Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > Kopen in een dierenwinkel Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Kopen in een dierenwinkel
Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-21 - 06:34:42

Het heeft even geduurd voor dat mijn meeste boosheid was weg-geebd maar ik wil dit verhaal jullie toch ook niet onthouden! angry En ik hoop dan ook dat toekomstige kopers van een papagaai nog beter uit hun doppen kijken....!!!!!shocked 8O

Sommigen kennen mij al een beetje want ik heb heel wat info gekregen van de wat langere (lidmaatschap wink ;)wink ;)) leden...

Half vorig jaar begon ik te denken om een papagaai in huis te nemen...was met de VUT, dus heb tijd zat...Ik wist toen nog helemaal niet van het bestaan van dit of andere forums..In november stapte ik uiteindelijk een dierenwinkel binnen hier in mijn dorp. De man verkocht eigen gekweekte papagaaien...happy :) Na heel veel voorlichting, achteraf allemaal commerciele bla, bla, bla....., viel mijn keus op een oranjevleugel. Heb hem ook nog even in mijn handen gehad en bij het afscheid zei ik hem er nog even over na te denken.....!
Begin december was ik er uit en stapte weer bij hem binnen en na wat heen en weer gepraat besloot ik er een te kopen. Met kooi en standaard. Beide van Montana, want dat was het allerbeste spul en de rest en vooral de goedkopere kooien die werd aangeboden door o.a. Dierenvilla was allemaal goedkope Roemeense en Italiaanse namaak, dus rommel! Ik moet zeggen op de standaard zat één of andere wazige sticker van Montana! Op dat moment had ie geen oranjevleugels zitten maar half januari had ie ze weer en dan waren ze twaalf weken en helemaal zelfstandig en gecontroleerd door een dierenarts en met garantie!!!!
Ok...zo gezegd, zo gedaan...
Op 14 januari naar de winkel....en ja daar zaten twee groene papagaaien....heb ze allebei op de arm en met één van deze twee klikte het gelijk...ik heb dat heel erg met beesten dat het gewoon moet klikken. Hoe dat komt weet ik niet, maar ik heb dat nu éénmaal...happy :)
Kreeg van hem te horen dat de gaai volledig op de Kaytee pellets zat, fruit at en gek op sproeien was.....Ik koop nog wat speeltjes en 2 zakken pellets...
We maken een afspraak wanneer ie het spul zou brengen, ik betaal en ga terug naar huis.
Om 1 uur gaat de bel...en ja hoor daar staat ie met ze'n hele koek en zopie...Hij zei: FF vlug, want ik ben alleen in de winkelen er past nu iemand op....Hij flanst die kooi in elkaar, zet de papagaai er in, geeft mij een papier en was echt binnen tien minuten weer vertrokken....sad :(
Ik pak een bak koffie en ga zitten genieten van mijn nieuwe aanwinst....happy :) Ik besluit hem Yarik te noemen en haal hem uit de kooi, hij stapt zo op mijn hand en keek nieuwsgierig in het rond terwijl ik zachtjes tegen hem praat...Ga weer zitten en pak het papier. Het bleek een aankoopnota te zijn...en wat stond er op? Geen geboortedatum. Niets over controle van een dierenarts. Soort: Jardine.....Ik gelijk het internet op om te kijken wat voor soort gaai het is....Ik moet zeggen ik vind ze achteraf veel mooier als een Oranjevleugel.
Maar niet te min voelde ik me behoorlijk bel*z**d....
Ondertussen had ik op het internet ook gekeken naar de kooien...en juliie voelen hem al zeker aankomen.....Inderdaad....een prachtige kooi van Dierenvilla type Residence, nou klopt dat ook wel wat de prijs betreft!!!!! Ik was zo verschrikkelijk kwaad dat ik gelijk die winkel belde...Hij was er niet en moest maar even later
weer proberen! Even later ontdekte ik pas dat de standaard er helemaal niet bij zat.
De volgende ochtend om negen uur stond ik bij hem voor de deur...Ik leg die aankoopnota voor zijn neus en wees Jardine aan en zei: Dat is geen Oranjevleugel..Hij: Ja, maar het klikte toch met de vogel...Daar had ie gelijk in...maar toch..Toen begon ik over de kooi. Hij: Nee de standaard was van montana, over de kooi hebben we het nooit gehad.....Ik begon over de garantie...en idd jullie raden het al...binnen twee dagen na aankoop moest ik bij die dierenarts
geweest zijn....Toen begon ik over die standaard. Hij: Ohh...sorry, die ben ik helemaal vergeten mee te nemen. Ik had gelukkig de kassabonnen ook bij me en zei geef mij dat geld voor die standaard maar terug want die hoef ik niet meer want op deze manier doe ik geen zaken meer met je. Hij gaf het ook nog terug....shocked 8O

Ik 'smiddags gelijk Amersfoort gebeld en kan daar half volgende week pas terrecht....dus weg garantie...of wat er ook van waar was...angry
Mocht achteraf blijken dat Yarik wel wat mankeert heeft ie een probleem....!!!!angryangryangry

Toen de problemen met de voeding, waar ie over gelogen had (zie topic van mij bij Kweek en Verz.)

We zijn nu een paar dagen verder de boosheid is grotendeels weg en ben gek met Yarik en is er met hem niets meer aan de hand.....happy :)happy :)

Ik wil hiermee zeggen: Al denk je dat je het allemaal goed probeert te doen door vooraf veel en goede info te krijgen je toch steeds weer bij winkels en/of handelaren hééééééél goed moet uitkijken!!!!!

Ik zelf heb er in ieder geval 1 ding van geleerd....Het was de eerste maar tevens ook de laatste vogel die ik op zo'n manier heb gekocht!

PS: Ik las op een ander forum dat de L.I.D op Schiphol begin januari meer dan 250 papagaaien in beslag heeft genomen, waarvan 180 die bestemd waren voor de alom bekende Amsterdamse/Haagse winkelier.
Er waren er 49 van de 180 dood.....angryangryangryangry




ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-21 - 08:07:22

Lennart,

Iedere keer st aje er weer versteld van hoe mensen elkaar proberen te belazeren. Hoewel het heel eenvoudig kan zijn;
Doe wat je zegt, en zeg wat je doet!

Ik vind het knap dat je het verhaal toch objectief schrijft. Komt natuurlijk omdat de kwaadheid al een beetje gezakt is en plaats gemaakt heeft voor het plezier met Yarik.

Kun je nog melden, evt. persoonlijk mailen, waar jet LID verhaal gelezen hebt?

Dank je wel en succes met Yarik
wink ;) Peter


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-21 - 10:15:46

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Lennart,

Even een paar duidelijke punten aan je verhaal toelichten waar de verkoper fout zit.
In de eerste plaats je garantie: Conform de wet Koop en Garantie van 1 mei 2003 heb je als consument bij koop een garantie van 6 maanden. Als er in die tijd iets mis blijkt te zijn dan moet je het "gebrek" zo snel als mogelijk maar in ieder geval binnen 2 maanden aan de verkoper voorleggen. De verkoper kan zich nooit beroepen op een 2 dagen regeling. Het advies is nl om zo snel als mogelijk je vogel te laten onderzoeken bij een dierenarts. Maar dit is geen vereisde voor garantie. Als jij duidelijk een Oranje vleugel hebt besteld dan dient de verkoper deze ook te leveren. (Het maar in deze zin zit het in het feit dat jij meld dat het direct klikte tussen jou en de Jardine. Het klinkt bij mij in de oren dat je hiermee aangeeft dat je zelf hebt gezegt die vogel te willen. In dat geval heeft de verkoper dit als herziening van jouw besluit mogen zien en heeft met het leveren van de Jardine papegaai aan jouweis voldaan!) Heb je voor de vogel overigens exact hetzelfde betaald als dat je voor de oranjevleugel moets betalen?

Terugkomend op de controle van de dierenarts. Het feit dat je niet binnen twee dagen naar deze arts kan is geen reden voor afbreuk aan welke garantie dan ook. Stel je hebt je vogel laten testen volgende week en hij blijkt bijvoorbeeld ziek te zijn dan kan je nog altijd garantie claimen. Een bedrijf mag wel met een eigen garantieregeling komen maar die moet minimaal hetzelfde bieden als de wettelijke garantie + iets extra's. Het heeft nl geen zin een garantieregeling te maken die er al is.

Als je een kooi en een standaard hebt besteld van een bepaald merk dan heb je hiervoor ook betaald lijkt mij? Je kan op dat moment toch zelf zien dat de prijs hiervoor wel extreem laag is. Had je toen niet in de gaten dat je alleen voor een montana standaard betaalde een een "namaak" kooi? Als de afspraak duidelijk is gemaakt dan kan je zelfs met de kooi nog terug naar de winkel. Normaal gesproken kan je altijd binnen 14 dagen ruilen? verkeerd geleverde zaken hoef je echt niet te accepteren.

Kortom, als je 100% zeker een oranjevleugel hebt besteld en niet de jardine dan had de verkoper de plicht je te melden dat de vogel waarmee het klikte geen oranje vleugel is. Hij had je het verschil in de vogels moeten uitleggen en je de keus moeten voorleggen om af te zien van de oranjevleugel en te kiezen voor de totaal andere soort. Als dit niet is gebeurt en jij hebt niet nadrukkelijk aangegeven af te zien van jouw keuze voor een oranjevleugel dan kan je gewoon eisen dat de koop wordt ontbonden en dat de verkoper alsnog de juiste vogel dient te leveren.
Als er in de advertentie wordt gesproken over een "door de dierenarts gecontroleerde" vogel, dan mag je volgens mij aannemen dat dit door de verkoper is geregeld. Is dit een mondelinge overeenkomst of uitspraak dan kan hier heel moeilijk rechten aan ontleden. Anders kan je alsnog eisen dat dit gebeurt.

Ik zou als ik u was nog 1 maal proberen dit met de bereffende verkoper onderling op te lossen, als dit niet helpt dan kun je contact opnemen met een advokaat en de zaak voorleggen aan de kantonrechter. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zitten hier geen kosten aan. Via het bureau van rechtshulp wordt een eigen bijdrage gevraagd en ook via een advokaat kan de eigen bijdrage verlangt worden. Alle kosten, incl. de eventuele eigen bijdragen zullen voor de verliezende partij zijn. De advokaten van de drie genoemde instellingen kunnen heel goed inschatten of je een haalbare zaak hebt en je goed adviceren over wat wel en niet haalbaar is.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-21 - 10:48:14

Hallo Erwin,

Jouw verhaal is me helemaal duidelijk! Volgens mij had ik zoiets al in een topic van jou gelezen. Even een paar dingen voor de duidelijkheid: Dat de kooi geen Montana was kwam ik vorige week al achter gezien de prijs, € 159,-en toen begon ik al te twijfelen.
Bij onderzoek kwam ik er achter als ik dezelfde kooi van Montana zou kopen was ik ruim € 500 kwijt! En bij het naspitten van de soort kon ik heel goed leven met de andere vogel daar ik hem veel mooier vind dan een Oranjevleugel qua kleur! Ik heb € 350 betaald voor de vogel en of dat veel of weinig is heb ik geen enkel idee van!
Ik dacht dat het nog al meevalt...maar wie ben ik? Want over prijzen wordt niet zoveel gepraat op het www.....sad :(

Al met al ben ik toch wel blij met de kooi en met Yarik....!!!!!!!!!laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D

Als Yarik volgende week wel wat mankeert dan zal ik zeker een beroep doen op de wettelijke garantietermijn op welke manier dan ook!

Groeten, Lennart wink ;)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-21 - 10:50:56

Hoi Peter,

Ik heb je gemailt...

Lennart wink ;)


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-01-21 - 10:53:42

Als je even bij de parkietensocieteit kijkt (www.parkietensocieteit.nl) daar staan richtprijzen van een flink aantal kromsnavels, bij de jardine staat er 700 euro voor 2 jonge vogels (dus jou 350 is gelijk de gemiddelde prijs in Nederland)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-21 - 11:00:09

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daniël, bedankt!

Trouwens iedereen hardstikke bedankt voor de reacties.....is goed voor het verwerken van de opgelopen frustraties van afgelopen week...laugh :Dlaugh :D

BTW: Heeft een Jardine ook aanleg om te leren praten? Niet dat het belangrijk zou zijn want Yarik is in de eerste plaats een vogel en heb hem voor de kleuren gekocht en schijnt achteraf nog rustiger te zijn als een Amazone....en da's ook weer een pluspuntje...toch????

groeten, Lennart wink ;)

PS: Er kan nog wel een frustratie bij en dan hou ik er over op: Ik had de zaterdag er voor heel duidelijk gezegd dat ik hem niet gekortwiekt wilde hebben ..... !Juist....jullie raden het al...hij was wel gekortwiekt!!!!! Maar ja, moet ik maar ff wachten voor dat ie gaat vliegen!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-21 - 11:58:03

Het laatste is maar een klein probleempje dat zichzelf normaal binnen een maand of 6 oplost. Daar zou ik mij dus echt niet druk om maken. Verder ben ik blij dat je er met een gezond verstand naar blijft kijken. Laat het een les zijn voor iedereen.

Erwin

PS! praten of klanknaboortsing is een gave die alle kromsnavels hebben. Het gebruik maken daarvan kan alleen sterk per soort maar ook onderling verschillen. wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-21 - 13:31:33

Lennart,

Het komt wel op zijn pootjes terecht. Om een stukje frustratie weg te nemen vond ik het volgende, is wel al van een tijdje terug:

quote
Eigenaar dierenwinkels krijgt flinke straf
09-01-2004
Op 8 januari deed de rechter uitspraak in een zaak tegen de eigenaar van twee dierenwinkels in Amsterdam en Osdorp. De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming assisteerde de politie in een aantal zaken tegen de man die de afgelopen jaren voor maar liefst tien overtredingen werd bekeurd.

Nu volgde eindelijk uitspraak. Voor het overtreden van de regels voor de import vanuit België kreeg de man € 500,- boete. Daar bovenop kwam nog een boete van € 1000,- of twintig dagen gevangenisstraf met een proeftijd van twee jaar wegens verwaarlozing/mishandeling van dieren. Tot slot moest de man ook nog eens € 1000,- schadeloosstelling betalen aan de mensen die hij heeft benadeeld. In totaal dus € 2.500,- boete en dat vinden wij nu gerechtigheid!


Geld is niks natuurlijk, maar er wordt aan gewerkt zullen we maar zeggen.

Peter


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-21 - 14:36:30

quote
PS: Er kan nog wel een frustratie bij en dan hou ik er over op: Ik had de zaterdag er voor heel duidelijk gezegd dat ik hem niet gekortwiekt wilde hebben ..... !Juist....jullie raden het al...hij was wel gekortwiekt!!!!! Maar ja, moet ik maar ff wachten voor dat ie gaat vliegen!



Misschien dat dat komt omdat je een andere soort vogel mee hebt genomen ?

Ik ben trouwens toch nog even benieuwd ..
Heeft die winkelier nou gedaan alsof het ging om de andere soort of ben jij er vanuit gegaan ?



bstekel
Website Member
Posts :18

Website Member
2005-01-21 - 19:11:50

hallo,

ik heb je verhaal gelezen, en zoals je al gelezen hebt ben je niet de enige die dus in de boot wordt genomen door een dierenwinkel, die dus zelf niet weet wat ze nou eigenlijk verkopen, en dus maar met een kul verhaal iets verkopen en dat is als koper nooit leuk , want het is een domper op wat jij voor ogen hebt als je een papegaai aanschaft.
maar ik denk als het een gezonde vogel hebt, waar ik wel even van uit gaat, jezelf toch wel gelukkig mag prijzen met een jardine in plaats van een oranje vleugel, dit zijn beslist hele leuke vrolijke huisvogels in tegenstelling tot een oranje vleugel welke verkocht worden als goede praters, wat zij beslist niet zijn, daarin tegen kan een oranje vleugel net als alle andere amezones behoorlijk kabaal maken, en dat hoor je een jardine dus beslist niet doen, en deze kunnen wel degelijk goede praters worden. dus wat mij betreft een geluk bij een ongeluk, qua soort dan, neemt niet weg dat die winkel je beslist niet netjes behandelt heeft.
ik hoop dat je heel veel plezier gaat beleven aan je jardine.
groeten b.stekelenburg ( een jardine bezitter )


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-21 - 19:45:09

Hoi Natas,

Bedankt voor je reactie, maar het gaat om dezelfde "groene" vogel die ik gekregen heb!

Hoi Stekelb,
Ik ben er idd heel erg blij mee dat ik nu een Jardine heb ipv een amazone!

En ik ben hardstikke blij met mijn Yarik en probeer alle negatieve dingen zo snel mogelijk te vergeten! Hij eet nu goed en is sinds gisteren weer 5 gram aangekomen.....happy :)happy :)
Groetjes, Lennart wink ;)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2005-01-21 - 20:32:45

Hallo Lennart:
Waarom durf je geen naam aan deze winkelier uit amsterdan en den-haag te verbinden ::Is het DENNIS-PAPEGAAIEN soms ???????????
gr henk.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-01-21 - 21:06:06

De Heer Stekelenburg schrijft:
"ben je niet de enige die dus in de boot wordt genomen door een dierenwinkel, die dus zelf niet weet wat ze nou eigenlijk verkopen, en dus maar met een kul verhaal iets verkopen en dat is als koper nooit leuk"
maar in dit geval weet deze "dierenwinkel"heel goed wat hij verkoopt, helaas sad :(
Toch hoop ik dat dit een gezonde vogel betreft en dat hij/zij een supergoed tehuis krijgt met veel plezier voor alle mensen rondom hem/haar.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-01-21 - 21:33:20

ik snap het niet meer shocked 8Owink ;)


Was de vogel toen je in de winkel kwam en hem kocht nog niet gekortwiekt dan ? en eenmaal thuis gebracht wel ?



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2005-01-21 - 22:54:42

Ik moet bekennen dat er bij veel dierenwinkels, handelaren en hobbykwekers er een enorm gebrek aan kennis is. En dat "oplichting" vaak meer gewoon onwetenheid is die men niet wil toegeven.
Ik houd sinds mijn 15e vogels (ben nu 24) en durf te zeggen dat ik geen expert ben, maar toch is het me al vele malen overkomen dat ik aan iemand die 2 of 3 keer zo oud is en zijn hele leven al vogels houdt kon vertellen dat hij onzin stond te verkondigen. (bijv 2 verschillende ondersoorten van de pertinax als een koppel verkopen en als ik vraag hoe dit komt krijg je als antwoord: Hoezo het zijn toch maisparkieten? Of nog belachelijker: Er van overtuigd zijn dat wevers van geslacht kunnen veranderen shocked 8O)
Over het specifieke geval in dit topic durf ik niks te zeggen, maar bij veel vogelliefhebbers is er een bedroevend laag niveau van kennis (zowel biologisch als taxonologisch) aanwezig



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 128 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede