Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ara's trillen, bibberen en beven. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ara's trillen, bibberen en beven.
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-01-17 - 18:07:22

Ik heb nu ruim een week 2 ara's. Ze zitten nu nog constant in het nachthok om ze te laten wennen aan hun nieuwe huis/omgeving en aan de plaats van de voerbak. Het nachthok is niet verwarmd. Bij de man waar ik ze gekocht heb zaten ze jaar in jaar uit buiten, dus ze zijn gewend aan lage temperaturen. Hoe kan het dan dat ze telkens als ik ga kijken zit te bibberen/rillen alsof ze het koud hebben. Gaat dit vanzelf over? Zijn ze ziek? Gestresst? HELP!


Hubert
Website Member
Posts :63

Website Member
2005-01-17 - 18:46:10

Het trillen of schudden van de ara's heeft meestal als oorzaak kou en vocht. Ara's kunnen moeilijk tegen temperaturen beneden de 12 graden, als de luchtvochtigheid dan ook nog hoog is beginnen ze te rillen en schudden. Ikzelf verwarmde altijd bij tot ongeveer 20 graden, het schudden en trillen is dan voorbij, ook de aanloop naar het kweekseizoen verloopt dan vlotter. Heb zelf al een een seizoen verloren zien gaan door niet te verwarmen.
Er wordt te vaak beweerd dat ara's ook in de winter zonder verwarming door kunnen komen, dit
gaat zonder meer ten koste van de conditie van de vogels het zijn tenslotte vogels van de tropen. Bijverwarmen dus, succes met de aanwinst.


Gert Jan
Website Member
Posts :191

Website Member
2005-01-17 - 18:47:03

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is een pure stress reaktie. Het kan zijn dat dit nog maanden aanhoud. Zeker de eerste paar weken is dit niet vreemd aangezien de vogels nog moeten wennen aan de nieuwe omgeving en hun nieuwe verzorger(s). Vaak helpt het ook niet mee dat de nieuwe aankoop door alle vrienden en familie bekeken moet worden terwijl de vogels juist beter wennen als ze even met rust worden gelaten! Je zult merken dat als ze het straks niet meer doen en er komt eens een (luidruchtige) vreemde op bezoek bij de vogels dat ze weer zitten te rillen!
Veel succes ermee! Gert Jan

p.s. ik verwarm alleen het nachthok tot 5 graden +. Als ze rustig buiten zitten, ook bij vriezend weer (wat ze niet zo vaak doen als het vriest!) zitten ze ook niet te rillen!


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-01-17 - 19:24:56

bij mij zitten ze nu onverwarmt op eieren .en zitten buitenin het broedblok


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-01-17 - 20:22:35

Als je verwarmt zoals Hubert zegt, is het verschil tussen binnen en buiten dan niet veel te groot? Als ik met koud weer de hele tijd van kamertemp naar buiten ren ben ik binnen de kortste keren verkouden? Of is het dan beter om het buitenverblijf af te sluiten.


Triton
Website Member
Posts :140

Website Member
2005-01-17 - 20:55:52

Mijn ara zit al 4 jaar onverwarmd en deze is in top conditie. Soms zakt de temperatuur wel tot 3 graden. Mijn conclusie is denk ik ook dat het een stress probleem is. Nieuw hok, nieuwe verzorger en misschien ander voer oftewel wennen aan de nieuwe omgeving.


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2005-01-18 - 00:00:55

Hoi

Een kennis van mij heeft 1 koppel ara's buiten zitten en 3 jongen vna dit jaar. ze zitten in een voliere zonder nachthok. het koppel wat i heeft zit er al 2 jaar en alles gaat goed. Zelfs geen afgevroren nagels. Dus zou niet weten waarom ze niet buiten konden zitten.

Groetn oet twente

mark


djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-01-18 - 08:53:42

Die kennis woont in Bentelo zeker. Ben ik geweest en heb ze inderdaad buiten gezien. Zal dus wel stress wezen bij mij.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-18 - 09:18:31

Stress is misschien een groot woord. Misschien dat de vogels nog meoten wennen aan jouw dagindeling, aan jou gezichtlaugh :D (niet verkeerd bedoeld).
En dat heeft even tijd nodig.


DE MOTOR
Website Member
Posts :138

Website Member
2005-01-18 - 16:11:15

Ja dat klopt happy :).

Die uit Bentelo



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 230 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede