Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Vogels in huis. > zindelijke papegaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : zindelijke papegaai
Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-02-18 - 20:44:01 send message to Pattie

Kun je een papegaai zindelijk maken..?? net als een kat..?? zodat je tapijt, en nogiets stond er, niet vies word..?? Nee toch..??


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-18 - 21:11:08 send message to thuis

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het is mij nooit gelukt, eigenlijk niet geprobeerd ook maar ik heb vogels gezien die inderdaad hun eigen plekje weer opzoeken en hun ontlasting niet laten vallen op de plaats waar ze op dat moment zijn, waren wel de grotere soorten kaketoes en ara's, volledig handtam en niet als koppel gehuisvest.


edwinst
Website Member
Posts :36

Website Member
2005-02-18 - 21:12:11 send message to edwinst

jawel hoor
je kan aan de papegaai zien dat hij z'n behoefte gaat dooen
hij gaat wat dieper zitten wat met z'n staart wiebelen
als je dat ziet (goed opletten je moet wel snel reageren)op de kooi zetten
na de behoefte entousiast reageren
en gelijk weer van de kooi halen
zodat hij het niet acioseeerd met hem sraffen maar positief
je zal merken dat hij het snel door heeft
en zelf aan geeft wat te moeten doen

gaat natuurlijk wel eens mis maar het gaat bij mij heel goed


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-02-18 - 21:19:20 send message to Pattie

ooh grappig.. wist ik niet.. ik zag in een advertentie staan jonge handtamme zindelijke papegaai.. dacht dat het gel*l was laugh :D


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-18 - 21:38:32 send message to Elfje

Nicky onze Amazone was pottytrained zoals ze het noemen zodra hij moest poepen ging hij zenuwachtig zitten bewegen en wisten wij hij moet terug naar zijn kooi en dan deed meneer netjes zijn poepje en dan kreeg hij altijd een beloning. Dit is dus de KEY een cedernootje geven zodra ze netjes hebben gepoept. Nadeel was wel dat als meneer netjes had gepoept en je had hem 1 of 2 keer niet opgelet meneer de volgende express naast de kooi liet vallen happy :) Maar Op ons poepen deed hij nooit! We moeten alleen nu uitvinden wat Mabel lekker vindt want die lust nog geen cedernootjes wink ;)


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-02-18 - 21:50:12 send message to Pattie

ooohw..laugh :D handig.. eigenlijk was het niet mn bedoeling om mn paegaai zindelijk te maken.. maar lijtk me toch wel handig, nu zit ik altijd met een handoek op mn schouders omdat hij anders op me poept en dat vind ik vies..! gewoon belonen net als een hodn wanneer hij netjes in zn kooi oept..???
Kun je ze ook leren vanzelf in hun kooi te gaan wanneer ze moeten poepen..?? of moet je ze altijd erheen brengen..?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-18 - 21:52:25 send message to rupicola

Je kunt Papegaaien inderdaad tot op zeker hoogte zindelijk maken, echter hier zit wel een risicofactor in en dat is de zogenaamde 'Urge to please'. (Vooral kaketoes zijn er gevoelig voor, maar ook andere sterk op de mens gerichte vogels)

Je gaat de vogel dus belonen op het moment dat hij z'n behoefte doet en vervolgens mag hij uit z'n kooi en krijgt hij aandacht of wat lekkers ect. Op zich niet zoveel mis mee, maar het gevaar schuilt in het feit dat sommige vogels op den duur al hun behoefte doen elke keer als er iemand de kooi nadert of zelfs als er maar iemand in dezelfde ruimte komt.

In ernstige gevallen wordt 'the urge to please' zo ver ontwikkeld dat de vogel bij het minst of geringst gaat 'persen' en in het allerergste geval is 'the urge to please' zo groot dat de vogel toch gaat persen, terwijl hij eigenlijk niet hoeft. Daardoor loop je het risico dat hij zijn cloaca naar buiten gaat persen.
In een dergelijk stadium moet er een dierenarts aan te pas komen.

Het is dus zaak om de zindelijkheidstraining beslist niet te overdrijven en je vogel goed in de gaten te houden.


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2005-02-18 - 21:54:58 send message to thuis

In het begin zal je ze zelf terug moeten brengen op de plek en wat ook beschreven wordt: goed op houding letten en snel reageren. Net zo als bij een pup valt en staat het zindelijk maken natuurlijk met consequentheid. 1 dagje van "ach, laat maar, morgen weer" en je kan helemaal opnieuw beginnen. Kost zowiezo heel veel geduldwink ;)


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-18 - 22:06:52 send message to Elfje

Rupicola, dat was dus niet met onze vogel zo gelukkig. Inderdaad zijn er extreme gevallen zoals jij zegt en moet je wel voorzichtig zijn met sommige dingen. En als je de tijd neemt om de lichaamstaal van je vogel te leren kennen dan weet je wanneer ze moeten wink ;) en als je je vogel nog maar pas een week heb dan heb je nogal eens een vieze plek om je shirt of broek hahahaa maarja de wasmachine maakt het wel weer schoon.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-18 - 23:05:28 send message to rupicola

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Mijn bericht is uitsluitend bedoeld als een algemene waarschuwing.

Zelf ben ik van mening dat vogels in avicultuur zich, ondanks alle beperkingen van gevangenschap zo natuurlijk mogelijk moeten kunnen gedragen.

Dat houdt voor mij in dat de vogels
1) een zo ruim mogelijk onderkomen hebben,
2) met minimaal een soortgenoot samen kunnen leven,
3) over gevariëerde verrijking kunnen beschikken en
4) het aan primaire levensbehoeften, zoals goede voeding en schoon water, niets ontbreekt.

In mijn optiek is zindelijkheidstraining bij vogels dus het aanleren van afwijken gedrag.

Als je het hebt over het leren kennen van de lichaamstaal van vogels ben ik bang dat men bij de gemiddelde huiskamervogel niet verder zal komen dan slechts een half boek.


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-18 - 23:33:22 send message to Elfje

Dat ben ik niet allemaal met je eens wink ;) en dat mag gelukkig. Ik denk dat sommige mensen een huiskamer vogel best een gelukkig leven kunnen geven of ze hem nu afwijkend gedrag aanleren ofniet. Dat gebeurt namelijk met ieder gedomistinogwat huisdier(komt er niet uit vanavond) happy :)
Ik heb zelf altijd de gedachte gehad van als mijn vogel gelukkig is met ons dan zal ik er niet snel een andere vogel bijnemen(je hoort vaak dat de vogel die voor een andere vogel wordt gekocht dat het dan helemaal niet klikt), maar mocht de vogel op een punt in zijn leven komen dat hij/zij echt een partner nodig heeft dan zouden we dat ook gedaan hebben. En ik heb dat idee trouwens nog steeds.

Kijk de meest ideale omstandigheden zou natuurlijk zijn dat we ergens in een hutje in het Regenwoud wonen en de papegaaien gewoon rond je huis vrij kunnen vliegen zonder kooi/zindelijk maken en andere onzin. Maarja helaas is die optie niet voor iedereen weggelegd.



Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-18 - 23:41:33 send message to Lennart

quote
In mijn optiek is zindelijkheidstraining bij vogels dus het aanleren van afwijken gedrag


Dat ben ik helemaal met je eens rupicola!
En zeker als het gaat om dieren in het algemeen menselijk gedrag aanleren!
Ook ik heb een papagaai, en daar komen er nog een paar bij, maar als hij bij mij zit of op tafel rondscharreld mag hij zijn poepie laten waar hij wil....doekje er bij en het is weer schoon! En niks vies....Dat zijn de consequeties van het hebben van dieren!

En Elfje: gedomesti...en nog wat is: gedomesticeerde, of te wel tam gemaakt en aan het huishouden toegevoegd....laugh :Dlaugh :Dlaugh :D

Lennart wink ;)


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-19 - 08:23:56 send message to Elfje

Dank je Lennart wink ;)dat woord wilde er niet uitkomen.

Trouwens weet je wat eigenlijk pas erg is. BIRDIE DIAPERS. dat vindt ik eigenlijk wel heel erg ver gaan. Moet je maar is op googlelen hier heb je er al 1. http://www.flightquarters.com/


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-19 - 08:43:18 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoi Elfje,

Inderdaad het wordt steeds gekker in de wereld in ons gedrag en omgang naar en met huisdieren ....shocked 8Oshocked 8Oshocked 8Oshocked 8O

Nog even en we leren onze papegaai met mes en vork eten en het liefst nog even bidden ook (zo schattig)....wel zo netjes en geeft minder rommel op de kooibodem!!!!! laugh :Dlaugh :Dlaugh :D
Wie weet komt er over een poosje een mutatie die in staat is om zijn eigen kooi te soppen!!!! laugh :Dlaugh :Dlaugh :Dlaugh :D

Gelukkig zijn er wel echte verbeteringen nl het echte welzijn van- en rekening houden met dieren! happy :)happy :)

Maar jah...er zijn nu eenmaal mensen die daar anders over denken en al snel iets vies vinden! Mijn mening is: Vies zit tussen de oren en nergens anders! Ik heb mijn kinderen ook nooit in hun poepluiers laten lopen omdat ik dat zo smerig vond. Dus als je een vogelpoepje al vies vind (en er zijn best wel vieze hoor, denk maar eens aan edels en lori's) zou je er over na moeten denken of je wel een vogel WILT...en niet alleen maar een pronkstuk er bij voor in de kamer! wink ;)wink ;)
Lennart wink ;)


Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-02-19 - 09:24:23 send message to Elfje

Precies. Nou mij kan die poep niet echt veel schelen hoor happy :)en ik ruim toch 10x liever een papegaaienpoepje op dan een klein hoopje van een rotweiler ofzo wink ;) hahaaha YUCK waar hebben we het over zo vroeg in de morgen.


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-02-19 - 10:08:53 send message to Pattie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

volgens mij is die birdy luier gewoon een soort pakje om te vliegen in plaats van een tuigje..?? er zit namelijk ook een lijntje bij..



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 159 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede