Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > ara's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : ara's
Mark S
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2005-02-03 - 14:37:43

Hallo
ik ben Mark en als hobby heb ik papegaaien ik heb een vraag ben pas begonnen(zitten nu 8 weken samen) met het bijelkaar zetten van b/g ara's maar dit gaat met veel ruzie en gedonder ik heb er zelf nog niet zo veel ervaring mee en mijn vraag is hoelang moet je zoiets aanzien voordat het misgaat (verwondingen) alvast bedankt.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-03 - 19:30:11

Hallo Mark, welkom.
Als je wat meer informatie verstrekt krijg je meer inhoudelijke reakties die je verder kunnen helpen. Vertel eens:
* hoe oud zijn de vogels
* wild of handtam
* gesext (zeker weten dat het man/pop zijn?)
* hoe groot is de ruimte waarin de ara's zitten
* zaten de ara's elders al bij elkaar of met soortgenoten?
Kortom, vertel wat meer over je vogels en hun omgeving.


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-03 - 20:41:30

als ze gewond zijn moet je ze apart zetten, en de wonden 2 maal daags flink "besproein" met gewone jodium(betadine) uit de drogisterij. Na 3 weken kun je ze dna weer samen voegen.

Ik geef altijd als tip mee doe een beetje citroensap(vers of uit een flesje) in het drinkwater. Hierdoor worden de bloedsuikers verlaagd en is er minder agressie. Kijk maar bij kinderen als ze veel suiker krijgen zijn ze ook wilder dan als ze weinig krijgen!!! Is zelfs uit onderzoeken gebleken!


Mark S
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2005-02-04 - 18:44:41

Bedankt voor jullie reacties. Hier volgt wat nadere informatie over mijn vogels. De pop is 5 jaar oud en heeft een vaste voetring. Deze vogel is d.m.v. handopvok groot gebracht, heeft altijd in de woonkamer gezeten is nu zo'n 3 jaar in mijn bezit. Het is dus een tamme vogel. Deze vogel heeft tot nu toe altijd alleen op een standaard gezeten. Wel heeft zij gezeltschap aan mijn kaketoe's in de woonkamer.
Na de verhuizing heb ik een grote hokken gemaakt voor mijn vogels. Een voor de kaketoe's en een voor de ara's. De afmetingen zijn ongeveer 2 meter hoog, 3m breed en 1,80 diep.
Vervolgens heb ik voor de ara een man gezocht. Dit is een vogel die niet tam is, pakt wel wat eten aan maar gaat niet bij je zitten. De leeftijd van deze man is ongeveer 8 jaar en beide vogels zijn gesext. mvg Mark








thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-05 - 21:44:08

Beste Mark, ik kan je weinig advies geven maar heb wel enkele voorbeelden uit eigen ervaring.
* Koppel niet handtamme ara's, altijd bij elkaar gezeten. Kamera erop-vogels gaan prima met elkaar om-ik in de ruimte en de man jaagt de pop het broedblok in en haalt uit als ze uit het gat terug de kooi in wil. Jalouzie? Bezorgdheid?
* Koppel niet handtamme ara's, laten elkaar volkomen koud, niet positief niet negatief. Nieuwe eigenaar neemt ze over met grotere ruimte en natuurbroedblok - binnen 4 maanden 1e ei.
* 4 jaar oude ara-pop, volkomen handtam in grote ruimte met nieuw, niet handtamme maar wel rustige vogel van 3 jaar. Na een hardhandige kennismakingsperiode van ca. 2 maanden (staartveren volledig gesneuveld...)lekker spelen met elkaar, naast elkaar aan 1 bak eten en drinken totdat ik de voliere binnenkom. Handtamme ara eist alle aandacht op en jaagt ara-man weg. Pure jalouzie
Wat is wijsheid in jouw geval? De ruimte is niet bijzonder groot, weinig vluchtruimte. Hangt er genoeg te doen? Takken/stokken die ze kunnen slopen - speeltouw - kettingen etc.? En wat doen ze met elkaar als jij er niet bent, kan je ze stiekum bekijken (camera?). Zijn ze nog net zo fel tegen elkaar als in het begin of zie je verbetering ?
De man is al wat ouder dan de pop..., kan hij broeds zijn? Ik hoop dat ara-houders hier wat zinvoller antwoord kunnen geven als ik en dat het goed gaat met je nieuwe koppel.happy :)


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-05 - 21:55:37

o ja, ik heb weleens deze tip gekregen van een ervaren kweker:
Deel je kooi in tweeen, met b.v. een gaas-tussenpaneel. Plaats de vogels apart maar wel direkt in elkaar bijzijn, ze moeten elkaar kunnen zien, horen en door het gaas heen elkaar aanraken. Geef beide vogels dezelfde persoonlijke aandacht (ga dus niet uitgebreid kroelen met je handtamme ara. Na verloop van tijd zal je merken dat de vogels kontakt gaan zoeken met elkaar, nieuwsgierig worden. Hierna verwijder je enkele uren per dag het tussengaas (of je maakt een hersluitbare opening), deze gezamenlijke uurtjes maak je steeds langer... totdat ze niet meer uit elkaar hoeven of willen.wink ;)
Maar let op! dit is niet mijn wijsheid maar een tip die ik ooit eens kreeg.


Mark S
Oud Lid
Posts :5

Oud Lid
2005-02-07 - 20:12:22

Nogmaals bedank voor de tips zo kom je steeds meer te weten, de ara's eten al samen zins een dag of twee zonder ruizie, en ik kwam net op de kamer waar ze zitten en toen zaten ze samen in een touw naast elkaar super.
mvg Mark


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-07 - 20:29:11

Hee, hartstikke goed zeg.
Grote kans dat als je ze bespied (zonder dat je de kamer binnen gaat dus) ze het steeds gezelliger met elkaar hebben happy :)


HOBBYKWEKERIJ
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-02-07 - 22:00:58

beste

het is ook mogelijk dat het nooit komt
tot koppelvorming heb ook gehad dat zelfs de ara pop niet op de zit stokken mocht
en zat altijd op de grond
heb een ander koppel gevormd en klikte wel



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede