Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > nesten Bourks Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : nesten Bourks
Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-11 - 12:36:33 send message to Stieneke

Ik heb 2 koppels bourks in de buitenvoliere. Wie weet of ik daar een ander soort vogel bij kan zetten en zoja wat??
Wanneer is de beste tijd om de nestblokken op te hangen? En hoeveel nestblokken hangen jullie op voor 2 koppels.
Hoor graag de ervaringen van andere daarover.


timney
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-02-11 - 14:11:59 send message to timney

Voor elk koppel kun je 2 nestblokken op hangen.
Even wachten tot er geen vorst meer komt. Dan heb je niet het risico dat jongen dood vriezen.
En in de zomer de blokken niet in de volle zon hangen. Dan wordt het te warm.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt? Maar bourksparkieten zijn hele rustige vogels. Je kunt er eventueel bv. valkparkieten, swiftparkieten, elegantparkieten, Turquoisineparkieten, catharinaparkieten bij plaaten.
Grasparkieten kunnen ook, maar die zijn brutaler en kunnen de bourks storen met broeden.

mvg, Wilbert


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-11 - 14:36:27 send message to lovebird-farm

Bourken vallen onder de neophema's die moeten minimaal 2 nlokken (beter is 3) per koppel hebben. Dit is omdat de man de jonge groot brengt als ze in de veren zitten en de pop begint vast aan het volgende nest. Ze broeden het hele jaar door dus eigenlijk hoef je ze ze gaan gewoon door.niet weg te hangen ook al vriest het -50 graden. Je kunt er het beste alleen neophema's bijzetten (staat in de latijnse naam en anders vraag je mij maar even) Zoals degene hierboven zei swiften dat kan niet, want die moeten lorri nectar hebben en als ej dat aan neophema's geeft die maken er een kliederboel van!


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-02-11 - 16:21:57 send message to DenisdeV

De 2 blokken per koppel zal je inmiddels duidelijk zijn wink ;)
Ik heb er allerlei kleine tropen (blauwfazantje,gordelgrasvinken,goulds,wevers) bijzitten wat ook geen enkel probleem oplevert. het is een rustige vogel,die heel snel vertrouwd met je wordt,erg leuk om te hebben in een voliere.


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-11 - 17:26:28 send message to Stieneke

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als ik de vogels de gelegenheid wil geven om in dit seizoen 1 broedsel te doen, moet ik dan ook 2 nestkasten per koppel ophangen. Of kan 1 nest per koppel dan ook zonder problemen? Ik wil namelijk rustig aan beginnen omdat ik met deze vogels nog weinig ervaring heb.

Ik heb wildkleur bourks en de voorkeur gaat uit naar, meer kleur in de voliere brengen.. En een niet knagende vogel, winterhard. En net zoals de bourk is, geen lawaaimaker. De bourk is overdag vrij rustig en weet niet of alle neophema's overdag rustig zijn. Maar een meer aktieve vogel overdag zou wel leuk zijn. Of stel ik nu erg veel eisen. Heb niet zo'n grote voliere 2m lang. Maar wat niet is kan nog komen.


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2005-02-14 - 11:51:48 send message to mreyder

Ik houdt en kweek al 22 jaar Neophema's, maar ik heb zelden meer dan 1 blok per koppel opgehangen. Mijn ervaringen komen ook niet overeen met de opmerking dat een pop voor de 2e ronde in een ander blok legt als de jongen van de eerste ronde nog in het blok liggen. Kan natuurlijk in incidentele gevallen voorkomen (ook onze vogels zijn individuen met eigen gedragingen), maar mijn ervaring is dat de pop gewoon de eieren in hetzelfde blok legt. En dat heeft bij mij nog nooit problemen veroorzaakt! Je moet er wel voor zorgen , dat je de jongen op tijd afvangt als ze zelfstandig zijn: ze blijven het blok bezoeken en als er kleine jongen zijn van de tweede ronde kunnen ze die vertrappen. Nu heb ik wel gelezen, dat je maar een ronde wilt, maar in de praktijk zul je zien dat de eieren al weer in het blok liggen voordat de jongen uitvliegen. En zelfs als je de eieren weggooit en het blok verwijdert, heb je grote kans dat ze gewoon in de voerbak of een kuiltje op de grond gaat leggen en broeden. Als je wat meer kleur wilt, kun je bijvoorbeeld een koppel gele Turquoisines of Lutino Eleganten erbij plaatsen. Deze zijn overdag levendiger en veel kleurrijker. Splendids zou evt. ook kunnen, maar die raad ik je af: ze zijn vooral met vochtig weer veel gevoeliger.


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-14 - 18:42:08 send message to Stieneke

bedankt voor jullie reacties. Ga d'r zeker eens informatie naar zoeken naar de vogels die genoemd worden.


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-02-14 - 21:20:31 send message to piet witteman

ik heb hier een koppel turqjes die zijn bezig met het tweede nestje Nu ben ik er acher gekomen dat de pop de jongen plukt {ik heb de man na het ringen weg gehaald.) Komt dit soms dat er maar een blok hangd. of om dat ze in een kweekkooi zitten.sad :(sad :(
wie weet raad????
Groetjes Piet


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-14 - 22:17:50 send message to dooren

Piet,
Als vogels hun jongen plukken heb je verschillende oplossingen:
1. nestkast openmaken aan de bovenzijde zodat er meer licht in de nestkast komt. Kans dat ze stoppen.
2. Eiwit gehalte omhoog brengen, nadeel werkt vaak niet direct.
3. Grof gaas tussen de jongen en ouders plaatsen zodat de ouders door het gaas voeren. Alleen jongen moeten groot genoeg zijn zodat ze goed bedelen en worden gevoerd. Dit moet je goed in de gaten houden. Werkt bij mij altijd goed.
4. Eventueel als de ouders gewoon in een kleine broedkooi zitten en de jongen zijn redelijk groot de jongen in een bakje op de bodem zetten en nestkast eruit. Of nestkast op de grond met deksel open.
Gert


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-02-14 - 22:29:57 send message to piet witteman

Beste Gert
ik kweek onverwarmt en dan lijkt het me koud voor de jongen, om ze omder in de kooi te zetten, ik geef ze elke dag eivoer, kan het een tekort zijn aan tryptophaan, daar heb ik over gelezen in een ander topic
Piet


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-14 - 22:33:39 send message to dooren

Zitten de ouders overdag nog op het nest?
Als er genoeg jongen zijn houden ze elkaar vaak al goed warm. Maar zoals je zegt misschien is het te koud je zou het tussendoor de jongen moeten voelen met de hand.
Plaats anders gewoon een stukje plexiglas ipv de deksel op het nestkast blijft de warmte toch binnen, en komt er wel licht binnen.
Gert


mreyder
Website Member
Posts :607

Website Member
2005-02-15 - 11:22:20 send message to mreyder

Het plukken kan de pop ook gewoon doen omdat ze broedrijp is en aan een volgende ronde wil beginnen. Dat je de man verwijderd hebt uit de kooi (waarom overigens?) hoeft voor die broedstemming van de pop geen belemmering te zijn. Als de jongen (op de geplukte delen na) al redelijk in de veren zitten, kun je ze gerust in de kooi zetten, daar kunnen ze heus wel tegen. Het beste kun je m.i. dan het broedblok verwijderen: de pop zal de jongen dan beter doorvoeren dan wanneer ze in het blok blijft om aan een volgende ronde te beginnen.


piet witteman
Website Member
Posts :258

Website Member
2005-02-16 - 23:50:17 send message to piet witteman

de pop voert de jongen goed dat is het probleem niet de eerste is uitgevlogen. het probleem is het plukken. de volgende ronde probeer ik het met twee broedblokken
Piet


Stieneke
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-18 - 10:14:14 send message to Stieneke

Als ik bij mijn bourks een andere vogel, wel neophema's, erbij wil zetten. Wanneer kan je dat dan het beste doen? Voordat je de broedblokken ophangt of na het broeden. Of maakt dat niet zoveel uit.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-18 - 15:47:17 send message to ParkietenPeter

Als je ze nog bijelkaar moet gaa zetten zou ik het na het kweken doen.


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2005-12-08 - 18:26:07 send message to Toine84

quote
Ze broeden het hele jaar door dus eigenlijk hoef je ze ze gaan gewoon door.niet weg te hangen ook al vriest het -50 graden.


Ik heb mijn blok in augustus opgehangen en toen zijn mijn bourkes direct gaan broeden (helaas afgestorvn eieren). Sindsdien hebben ze niet meer gebroed hoor. Volgens mij komt het toch door het winterweer, wie weet beginnen ze in het voorjaar, wat ik ook hoop!



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 242 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede