Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handopfok van grijze roodstaartpapegaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : handopfok van grijze roodstaartpapegaaien
michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2005-01-27 - 17:03:45 send message to michatje

hallo allemaal,
ik heb namelijk het geluk dat ik een nestje grijsjes (3stuks) heb kunnen kweken,maar ik heb ze uitgehaald aan 4 weken en zijn nu bijna 7 weken.graag had ik vernomen of er iemand mij kan vertellen hoeveel eten die vogels nu moeten hebben?? ik voeder de vogels nu 3 maal daags met de spuit en ze krijgen per voeding ongeveer tussen de 35 a 40 cc eten. hun krop is wel altijd leeg wanneer ik terug begin aan een andere voeding maar de honger is er blijkbaar niet,en de ene zou eten wat je hem geeft terwijl de andere gelijk al genoeg heeft aan 4 spuiten nochthans bij het wegen veranderen ze toch wat in gewicht.de vogels wegen nu tussen de 500 a 550 gram.wie kan mij helpen??wink ;)happy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-27 - 17:09:43 send message to ParkietenPeter

Was er een dringende reden dat de ouders ze niet meer mochten voeren, als ik vragen mag?

Om vogels tam te mken kun je ze net zo goed regelmatig uit de blok halen tussen de voedingen door. Zo heb je het beste van natuurbroed én ze zijn direct aan je handen gewend. Je hebt snel door wanneer de vogels gevoerd worden en ertussen haal ik ze om de beurt eruit om mee te spelen.

Zo krijg je best tamme vogels. Toch?

Met het voerschema kan ik je zo dus niet helpen, maar succes, ik hoop niet dat er een ernstige reden was.

wink ;) Peter


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2005-01-27 - 17:16:09 send message to michatje

hallo parkieten peter,

ik heb de grijsjes eruit gehaald daar de vogels bijna niet meer gevoederd werden,maar wat ik niet weet is of de vogels hun gewicht goed is aan die ouderdom??sad :(sad :(


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-27 - 17:25:55 send message to ParkietenPeter

Kan ik je dan jammer genoeg ook geen zinniger antwoord op geven.
Maar kijk eens of je aan dit topic iets hebt.
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=1679

Wordt ook nogal veel over handopfokken gezegd.

Succes
wink ;) Peter


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-01-27 - 17:52:53 send message to Dennis Fr.

word een beetje broert van dat eeuwige kommentaar over handopfok wel niet.goede reden slechte reden.enz bla bla bla.

kom op jongens mogen de mensen het ook is zelf beslissen als je liever natuurbroed ziet is super ja, maar let op je eigen en niet op een ander.

deze persoon vraagd om advies niet om kommentaar dat krijgen we hier al genoeg op het forum.

ik maak me er nu ook weer schuldig aan om hierop te reageren ik weet het maar moest het gewoon ff kwijt.

ikzelf kweek ook vond zowel natuurbroed als handopfok helemaal top.ik laat me vogels ook om en om doen ene nest handopfok, ander nest natuurbroed.

ik moet wel bijzeggen kan me voorstellen dat je er zo over denkt van ik zie liever natuurbroed die vogels kunnen weer mooi voor de kweek gebruikt worden en dan kan de import ook minder.
maar zolang de handopfok de portomonnee flink sprekt van veel kwekers zal het doorgaan en komt er gewoon geen einde aan.


Groeten Dennis


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-01-27 - 17:56:08 send message to Elfje

Kwa gewicht zijn ze eigenlijk best wel zwaar volgens mij happy :) maar beter te zwaar als te licht moet je maar denken, straks als ze op vast voer over gaan/vleugels uit gaan slaan dan zullen ze wel wat gewicht gaan verliezen.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-27 - 18:36:21 send message to Hawkeye_NL

Hier dan een echt antwoord waar je wat aan hebt.
Bij de jonge grijze roodstaarten is het voeder schema heel simpel.
4 x 10% van het lichaamsgewicht aan pap geven
(45 tot 55 cc per voeding.)
minstens 4 uur pauze tussen de voedingen in houden en tussen de laatste voeding van de dag en de eerste voeding minimaal 8 uur pauze.
De krop moet leeg zijn voor er een nieuwe voeding gegeven kan worden.
Persoonlijk geef ik door het pap ongeveer 40% vers gemalen fruitmoes. (door de blender)

In week 8 kun je afbouwen naar 3 voedingen per dag en kan je proberen zaad, eikrachtvoer en trosgierst aan te bieden. Ik gebruik hiervoor in eerste instantie kleine parkietenzaad.

In week 10 a 11 ga ik terug naar 2 voedingen per dag (sochtends en savonds) en geef ik grote parkietenzaad naast vers fruit, groente en trosgierst. Nu begin ik ook met aanbieden van vers water.

Vanaf week 11 begin ik terug te bouwen naar 1 voeding (savonds) in begin week 12 en naar geen voedingen meer eind week 12.

Wil je meer weten bel me gerust of kom eens kijken hoe wij het doen.

Erwin






oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-27 - 19:49:37 send message to oranjekuif

Wat betrefdt eeuwige kommentaar handopfok!

Er worden duizenden grijze roodstaarten per jaar
,,Gekweekt,,,maar als je zou willen, zou je eewig moeten zoeken om een onverwant koppel natuurbroed grijze roodstaarten te kunnen kopen.
Dit is ook al eeuwig zo,en ik blijf dit diep triest vinden.
Ik durf dan ook keihard te zeggen dat handopfok voor minimaal 75 procent niks met liefhebberij te maken heefd maar puur met geld.
Mij maakt het verder niks uit ,maar ik blijf het wel vinden!
Voor mij zijn de vogels iniedergeval uitsluitend HOBBYwink ;)wink ;)(en handopfok uitsluitend bij echte noodgevallen,en die worden dan niet als ,,baby,,(rotwoord) verkocht!

Maar iedereen zijn Hobbyrazz :prazz :p

MVG Rene


frensie
Website Member
Posts :141

Website Member
2005-01-27 - 19:52:18 send message to frensie

kijk hier eens http://members.lycos.nl/famwaninge/dagboekhandopfok.htm
zo doen wij het en nog geen problemen mee gehad met het opvoeden.
hoop dat je er wat aan hebt


michatje
Website Member
Posts :119

Website Member
2005-01-27 - 20:47:02 send message to michatje

dag hawkeye nl,
bedankt voor de zeer interesante voedingsschema,want daar heb ik toch iets aan.
graag had ik vernomen wat je ervan denkt over het gewicht ten opzichte van de ouderdom (te mager,te vet) dank u


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-27 - 21:06:40 send message to ParkietenPeter

Dennis,
Ik heb je even persoonlijk gemaild vond ik wel eens zo gepast.

Groetjes
wink ;) Peter


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-27 - 21:08:42 send message to ParkietenPeter

Erwin,

Dit voederschema is dat voor alleen de grijze of is dit algemeen voor papegaaien?

Peter


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-27 - 21:13:54 send message to Hawkeye_NL

Ik weet even niet hoe ik je vraag moet lezen?

Als je bedoeld hoe ik dit herken:
Als een vogel te dun is kun je duidelijk het borstbeen zien uitsteken. Een te dikke vogel heeft een heel forse borst, de huid is gelig van kleur door het onderliggende vet en in extreme gevallen zit de vogel met de borst op de poten!

Je voelt ondergewicht heel snel terwijl opvergewicht duidelijk zichtbaar is.

Een gezonde vogel zit dan ook hoog van de poten. De huid is mooi helder van kleur.

Erwin


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-01-27 - 21:17:37 send message to Pattie

hee erwin ik moet ff kwijt dat ik vind dat jij altijd goede adviezen geeft..!


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-01-27 - 21:18:07 send message to Pattie

hmmm... was niet zo slijmerig bedoelt eigenlijk..!laugh :D


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-27 - 21:19:34 send message to oranjekuif

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

user wiped their message



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 148 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede