Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Naakte Baby Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Naakte Baby
senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-02-13 - 12:14:04

Hoi Allemaal,

Een collegakweker kwam gisteravond even op bezoek.Hij heeft twee koppels NG Edelpapegaaien en probeert te kweken. Vorig jaar heeft hij èèn kleintje gehad.

Gistermiddag heeft hij de kleine van 3.5 week uit het nestje gehaald om verder op de hand groot te brengen. het kuikentje komt niet met ze'n pootjes op de grond zo dik is hij. Nou das nog niet zo erg, maar hij vertelde dat het kuikentje alleen dons had op zijn vleugeltjes en een beetje op zijn kop. verder is hij naakt. Ook geen donsstreepjes. op zijn vleugeltjes zitten wel pennen waar al kleine groene veertjes uit komen. het is dus een man.

Kortom het kuiken is 25 dagen oud, weegt 349 gram! en is naakt.

Wie oh wie heeft dit ook eens gehad en/of weet er iets van? Of het verloop ervan? Mijn vriend maakt zich een beetje ongerust. Ik heb helaas geen foto want hij heeft geen digi. En ik ben er nog niet geweest.

Gr Corina


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-13 - 12:37:48

Waarschijn is dit jong in de nest flink geplukt, het jong zou ik dus niet te koud zetten.
Het gewicht van het jong kan voor een derde kropgewicht zijn. Maw papegaaienkuikens geven op deze manier een vertekend beeld, weeg het jong eens zonder volle krop.
Gert


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-02-13 - 17:17:28

Bedankt voor de reactie Dooren,

Het gewicht was gewogen op zijn nuchtere maag. En plukken lijkt mij moeilijk omdat hij ook geen donsaanzet heeft. Alleen op zijn vleugels en stukje van de kop. Hij slaat gewoon de donsperiode over, zo lijkt het tenminste.

Raar toch he?

gr corina


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-13 - 19:58:05

dit duidt duidelijk op vitamine en sporenelementen gebrek, doe appel gemalen onder het opfokvoer (geen appelmoes uit de winkel, maar een gewone appel fijn malen) En breedmax voeren!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-13 - 20:32:18

Senna zet er eens een foto op als het kan?? Dan wordt het waarschijnlijk wel duidelijker.
Ik vindt het toch een gek verhaal, zo'n zwaar kuiken en dan geen dons. Maw elke jong van een papegaai heeft dons tenzij geplukt.
Bij vitamine/sporen gebrek is er mee aan de hand dan het ontbreken van dons. (dan was dit kuiken nooit zo zwaar geworden)
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-13 - 21:57:25

Kan het echt geen geplukt zijn of zo, lijkt me het meest waarschijnlijk. Als de groene veren op andere plekken wel uitstekend groeien, lijkt het me inderdaad geen gebrek aan vitamine of iets dergelijks. En als dat al zo was dan zou het toevoegen van appel geen zier uithalen, deze bevat namelijk vooral water. Om daarmee een vitamine tekort op te lossen heb je minstens 100 wagonladingen appels nodig, als je vogeltje die in korte tijd op kan eten overlijdt deze aan watervergiftiging... Niet zo'n zinnig advies dus.
Vertoond de vogel misschien een bepaald gedrag waardoor het komt, bijvoorbeeld altijd met de rug langs een wand of zoiets schuren?


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-13 - 22:13:05

quote
En breedmax voeren!


zo een dwingend adviesrazz :p... laat nou "toevallig" vandaag een vraag gesteld zijn waar Breedmax gekocht kan worden en dan krijg jij "toevallig" zo een advieslaugh :D.
Breedmax is een prima voedingssupplement met veel waardevolle aanvullingen maar of dit nou direkt de totaal-oplossing is voor jouw probleem? Hopelijk krijg je zinvoller advies van echte liefhebbers en komt het allemaal goed.


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-13 - 23:06:49

dit zijn degelijk vitamine tekorten! Dat weet ik uit eigen ervring bij andere liefhebbers! En vitamine e.d. zitten in bredmax!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-13 - 23:13:31

Lovebird-farm:
-------
Dit is gewoon logisch denken maar voor veel mensen erg lastig! shocked 8O
-------
Dit schreef je in een andere topic, nu leest de reaktie van Jan Blok maar eens.

Inderdaad gewoon logisch nadenken!!!
Niks te maken met vitamine gebrek oid anders komen op andere plaatsen geen groene pennen door.

Gertwink ;)


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-02-13 - 23:48:20

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie goede adviezen. daar ben ik heel blij mee. Zo dat moest eerst even.

Voor wat betreft de vitamine toevoeging heb je natuurlijk ook andere merken. Ik neem aan dat je het goed bedoelde en geen reclame voor breedmax maakte. Voor zover ik weet geeft mijn collega een vitamine toevoeging van Bogena.

Johan,
Ik zal eens vragen bij mij Rob of dat misschien een mogelijkheid zou zijn. Het kuiken was moeilijk te zien omdat moeders er steeds heel erg op zat. Hij is werkelijk vèèl te zwaar en omdat zij steeds zo boven hem zat, is het misschien inderdaad een kwestie van logisch nadenken.

En Dooren,
Ik ga morgen naar hem toe om foto's te maken omdat hij geen digi heeft, dus ik vraag of ik dan (of hijzelf) even een foto kan/mag plaatsen.

Groetjes corina



senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-02-13 - 23:50:22

Thuis,

Dank je wel voor je inmenging. Wordt op prijs gesteld.

gr corina


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-02-14 - 17:51:13

Hierbij als het lukt de foto's van Brutus D Paddington, zoals hij hem genoemd heeft.







Ik ben vanmiddag langs gegaan en heb een hoop foto's gemaakt. hij woog zaterdag 350 gram en nu weegt hij dat nog steeds. dus hij moet nu wel weer wat gaan aankomen. hij voert hem met Avi handrearing ofzo. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik geef ze Cèdè.

Nou, wat vinden jullie ervan . . . .. . hahahahahaha

groetjes corina


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2005-02-14 - 18:35:11

als ik de foto,s zo zie.
zie hij er goed uit.
zelf hep ik ook edels .en de jongen zien er meestal niet veel anders uit .

mooi beestje.
succes er mee.


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-02-14 - 18:38:16

Hij ziet er zeker goed uit! Niks mis mee. Dat zwarte is gewoon dons hoor! Komt wel weer goed!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-14 - 19:04:41

Hiermee zie je dus dat een foto net iets meer zegt dan een omschrijving. Deze jonge man ziet er echt perfect uit voor zijn leeftijd. Je hoefd je dus wat dat betreft nergens druk om te maken.

Wist je trouwens dat de groei van de veren en dons mede bepaald kan worden door de hoeveelheid dagelijkse licht. Vogels die lang in een donker nest zitten hebben veel meer dons en minder veergroei dan een zelfde jong die veel in het licht komt. Daarbij is er een stuk minder groei van dons en eerder veergroei te zien.

Dit is althans mijn eigen ervaring met jonge vogels.

Erwin


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2005-02-14 - 19:07:52

dat is leuk om te weten ik zal er ook eens opo letten.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 129 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede