Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Noke......genipt;;;;; Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-25 - 17:21:54 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Wat een verschil. Honden met papegaaien vergelijken. Dat is voor mij rijst met schoenveters vergelijken. Een hond gebruikt alleen het assertieve geheugen en kan daardoor alleen een actuele handeling aan een beloning of straf koppelen. Dit terwijl de papegaai heel erg goed kan vooruitdenken of weet waarom iets gebeurt. Zoals al vermeld is een papegaai zeer intelligent. Gelijk aan een kind van 3 tot 6 jaar. Soms iets slimmer soms iets dommer. Een hond kan nog niet eens vergeleken worden met een kind van 1 jaar!

Je kunt je vogels echt heel erg veel leren. Soms naar mijn mening zelfs te veel. Het lijkt er af en toe op dat iedereen ineens een circus wil beginnen. Natuurlijk is het belangrijk je vogel een aantal zaken goed te leren. Maar het moet wel een vogel kunnen blijven toch?

Om even on topic te blijven. In een aantal gevallen is het voor ons beter als de vogels in huis gewiekt zijn. Dit kan op zich geen kwaad en geeft een hoop extra veiligheid. Voor volière dieren zou ik het in ieder geval nooit adviceren maar in dit geval denk ik dat er een hele goede stap is gemaakt. Als je nu de vogel maar gelijk leert dat jij hem ophaald en weer terug brengt naar de plaats dan hoef je straks de vogel niet meer te knippen. Dan WEET ze gewoon dat het zo is!

Erwin


Pattie
Website Member
Posts :637

Website Member
2005-02-25 - 18:03:50 send message to Pattie

kunstjes leren is kunstjes leren en conditioneren is het koppelen van een situatie aan een beloning of straf..
Conditioneren (van een hond) is namelijk ook vuilnis uit een vuilnisbak halen.. en dat zijn geen kunstjes


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-25 - 18:21:35 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja, ik weet wat je bedoeld Erwin. Ik stelde het alleen maar als globaal vergelijk. Zoals met een hond ...

Natuurlijk kan een papegaai 'denken', een hond instictief handelen om te overleven.

Maar ik bedoelde dus of een papegaai zoiets af te leren is. Maar het antwoord van Peter was me wel duidelijk.wink ;).

Ik denk in dit geval ook dat het knippen van de veren een juiste oplossing was. En zoals je zegt, nu gelijk zijn plaats aanleren.

Peter

Dank jullie.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-25 - 19:15:39 send message to johanblok

Ik weet dat de roedeltheorie wijd verspreid is, maar zij is te simpel en kan veel gedrag niet verklaren.
Zowiezo is het overigens erg problematisch om intelligentieniveau's te vergelijken.

Over die test die door iemand voorgesteld werd: dat hebben we al heel vaak gedaan,
ik roep de hond, mijn vrouw roept de hond, wel wat doet de hond: hij twijfelt, hij geraakt in
conflict situatie, naar welke baas moet ik luisteren, hij ziet niemand als hoogstebaas of roedel.
Wat doet onze hond vervolgens? protesteren tegen ons door te blaffen alsof hij wil zeggen: 'jullie moeten
me niet in zo'n situatie brengen'.

Deze hond hebben we nu overigens 6 jaar.

Overigens, de omgang van mijn zoontje met de hond wordt door ons natuurlijk continu in de gaten gehouden.
Een hond, in ieder geval de onze, kan uitstekend met vele bazen omgaan.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-25 - 19:27:15 send message to johanblok

Nog iets: bijvoorbeeld berner senners, maar ook vele vele andere hondenrassen worden allang niet meer gefokt op verdedigings kwaliteiten of iets dergelijks. Zij worden vrijwel uitsluitend nog gefokt op uiterlijk. Elk dier, ook de mens, zal als de nood aan de man is terug vallen op meer instinctieve reacties.
Vrijwel zeker zal mijn hond als ik deze uithonger mijn kippen of chinchilla's (waar ik hem nu met gerust hart een dag bij alleen zou kunnen laten) opeten, net als een mens in uiterste (maar vaak ook bij veel minder) nood ook dergelijke dingen zal doen.

Ik vind serieus dat de hond door velen teveel gesimplificeerd wordt. Net zoals overigens de idee dat het praten van papegaaien alleen maar naapen is, een problematische positie is (waarom kan ik wel uitleggen, maar dat is een heel lang verhaal dat zich baseert op moderne theorien over van taal van o.a. Quine).

Meer on topic:
Natuurlijk kun je een papegaai of hond leren om niet aan bepaalde zaken te knagen, maar als ze
een beetje eigenwijzigheid bezitten, zal dat zeker bij het ontbreken van alternatieven toch wel eens gebeuren.

Wie dat niet wil, moet geen dieren (of kinderen) nemen.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-25 - 20:04:39 send message to Niltava

quote
Ik vind serieus dat de hond door velen teveel gesimplificeerd wordt. Net zoals overigens de idee dat het praten van papegaaien alleen maar naapen is, een problematische positie is (waarom kan ik wel uitleggen, maar dat is een heel lang verhaal dat zich baseert op moderne theorien over van taal van o.a. Quine).


Helemaal mee eens.
Anders kan ik in elk geval heel veel van mijn hond niet verklaren.
Overigens komt men, en niet alleen bij honden, steeds meer en meer tot inzicht dat dieren niet zo dom zijn. Deze conclussies zijn vaak in het verleden vaak tot stand gekomen door appels met peren te vergelijken op basis van dezelfde proeven.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-02-25 - 23:10:22 send message to Swaas

Ik heb jullie uitleg met veel interesse gelezen en inderdaad een hond is helemaal iets anders dan een papegaai of gelijk welke andere vogel.
Noke is op die paar dagen erachter gekomen dat ze op haar speelbomen moet blijven tot ik haar ga halen, en dit gebeurd wel nog héél vaak, kwestie van het constante schouderzitten stilaan af te bouwen, vandaag is ze zelfs niet 1 keer meer uit zichzelf gekomen, want als ik haar niet vraag om te komen en ze komt ongevraagd, zet ik haar onverbiddellijk terug op haar speelboom en ga de kamer uit, na 10 minuutjes kom ik dan binnen en ga ze zelf halen MET een een koekje als beloning omdat ze is blijven zitten en dit schijnt toch te werken.Wel durft ze al eens krijsen, wat ze vroeger nooit deed, maar daar ga ik niet op in ik doe alsof ik niets hoor.
Haar "praten" verbeterd met de dag en ze zegt nu ook mooi duidelijk haar naam NOKE, en JA jA en AAAAAAAWWWWW, ja niet moeilijk als ze zo'n 10 keer per dag je oorlelletjes als lekkere snoepjes gaan beschouwen, roep je al eens auw en dat doet ze dus perfect na alleen veel langer gerekt.
Mijn grijsje heeft het liedje "roodstaartje (kapje) waar ga je heen" geleerd en dat vind Noke HET van HET, als we beginnen zingen gaat ze als een gek wiegen en maar krijsen en mee lawaai maken, daar is mijn grijsje niet mee opgezet en begint zijn scheldtirade tegen de ara, zwijgt....ga weg.... poepeke slaan....foc you...t'is al goed ....amaai en nog veel andere lelijke woorden, je hoort effenaf dat hij de storing niet leuk vind.
Hopelijk komt ooit nog de dag dat mijn grijsje zijn angst overwint en op de speelbomen mee gaat spelen, tot nu toe blijft hij stoicijns op zijn eigen kooi, al is hij helemaal niet agressief meer naar Noke en zitten ze al veel dichter bij elkaar, grijsje op zijn kooi en Noke op het uiterste puntje van de dichtste tak bij grijsjes kooi, vroeger mocht hij niet bewegen of hij zou erop af gevlogen zijn van woede, schijnbaar zal tijd en geduld nog goede vruchten afwerpenhappy :)


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-25 - 23:58:11 send message to Lennart

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

quote
Wat een verschil. Honden met papegaaien vergelijken


Ik denk dat niemand die ook veel van honden in het algemeen weet dit doet!
Wat wel wordt aangegeven is het verschil in gedrag tussen honden in het algemeen en papegaaien in het algemeen. En als je wel wilt dit vergekijken is er inderdaad een wereld van verschil.
En als men stelt dat papegaaien vooruit kunnen "denken" wil ik stellen dat mijn honden in staat zijn om zeer zeker vooruit te kunnen denken want anders zullen zij (mijn honden)dit werk niet kunnen doen! Ik zie nog steeds niet 2 gaaien een kudde van 1000 kippen bij elkaar houden! Zo ook het "praten" van gaaien is volgens mij niets anders dan een spreeuw die een nachtegaal probeert te immiteren en wat ook volgens mij een vogeleigenschap is die op sommige vogels van toepassing is en heeft volgens mij ook niets met "intelegentie" te maken maar meer met een vermogen van immiteren op welke manier dan ook.
Ik denk dat het intelegentie peil van dieren afgemeten moet worden aan zijn vermogen tot aanpassing van. En daar voldoet de gedomesticeerde hond meer aan dan de gemiddelde gaai. Hoe gek ik ook op papegaaien ben.
Gaaien beschikken wel over en andere soort intellegentie: Namelijk jou betrekken in zijn wereld.....maar dan wel in zijn/haar wereld die wel gericht is op hoe hij/zij het graag wil hebben. Dat is heel wat anders om je leider te behagen en tot dienst te willen zijn! En zoiets vind ik van een veel hoger intelegentiepeil als dat van een papegaai. Ik ben in mijn leven nog nooit een gaai tegen gekomen die mij wilde beschermen , desnoods tot de dood er op volgt!

quote
Natuurlijk kan een papegaai denken


Geen enkel dier kan denken!
Behalve het dier de mens!
En dat is ook logisch anders stonden we sinds 10.000-den jaren niet boven aan in de voedeselketen!!!!!

Voor de duidelijkheid: Leven is de ultieme vorm van overleven en dat gaat niet zonder intelegentie of te wel de ultieme vorm van aanpassen aan!!!!

Lennart wink ;)


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-26 - 04:32:19 send message to Jacqueline

happy :)

Nood breekt wetten, simpel gezegd.

Als je er van overtuigt bent dat knippen van de vleugels nodig is om ongewenst gedrag in de kiem te smoren dan moet je dat zeker doen.
Wel is het nu zaak om al je aandacht te richten op Noke's opvoeding, en daar ben je al aardig mee bezig.
Het hulpmiddel wat je nu toegepast hebt, maakt hem veel meer afhangkelijk van jouw, dus zal hij toch heel vlug door hebben, dat plezier nu niet meer voor hem alleen is, maar dat er toch een tweede partij voor nodig is.
Breng regelmaat in het verzorgen/spelen/leren met je ara, zal zeker zijn vruchten afwerpen.

Mijn ervaring met honden is dat ze heel veel kunnen opslaan, en dit ook goed ten uitvoer kunnen brengen, mits er met enige regelmaat geoefend word op het programma waarin ze zijn opgeleid.
Dat er sprake is van intelligentie betwijfel ik ten zeerste, al zou je het wel denken als je een I.P.O 3 Politie 2 hond zijn programma af ziet werken.
Wat dit soort honden presteren staat in geen verhouding met een huishond, die is braaf als hij kan zitten en liggen als dat gevraagd word.

Als je nu dit doortrekt naar onze huiskamer vogels, kom je vaak hetzelfde tegen, heb in het Loro park met plezier gekeken naar de vogelshow die daar geven werd, dit zijn de werk vogels, wat zij presteren staat in geen vergelijk met menig huiskamervogel, die zijn al braaf als ze op stok blijven zitten.

Voor beide diersoorten geld dat er heel veel geoefend dient te worden, begin met simpele dingen en bouw het pas uit als de eerste oefening volledig opgeslagen en zonder haperen uitgevoerd word.
Dat het een en ander veel meer tijd nodig heeft dan bij de werkvogels is simpel te verklaren.

Heel veel, nou zeg maar het gros van alle honden&huiskamervogels zijn door hun bezitters op een voetstuk geplaatst, en daar houd men hem/hun op tot in den treuren, en deze schoffie's weten dat maar al te goed.
Engelen geduld zal er aan de pas moeten komen om een dergelijk huisdier te onderrichten, want een vogel met een volle krop/hond met tonronde buik, verwend tot het uiterste, geloven het wel wat jij allemaal in je hoofd haalt, maar val mij er niet mee lastig.
Want zie je mijn snavel, of mijn grimas, angst is zo opgeroepen door deze rakkers.

De werkvogels worden met afgepast voedsel zover gebracht dat ze voor een pekanootje Tenerief 1000 meter verplaatsen.
Honger nee, maar wel altijd trek.
Ga als leek hier NIET mee aan de slag, deze werkvogels staan onder voordurende controle van een arts, en niet een keer per week maar dagelijks, plus dat het zeer ervaren mensen zijn die deze vogels trainen.

Dat Grijzeroodstaarten een heel hoog level hebben qua intelligentie is wel bekend en bewezen.

Maar een hond hiermee vergelijken, is het voetstuksyndroom.

Off topic.

Het is al langer bekend dat vele rashonden niet meer voldoen aan de karakter eigenschappen die gesteld worden aan een waak of verdedigings hond.
Een herziening van de geschikte soorten zou dan ook zeer welkom zijn.

In mijn ervaring zijn er maar een viertal soorten die daar nog voor in aanmerking komen.
Mechelse herder (politiehond), Duitse herder(I.P.O V.H.D Schutzhund), Bouvier(politiehond), Dobberman pincher vind je terug in alle onderdelen.
Begrijpelijk dat enkel de honden van bovengenoemde rassen in africhtings bloedlijnen dienen gefokt te zijn.

wink ;)
Peter.





sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2005-02-26 - 08:09:50 send message to sannie

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

intelligentie is een menselijk begrip, wat we afmeten aan wat wij snappen.
intelligentietesten bij mensen blijken al sociaal cultureel beinvloed te zijn, laat staan als we dieren 'testen'.
we beoordelen dieren op gedrag wat wij snappen. en laten we eerlijk zijn: er bestaan complexe gedragingen in het dierenrijk die wij nog niet snappen. naar mijn mening blijft het onze interpretatie van wat andere wezens doen en in de loop van de tijd is er nogal veel veranderd in deze interpretatie! persoonlijk geloof ik niet dat wij de wijsheid in pacht hebben, we doen alleen ons best de wereld om ons heen te begrijpen met de kennis die we voorgeschoteld krijgen (ook sterk cultureel bepaald).
sommige dieren passen makkelijker in het beeld dat wij van intelligentie hebben dan anderen.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-26 - 09:00:54 send message to johanblok

Sanne, je geeft heel mooi en beknopt de problematiek van dit soort discussies weer, exact de redenen waarom dit rangschikken van hond en papegaai qua intelligentie en vergelijken met kinderen onzinnig is.

Overigens, ik vind een belangrijk kenmerk het nemen van eigen initiatief, niet het kunnen doen van aangeleerde opdrachten en kunstjes.

Neemt allemaal niet weg dat swaas iets heeft moeten doen wat hij helemaal niet wilde, wat heel rot is. Mijn advies probeer de ara een beetje op te voeden (maar eigenwijs zal hij (hoop ik) altijd blijven), en voed ook je partner op zo dat de nodige onvermijdbare materiele schade van het houden van huisdieren kan verdragen... Mijn boekenkast is ook niet helemaal meer wat hij ooit geweest is dankzij een paar ondeugende papegaaien...


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-26 - 09:36:42 send message to ParkietenPeter

Lennart

quote
Natuurlijk kan een papegaai denken

Je hebt gelijk. Daarom heb ik nu denken tussen aanhalingstekens gezet.

Peter


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-26 - 09:44:22 send message to ParkietenPeter

Ik heb me weer wat gezegd, geloof ik. laugh :D

Mijn bedoeling met het vergelijk was niet om een hond gelijk te stellen aan een papegaai, maar om de behandeling van, gelijk te stellen.

Als het zo bij een hond werkt, werkt de vorm van behandeling dan ook voor een papegaai?

Die vraag is dan ook al beantwoord. Het verschil is denk ik mooi samengevat door Lennart;
quote
Gaaien beschikken wel over en andere soort intellegentie: Namelijk jou betrekken in zijn wereld.....maar dan wel in zijn/haar wereld die wel gericht is op hoe hij/zij het graag wil hebben. Dat is heel wat anders om je leider te behagen en tot dienst te willen zijn!

wink ;) Peter

quote




Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 197 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede