Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Een Edelpapegaai en Pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Een Edelpapegaai en Pellets
CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-16 - 16:12:17 send message to CHEETAH

Hallo,

Weet iemand of het mogelijk als je edelpapegaai hebt, om deze Nutribird P15 te voeren?
Of moet dat perse fruit zijn?
Het is de bedoeling dat deze vogel dan eventueel samen met een grijze in 1 kooi zal komen.
Ik zou het wel handig vinden als ik maar 1 soort voedsel in de kooi hoef te zetten.

Groetjes



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-16 - 17:04:51 send message to dooren

Op zich is het zo dat edelpapegaaien meer zacht voereters zijn: vijg achtige vruchten, bessen, fruit, nectar, pollen, bladknoppen en wat zaden.

Grijze: Zaden, noten, fruit, bessen. Ze schijnen vooral gek te zijn op het fruit van de oliepalm.
Mais van de velden eten ze ook in de natuur.

Als je ze samen wilt houden mix desnoods de 2 verschillende pelletmengsels. Echter de vogels krijgen dan wel een voorkeur om te kiezen welke pellets ze willen dus niet meer geven dan dagelijks wordt gegeten.
Gert


Beppie
Website Member
Posts :9

Website Member
2005-02-16 - 17:26:46 send message to Beppie

Hallo,

zelf heb ik een koppel edels en een grijze roodstaart,die tot voor kort samen in een kooi zaten, zijn nu bijna 6 jaar. Ik heb ze van begin af op pellets gezet,eerst roundybush,nu Wagner pellets.De edels krijgen dagelijks veel fruit erbij, de grijze is hier minder dol op en laat deze vanzelf liggen.Momenteel hebben de edels eieren ,ik hoop deze keer bevrucht.
Ik denk dus dat pellets geen enkel probleem moet opleveren, mits aangevuld met fruit en groente.

groetjes Inge


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-16 - 17:53:34 send message to CHEETAH

Oke, heel hartelijk bedankt voor jullie snelle antwoord.

Is het niet zo dat omdat de Edel meer fruit eet, deze net als een beo gigantisch gaat schijten?



suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2005-02-16 - 18:00:53 send message to suk

als ze veel gaan schijten.geef je ze volgens mij iets te veel fruit.
ik hep ook een koppel die deden dat ook,nu geef ik ze iets minder fruit en is er niks meer aan de hand.happy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-16 - 20:29:20 send message to ParkietenPeter

Eigenlijk nooit last van gehad.

Luna spettert meer met het fruit zodat het tegen het behang hangt. Maar ja, leuk toch?laugh :D

De ontlasting is natuurlij kweker dan van een grijze maar mag niet zoals met lori's worden natuurlijk. Wel enigszins compact.

Groetjes
wink ;) Peter


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-16 - 20:30:12 send message to dooren

Sorry, ik denk als je het dieet aan gaat passen omdat de ontlasting je niet bevalt je de verkeerde vogel hebt gekozen.
Maw als je kiest voor een bepaalde vogel moet het niet zo zijn dat het dieet wordt aangepast aan de mens, dat is de omgekeerde wereld.
Edels hebben nu eenmaal een grotere fruitbehoefte dan grijze.
Gert.


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-16 - 22:41:17 send message to CHEETAH

Oke, maar daarnaast is het geen probleem om zaad en pellet te voeren toch?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-16 - 22:52:03 send message to dooren

Doen maar: 1/3 groente en fruit, 1/3 zaad en 1/3 pellets, dan heeft zo'n vogel genoeg afwisseling om gebreksziektes te voorkomen.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-17 - 07:48:04 send message to natasja

sja eerlijk gezegt ben ik er niet zo'n voorstander van .. van de edel is bekend dat ze een grote behoefte aan zacht voedsel hebben en hun voeding bestaat dan ook uit 2 derde aan groente/fruit , het is wat bewerkelijker als de voeding voor veel andere soorten papegaaien maar daar kies je mijninziens zelf voor , ik zou zelf nooit de voeding anders gaan indelen omdat ik d'r samen zou willen houden met een andere papegaaiensoort maar dat is mijn mening happy :)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-17 - 09:00:56 send message to johanblok

Voor een edelpapegaai is het echt geen probleem als deze de verhouding 1/3 pellet 1/3 zaad 1/3 fruit krijgt, zeker niet als je een pelletvoer neemt dat afgestemd is op fruiteters en bedoeld voor Edelpapegaaien.


senna
Oud Lid
Posts :72

Oud Lid
2005-02-17 - 20:41:05 send message to senna

Ik ben het eens met Johan.

Ik voer mijn edels:

1 bak met 50% zaad en 50% pellet
1 bak met vers fruit

Dan zit je ongeveer op het zelfde. Mijn edels hebben wel wat dunne ontlasting dan de andere maar dat hoort erbij. Mijn andere vogels geef ik het zelfde alleen minder fruit.

gr corina


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2005-02-17 - 21:56:01 send message to adriaanbaan

Let wel even op het calciumgehalte van de pellets..
Zou je de twee vogels samen huisvestigen dan zou ik kiezen voor de pellets die speciaal zijn voor de grijze roodstaart.

groetjes Adriaan


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-18 - 08:55:05 send message to ParkietenPeter

Welk verschil in calcium is er dan voor een grijze of edels?

Dank je
Peter


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-18 - 15:31:33 send message to dooren

Adriaan, volgens mijn is het toch niet de bedoeling dat er gekweekt gaat worden met de grijze in gezelschap van een edel. Maw calcium behoefte in hierdus niet zo hard nodig als bv. de intensieve kweek waar sommige mee bezig zijn.
1/3 goed zaad, 1/3 pellets (fruiteters) 1/3 groente en fruit, voor de gezelschap blijven ze hiermee goed in conditie.
Voor de kweek zijn vaak weer andere behoeften, extra eiwit, calcium, vit. A e.d.
Gert


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-18 - 18:26:37 send message to natasja

quote
Voor een edelpapegaai is het echt geen probleem als deze de verhouding 1/3 pellet 1/3 zaad 1/3 fruit krijgt, zeker niet als je een pelletvoer neemt dat afgestemd is op fruiteters en bedoeld voor Edelpapegaaien.



Het gaat mij niet alleen om de voedingsbehoefte maar ook of zelfs juist om zoveel mogelijk in de natuurlijke behoefte te voorzien happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 121 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede