Die link lijkt mij een interessante optie, heb namelijk ook gezien dat ze verharde gekleurde open ringen hebben wat mij beter lijkt voor papegaaien.
Bedankt voor de tip !


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2022-04-06 - 14:40:17 send message to J. Elsen

De kans bestaat dat bij deze jonge vogels zich onderling toch uiterlijk zichtbare verschillen zich voordoen.
Dit aangezien er bij de drie ondersoorten zich uiterlijk zichtbare verschillen voordoen.
Deze uiterlijke verschillen ontstaan dan doorgaans tussen eerste en tweede levensjaar.
Vooral wat betreft rode kleur die op sommige plaatsen al of niet volledig verdwijnt.
En vooral de blauwe kleur die al of niet lichter van kleur blauw wordt. Of die intensiever van kleur blauw wordt.
Alles hangt af van de genetische eigenschappen die deze vogels bezitten van genetische eigenschappen voorouders. Zoals genetische uiterlijk zichtbare verschillen.
Of zoals marti al aanhaalt wat betreft bepaalde eigenschappen, bepaalde vaststellingen.

Succes verder.

www.mascotarios.org/en/loro-cabeciazul/


toontje
Website Member
Posts :86

Website Member
2022-04-07 - 10:03:54 send message to toontje

uit zoeken op afstand van vogels, maak met een viltstift een of meerdere stipjes op de borst
dan kan je ze goed herkennen nu de rui zijn de stipjes weer weg


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2022-04-07 - 15:35:48 send message to Lotti

Dag Toontje, bedankt voor je reactie. Lijkt mij op het eerste gezicht ook wel een goed idee dat gemakkelijk te realiseren is maar halen ze er dat zelf niet terug af als ze hun veren poetsen, een douche in de regen nemen,... ?

Ik heb ooit wel een liefhebber gekend die met een viltstift een merkteken op de snavels zette maar zijn vogels hadden lichte snavels. Mijn Pionussen hebben zwarte snavels dus dat gaat ook weer niet.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2022-04-07 - 23:40:31 send message to roodmus

Zou zeggen neem water vaste witte viltstiften.

Grt


Lotti
Website Member
Posts :55

Website Member
2022-04-08 - 21:11:42 send message to Lotti

Goed idee roodmus, had er niet bij stilgestaan dat er ook witte markeerstiften bestaan.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2022-04-23 - 17:12:42 send message to roodmus

en............gelukt.

grt.


Martien Strijdveen
Website Member
Posts :195

Website Member
2022-04-27 - 18:55:06 send message to Martien Strijdveen

nou ik doe dit al jaren gewoon met een plantenspuit en dan een straal water



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 181 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede