Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > ara maracana en onbevruchte eieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>


Auteur Onderwerp : ara maracana en onbevruchte eieren
johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-06 - 12:05:21 send message to johanblok

Ik heb een koppel ara maracana's van 2000. In mei 2003 en 2004 legde de pop 4 a 5 onbevruchte eieren. In 2004 heb ik ze elkaar wel zien voeren (voorafgaand aan het eieren leggen), wat ik in 2003 niet heb gezien. Ze zit overigens zeer vast op het nest, en met name de pop wordt behoorlijk aggressief. Wie heeft tips om de kans op bevruchte eieren zo groot mogelijk te maken? Kan iemand uit ervaring aangeven wat in de praktijk de normale leeftijd is voor maracana's om jongen te kunnen krijgen? Vooral verkopers geven graag een extreme ondergrens aan, die in de praktijk toch wel hoger lijkt te liggen (?).

Overigens, buiten het broedseizoen slapen ze in het nesthok, in deze periode vind je ook uitwerpselen in het nesthok terwijl ze tijdens de broedtijd dit nesthok schoon houden!


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-06 - 12:31:41 send message to goffini

De pop ,die ik van jou heb, zit nu ook op 3 eieren.
Had ik nog niet verwacht en ik verwacht er verder ook niet veel van daar de man nog geen 2 jaar oud is. Hebben elkaar wel regelmatig gevoerd en elkaar getreden maar ik zie het maar als een oefening.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-06 - 12:36:30 send message to johanblok

Leuk om te horen! Ik als baasje vindt dat mijn vogels nu wel zoveel geoefend hebben dat dit enige kunst zou moeten baren. Maar ja, of zij dat ook vinden?


wiechmann
Website Member
Posts :944

Website Member
2005-02-06 - 15:12:00 send message to wiechmann

ik heb een maracana pop van 3 jaar heb nu 4 eieren en 3 bevrucht en 1 niet bevrucht het 1 ei is uitgekomen en na 3 dagen was het jong dood nu 5 dagen later is er nog geen ander ei uitgkomen ze blijf er nog steeds goed op zitten dus we wachten wel af ze zitten in een onverwarmde ruimte


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-02-06 - 16:14:31 send message to KeesdeJongh

Hallo Johan,

Ik denk dat de ondergrens van het echt broedrijp zijn van een man toch minstens op 4 jaar ligt, er zullen er natuurlijk altijd wel uitzonderingen zijn, voor een pop is dit mogelijk een jaar eerder.
Ik heb zelf zelfs nog heel wat langer moeten wachten voordat ik daadwerkelijk jongen (natuurbroed) op stok had, de eerste jaren maakte mijn Illigers hun eieren telkens stuk en waren de vogels erg nerveus.
Totdat ik van iemand een tip kreeg om eens een broedblok te proberen waarin normaal Roodvleugels in broeden.
De theorie hierachter was dat een dergelijk diep nestblok minder licht naar binnen valt, waardoor de vogels zich veiliger zouden voelen, en waarachtig mijn koppel was inmiddels 7 en 9 jaar oud het lukte vanaf die tijd om op stok te krijgen die normaal door hun ouders werden grootgebracht.

Veel succes.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-02-06 - 16:20:56 send message to KeesdeJongh

Hallo Johan,

Er was wat tekst weggevallen vandaar deze aanvulling.

Ik denk dat de ondergrens wanneer Ara maracana’s echt broedrijp zijn van een man toch minstens op 4 jaar ligt, er zullen er natuurlijk altijd wel uitzonderingen zijn, voor een pop is dit mogelijk een jaar eerder.
Ik heb zelf zelfs nog heel wat langer moeten wachten voordat ik daadwerkelijk jongen (natuurbroed) op stok had, de eerste jaren maakte mijn Illigers hun eieren telkens stuk en waren de vogels erg nerveus.
Totdat ik van iemand een tip kreeg om eens een broedblok te proberen waarin normaal Roodvleugels in broeden.
De theorie hierachter was dat een dergelijk diep nestblok minder licht naar binnen valt, waardoor de vogels zich veiliger zouden voelen, en waarachtig mijn koppel was inmiddels 7 en 9 jaar oud het lukte vanaf die tijd om op stok te krijgen die normaal door hun ouders werden grootgebracht.

Veel succes.

Met vriendelijke groeten,

Kees de Jongh


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-07 - 10:00:23 send message to johanblok

Bedankt voor de reactie. Ik wacht rustig af, ik heb ze nu zo'n 4 jaar, het zijn prachtige vogels met fantastisch gedrag, maar op de langere duur blijven amazones toch interessanter qua karakter.
Ze klikken overigens heel goed, alleen vorig jaar nadat de pop op onbevruchte eieren had zitten broeden deed ze heel chagerijnig en fel tegen het mannetje, alsof ze het hem kwalijk nam. Echt nerveus zijn die van mij niet, ze blijft altijd rustig op het nest zitten, ze is alleen agressief. Maar rustig afwachten tot het mannetje wat rijper is geworden.


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2005-02-07 - 10:29:07 send message to rajar

Als je een aantal keren onbevruchte eieren hebt gehad is het wijs om ze te laten onderzoeken op anearobe bacterieen.De pop kan een anearobe bacterie in haar eileider hebben maar hoeft er verder geen last van te hebben. Feld in Amersfoort kan dit voor je doen.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-07 - 11:05:45 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Er is er maar een de baas in de kooi, en dat is de pop tijdens het broedseizoen.
Zij bepaald zowat alles, wanneer het tijd is om veren te poetsen bij elkaar enz...
Zodra er jongen zijn geboren laat ze de man niet zomaar in het blok komen, hij mag haar voeren in het invlieggat van het broedblok.
Pas als de jongen twee weken zijn laat ze het toe dat hij ook de jongen voert.
Maar buiten het broedseizoen is het de man die de boventoon voert.
Agresief gedrag zie ik niet noch naar elkaar of naar mij, het is meer de uitstraling/houding van de pop die er voor zorgt dat hij niet te ver gaat.
O ze kibbelen weleens, maar ontaard nooit in een gevecht of iets dergelijks.
Leeftijd van kunnen/willen voortplanten moet je toch eerder in 3 a'4 jaar zien dan eerder.
Maar zoals altijd uitzonderingen daar gelaten.
Pas nog een maracana laten sexen en die was twee en half jaar oud, resultaat een schone man en broedrijp.
Zie het dit jaar nogeens aan, voordat je opzoek gaat naar oorzaken.

wink ;)

Peter.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-07 - 11:28:11 send message to johanblok

Leuk om te horen dat het normaal is dat de pop de baas speelt. Ik wacht gewoon rustig een jaartje af, ik vroeg mij vooral af of een en ander een redelijk normale gang van zaken is.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-02-07 - 13:32:12 send message to KeesdeJongh

Hallo medevogelliefhebbers,

Mijn koppel gedraagt zich heel anders, het lijkt nog het meest op een stelletje dat al een hele poos getrouwd is, het ene moment maken ze ruzie en 5 minuten later zitten ze bij elkaar de veren te poetsen en lijkt alles weer koek en ei, vooral de pop poets de man dusdanig vaak dat hij hier een kale plek van in de nek krijgt.
De pop is bij mij dan ook beslist niet dominant tegenover de man, de rollen bij mijn koppel zijn als volgt, de pop broed de eieren uit en wordt regelmatig in het nest gevoerd door de man.
De man houdt de pop ook vaak gezelschap tijdens het broeden, ook tijdens de nacht zit de man bij de pop in het nest, ik kan dit gemakkelijk controleren omdat ik een infrarood camera in het nestblok heb zitten.
De jongen worden de eerste dagen door de pop gevoerd, de rol van de man is dan als volgt, hij geeft het voedsel aan de pop waarna zei het weer doorgeeft aan de jongen.
Als de jongen ongeveer 5 dagen oud zijn gaat de man de jongen zelf ook voeren.
Wanneer de jongen wat ouder zijn lijkt het erop ( maar daar ben ik nog niet helemaal zeker van) dat de man en de pop ieder een bepaald jong gaan voeren.
Het is prachtig om via een nestblok camera te zien hoe de rolverdeling is, maar je ziet er ook dingen door die je liever niet zou zien, de natuur kan dan heel hard zijn als b.v. een jong niet goed meekan, doordat het niet helemaal gezond of minder sterk is dan zijn broertjes en zusjes, besteden de ouders geen aandacht meer aan dit jong en laten het in een hoekje van het blok doodgaan.
Ik heb er zelf voor gekozen om dan niet in te grijpen, omdat ik liever goede gezonde sterke vogels op stok wil hebben, maar dat is natuurlijk mijn eigen keuze.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh



Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-15 - 22:25:36 send message to Jacqueline

happy :)laugh :D

We zijn Opa en Oma geworden, Jacqueline ging net het licht aanpassen en hoorde het eerste gepiep vanuit het broedblok van de Maracana's.
Vallen precies op datum uit, dus kunnen we ervan uit gaan dat het drie jonkie's worden.

Zal moedertje maracana wel blij mee zijn, pappie ook natuurlijk, die zal morgenochtend wel met zijn borstkastje vooruit zitten bij het voerschaaltje.

wink ;)
Peter.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-15 - 22:35:32 send message to Elfje

ohhh das gaaf. Gefeliciteerd. Ga je ze als ze wat groter zijn met de hand opvoeden of laat je ze al die tijd bij de ouders? waarom vraag ik dat?? FOTO's!!! happy :)


Anjolo
Website Member
Posts :81

Website Member
2005-02-16 - 09:10:29 send message to Anjolo

Gefeliciteerd Peterlaugh :D


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-16 - 10:06:20 send message to ParkietenPeter

Peter,

gefeliciteerd! Mooi.

Zeg heb jij toevallig een persoonlijke pagina op internet waar we jou vogels kunnen bewonderen?

Dank je en succes.
wink ;) Peter


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-16 - 10:09:13 send message to Jacqueline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

Zoals we al dachten, de pappie loopt naast zijn poten van trots, en sleept alsware het gehele voerschaaltje naar de pop.

Met de hand opbrengen is afhangkelijk van de nieuwe baasjes, 1 ervan is al zeker, maar eerst even afwachten of de rest ook uitvalt.

Foto's, zodra de eitjes zijn uitgevallen, en ze zijn 3/4 dagen oud zal ik er wel wat foto's van maken, dan zijn de ouders ook wat rustiger, nu is het hoogspanning voor ze, kun je begrijpen.

Eenmaal zover dat ze hun ritme te pakken hebben met voeren van de baby's en alle verzorging daar om heen, kun je ze in alle rust bekijken de baby's.

Zo en nu eerst even de beschuit met muisjes met een lekker bakkie koffie.

Nee je vind mij niet op een persoonlijke pagina op internet, ben het wel van plan geweest, maar toch niet gedaan.
Ook van een ding heb ik veel spijt, we kochten een andere auto, en ruilde een polo in van amper twee jaar oud, vond een Renault kangoo wel wat makkelijker voor ons, en ja ook ik wil weleens afpingelen, met als resultaat dat ik het voor elkaar kreeg dat onze naam van de kwekerij op de zijkant van de auto werd geplaatst, na een poosje was ik er toch minder gelukkig mee, waarom, komt zo raar over nu, lijkt of we er van leven.
En dat is niet het geval, werk zoals ieder ander bij een bedrijf, ene eigenlijk te veel 50/60 uren per week, plus het kwekerijtje en de veel te grote tuin, handen vol werk dus.

wink ;)

Peter.



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7 8
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 169 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede