Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > 22 week oude grijze roodstaart Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : 22 week oude grijze roodstaart
Kilkenny
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-02-11 - 18:14:12

Beste vogelliefhebbers,

Sinds 3 dagen heb ik een grijze roodstaart met een leeftijd van 22 weken. Ik heb een wat oudere genomen omdat mijn vorige precious roodstaartje na intensieve verzorging vanaf baby zijn, na 3 maanden dood ging. Het punt is nu dat mijn huidige roodstaart nog erg onwenning en vijhandig is (logisch) en naar mij "gromt" als ik te dicht in de buurt kom. Hoe kan ik de verzorging het beste aanpakken zodat ie tam wordt? Moet ik eerst een tijdje de kooi mijden en hem dus zijn zin geven als ie gromt of er juist tegenin gaan? Ook heb ik gemerkt dat ie niet zo veel intresse heeft voor groente/fruit wat me toch wel verbaast. Het normale voedsel eet ie wel veelvuldig. Kan iemand mij tips geven hoe ik het beste een iets wat oudere papegaai tam maak.

Alvast bedankt,

Groeten,
Jeroen


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-11 - 20:42:23

Ik denk dat het ook belangrijk is om te weten of deze vogel rechtstreeks uit een vogelbestand is gekocht of reeds eerder alleen heeft gezeten bij b.v. partikulieren. Heb je hem/haar zelf bij de kweker gehaald of uit een dierenwinkel... is het nakweek of is deze vogel "wild" geimporteerd...
Draagt hij/zij een vaste voetring met nummers, een knijpring of ongeringd.


HOBBYKWEKERIJ
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-02-11 - 23:14:47

beste

ja ik kan je wel helpen maar kan geen site geven maar een grijze roodstaart is moeilijk omdat het 90% zijn tegen sexse kiest dus moet je weten of het een man of vrouwtje is een man is lief tegen een vrouw en omgekeerd en voor mij is 22 maanden te oud om tam te krijgen maar hou me op de hoogte mischien is het tegen deel wel waard persoonlijk en uit ervaring zeg ik het is een mannetje en krijg je niet tam te oud

argo
toch sucses


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-11 - 23:25:45

er staat 22 weken ...

en zelfs met 22 maanden durf ik te wedden dat je met de juiste aanpak een papegaai nog goed handtam kan maken.

laat de echte kenners hun kunstje maar even zien happy :)


bluebird
Website Member
Posts :65

Website Member
2005-02-11 - 23:29:16

Wat argo zegt klopt niet.
Ik heb zelf ook grijze roodstaarten tam gemaakt van zelfs 24 weken en het was natuurbroed en kwamen rechtstreeks bij de ouders weg.

Het ligt er maar net aan hoe je met de vogel omgaat. Gewoon de vogel af en toe wat lekkers geven en rustig tegen hem praten. Zo raakt de vogel vertrouwd met mensen en zal hij je snel herkennen als de man met de lekkere dingetjes.
Dan ga je weer een stap verder en probeer je hem over z'n kop te aaien of pootjes.

Wat ik zelf ook wel een deed is; Uit de kooi pakken ( rustig ) en dan op schoot zetten en hem blijven aaien.doe dit een minuut of 3/4 en zet hem dan weer in de kooi. De vogel merkt dat je hem geen pijn doet en zal het niet erg vinden.
De meeste vogels van die leeftijd bijten nog niet echt hard dus je hoeft niet bang te wezen voor je vingers.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


bluebird
Website Member
Posts :65

Website Member
2005-02-11 - 23:33:46

Trouwens Argo hoe kun jij een vogel inschatten die je nog nooit gezien hebt?

Mensen denken al gauw dat ze wat verkeerds hebben gekocht terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

NIET direct je oordeel klaar hebben en op jouw ervaringen afgaan.

Ik had wel anders verwacht van iemand die waarschijnlijk veel ervaring heeft met het tam maken van vogels.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-11 - 23:35:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

niet van belang


bluebird
Website Member
Posts :65

Website Member
2005-02-11 - 23:48:47

kloptwink ;) Maar ik vertel mijn ervaringen en geef iemand advies. Argo daarintegen kraakt alleen de vogel af.

De beste man vraagt gewoon om advies niet om afgezeken te worden.


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-11 - 23:51:51

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

happy :)

22 weken, dat is nog een baby.
Gewoon je dagelijkse dingen blijven doen, zet de kooi centraal zodat hij alles kan overzien.
Is gewoon gewenning wat nodig is, dus niet mijden.
Geef aandacht en niet teveel voer in een keer, verspreid het over twee tot drie maal per dag, niet via een draaideurtje, maar ga met je hand in de kooi om voer te geven, oke de eerste keren zal hij wel wat blazen maar negeer het, en gewoon vrij en onbevangen het voer schaaltje plaatsen.
Zeker niet terug trekken als hij je even laat schrikken met zijn snaveltje.
Je zal zien dat de gewenning zeer vlug gaat en dat je weer een stapje verder kunt, altijd rustige bewegingen maken.
Leer hem iets aan nemen uit je hand, dit eenmaal bereikt, probeer of hij op wil stappen op je hand, speels bezig zijn, maar wel met een doel.
Dit is allemaal nog te doen binnen zijn veilige omgeving (KOOI).
Ga vooral niet te vlug, heb geduld, en kijk (lees) zijn reactie's, praat op rustige toon en wat deze week niet lukt zal volgende week wel komen.
Niet forceren, gedwongen papegaaien laten angst zien, en je zal nooit een niveau bereiken waar je zeker van je papegaai bent.
Eenmaal zover dat hij vertrouwen in je heeft, ligt de weg open, ja en ook zijn kooi.
En kun je verder buiten de kooi met het uitbouwen van de band.
Maar blijf rustig en vriendelijk, ook al gaat het niet zo vlotjes gelijk, bedenk dat je voor de papegaai totaal vreemd bent, iedere mens is maar een raar wezen in zijn ogen.
Dat zul je moeten weg nemen en klaar is kees.


Succes.

wink ;)

Peter.


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-11 - 23:56:37

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

user wiped their message


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-12 - 10:37:50

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ok, ik heb hier dus nu een grijze roodstaart die thuis de boel onder controle had. Hij was lief voor de vrouw en de rest beet hij volop. Zelfs het vrouwtje kon hij min of meer sturen. Ze is niet bang voor hem maar toen wij er waren beet hij haar gewooon in de lip omdat hij het niet kreeg zoals hij het wilde.

Binnen 5 minuten had ik hem in mijn handen en draaide ik hem op zijn rug. Ik heb hem op zijn rug gelegt en onderzocht zonder probleem. Op dit moment zit de vogel hier achter mij en staat mijn vrouw met hem te knuffelen. Zonder een enkel probleem. Ook ik kan hem pakken wanneer ik dat wil. Bij mij probeert hij nog wel eens weg te vliegen maar ik pak hem daarna gewoon op en neem hem dan alsnog mee. Hij zit nu voor de 2de week bij ons.

Ik zeg niet dat jij jouw vogel net zo snel tam zal krijgen, tenslotte is het voorwerk in mijn geval al redelijk goed geweest. Maar wil hiermee wel aangeven dat jij het zelf in de handen hebt. Natuurlijk kan een vogel naar een geslacht toe trekken maar dat heeft a niets te maken met het geslacht van het dier zelf en b niets te maken met het tam maken op zich. Het is zoals Peter het zegt. Langzaam aan opbouwen maar vooral zonder omwegen. Directe benadering zonder terugtrekken. Geen angst tonen voor de snavel, zelfs niet als deze een keer naar je toe wordt gekeerd of uitgehaald.

Ik wens je heel veel plezier in deze periode van gewenning en tam maken. En ik weet zeker dat ook jij jouw vogel echt tam zal krijgen!

Erwin


Kilkenny
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-02-12 - 13:49:18

Bedankt allemaal voor de reacties tot dusver. Ik heb er veel aan gehad. Ik ga gewoon rustig door met iedere dag eten bijvullen binnenlangs de kooi en laat hem maar blazen. Ik zal ook eens proberen een schijfje sinaasappel uit de hand te geven. Het gaat hier inderdaad om een vogel die door de ouders is opgegroeid en daarom ook sterker is. Leuk trouwens om te horen dat het bij jullie ook allemaal prima is verlopen met een oudere vogel.

Groeten,
Jeroen


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-12 - 18:30:43

Jeroen, heel veel succes met deze mooie vogel en laat je nog eens horen hoe alles verloopt happy :)?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 126 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede