Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hoe lang broed een halsbandparkiet maximum? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Hoe lang broed een halsbandparkiet maximum?
Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2023-04-09 - 21:26:10 send message to Wes

Hoi Wat zijn zo wat de maximum broed tijden dat een halsband blijft zitten?

Stel je hebt 6 eitjes en ze beginnen te broeden vanaf het 2 dan zou de totale broed duur op 32 dagen komen (theoretisch gezien)

Kunnen ze dat of wat zijn de ervaringen hiermee?

Alvast bedankt aan iedereen die hier een antwoord op wil geven.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2023-04-13 - 19:08:04 send message to P.Rooth

vooreerst controleren of de eieren bevrucht zijn en dat doe ik 7 á 8 dagen na het laatste ei . dan de normale broedtijd na het laatste ei dan is 32 dagen wel heel erg lang . Sommigen broeden rustig door anderen voelen/weten dat eieren niet uitkomen en stappen dan van de eieren .


Wes
Website Member
Posts :70

Website Member
2023-04-14 - 22:06:20 send message to Wes

Bedankt. Vanaf 7 dagen broeden dan zie je het al of moet je echt tellen vanaf het laatste ei en dan 7 dagen. Kom je meestal op een 10 tal dagen broeden uit denk ik.


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2023-04-17 - 17:05:29 send message to J. Elsen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Binnen avicultuur bestaat er nog iets zoals "gulden middenweg".

Bekijk volgende VogelArena archief informaties (gerrit1950).

https://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=15693&recordnum=0


jeffke kweker
Website Member
Posts :250

Website Member
2023-07-16 - 12:33:17 send message to jeffke kweker

Vanaf 2de ei begin te tellen 2de ei gaan ze vast ziten broeden


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2023-07-16 - 22:27:02 send message to J. Elsen

Holenbroeders broeden langer dan nestbroeders.

Bij halsbanden worden na een broedduur van ongeveer 24 dagen de jongen geboren.

Het zijn de broedpoppen die alles bepalen. Zowel aantal eieren,aantal bevruchte eieren, aantal jongen, aantal mannen, aantal poppen.
Dus ook tijdstip beginnen broeden.
Die onder andere worden bepaald door hoeveelheid "soorten" hormonen (testosteron) elk ei afzonderlijk bezitten.
Eerste gelegd ei bezit doorgaans minder "soorten" hormonen (testosteron) dan het laatste gelegd ei.
Deze "soorten" hormonen (testosteron) verhoogt de groeisnelheid, verhoogt voedselgedrag, verhoogt de agressiviteit.
Hebben ook een zekere invloed bij groei embryo, jong in het ei.
Wat betekent dat die groei embryo, jong eerst gelegd ei langzamer gebeurd dan dit het geval is bij laatst gelegd ei.
Dat is één van de mede oorzaken dat gelegde eieren 3 en 4 eerst uitbroeden bij een totaal legsel van 6 eieren.


a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2023-07-18 - 12:53:22 send message to a.kooyman

Deze theorie kan U wetenschappelijk onderbouwen of overgenomen ergens ?

Heb denk ik toch wat halsbanden gekweekt en ervaring maar kan van uw theorie hiervan niet bevestigen.
Goede poppen zijn zeker van belang , maar dat ze alles bepalen ?


J. Elsen
Website Member
Posts :361

Website Member
2023-07-19 - 21:37:53 send message to J. Elsen

Dit bericht is 6 keer gewijzigd

Dat U deze "theorie" niet kan bevestigen komt door "opvoedingsomgeving".
"opvoedingsomgeving" die te maken hebben met verschillende factoren. Zoals voeding - voer, huisvesting, fitheid kweek man en of kweek pop, etc.
Die bij avicultuur doorgaans steeds dezelfde zijn tijdens de verschillende kweekjaren, broedperiodes, en of meerdere broedrondes.

En dan hebben het tegenwoordig bij avicultuur nog al of niet over verschillende Kleurslagen, mutaties/mutanten.

En wat bij "jonge, onervaren" ouderparen.
Stelt U daar ook geen verschillen vast ten opzichtig "ervaren" ouderparen soortgenoten?

Bekijk volgende informatie en of gebruik zoekterm:

"The Trivers-Willard hypothesis (1973) in birds".

Trivers-Willard hypothesis (1973) die bij dergelijke wetenschappelijke onderzoeken meermaals naar verwezen worden.

https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/portal/2692433/Ned.samenvatting.pdf

https://academic.oup.com/beheco/article/20/1/172/214904

PS. In het verleden meermaals mede samengewerkt bij dergelijke projecten wat betreft kweek, voer - voeding, behuizing, licht, ruimte, temperatuur, etc.
En dit met algemene noemer, term:

"Opvoedingsomgeving".

Nogal wat problemen met plaatsen Link.

Of bekijk anders ook eens informatie wetenschappelijk onderzoek Duitse Universiteit:

"manipulatie Sex ratio zang kanaries (waterslagers)";
Onder andere wat betreft al of niet eieren rapen, voordelen, maar vooral nadelen bij het rapen van de eieren.



a.kooyman
Website Member
Posts :74

Website Member
2023-07-20 - 20:29:14 send message to a.kooyman

Uw stelling.
Het zijn de broedpoppen die alles bepalen. Zowel aantal eieren,aantal bevruchte eieren, aantal jongen, aantal mannen, aantal poppen.

In de door u aangehaalde gegevens blijkt dit toch niet duidelijk , daar zijn nog veel vragen en onduidelijkheden.
Referentie en onderzoek materiaal duiven en waterslagers.
Zijn al 2 werelden van verschil duif legt 2 eieren en waterslagers duidelijk meer laten we aannemen 4-5.

Dacht over halsbanden het onderwerp was.
Het spreekt voor zich dat als men een stam opbouwt met poppen door te houden uit goede ouders en niet uit paren die matig kweken om welke oorzaak dan ook en hand opfok totaal uitsluit, dat blijft een hand opfok cirkel. ( maar ieder zijn liefhebberij )

Mijn mening gegeven en verder gesloten,die stoelt op zeer vele jaren ervaring Aust.parkieten / halsbanden en ook daar naast ook nog eens een 15 jaar vruchtenduivenkweek.
Jammer dat veel ervaring tegenslagen en successen van grijze korps e.d verloren en onder gesneeuwd (geschreeuwd ) gaat worden.



P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2023-07-22 - 11:06:58 send message to P.Rooth

Kooyman ook ik heb vele jaren halsbanden gehad en de 1 stapt stipt op de aantal dagen wat er voor staat van de eieren en de ander broed nog een paar weken door . Heb die ervaring ook met pruimkoppen .Handopfok heb ik ook gedaan door zeer ernstige verstoring en ook die jongen waren wel tam maar broeden gelijk de gewone halsbanden deden . Het selecteren van de betere stellen doet een ieder die gericht is op mooie grote vogels en goede kweekresultaten . Hoelang een halsbandparkiet maximaal broed kan zijn tot ze erbij neervalt maar ingrijpen een week nadat het laatste ei uit had moeten zijn vind ik een goede oplossing om de vogel niet uit te gaan putten en het broedblok weg te halen zodat ze zich op kan maken voor het volgende broedseizoen volgends jaar .


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2023-07-22 - 11:10:30 send message to P.Rooth

Ik lees die dingen van het forum verpester niet . Uitgaan van 7 dagen na het laatste ei om te controleren of die bevrucht is , is naar mijn idee het makkelijkst om de broedtijd te bepalen . erg koud weer dan duurt de uitkomst gewoonlijk wat langer



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede