Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Drinkfles met "tuitje" Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-28 - 12:37:20 send message to Lennart

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het geven van water uit drinkautomaten heeft zijn voor en nadelen....alleen in de voordelen zit het gevaar!
Als je op de traditionele manier water geeft kun je volstaan met 2x per dag verversen...het voordeel hiervan is dat de chloor die in drinkwater zit kan ontsnappen. Ik hoef natuurlijk niet uit te gaan leggen wat de gevaren van chloor in grotere hoeveelheden zijn. Het "nadeel" is dat je dat dan ook 2x per dag moet doen...en misschien in de zomer zelfs wel vaker.

Het nadeel van alle drinkautomaten is: je kunt ze aan de binnenkant nagenoeg niet schoon krijgen, zodat de aanslag aan de binnenzijde steeds dikker wordt, dat glibberige goedje wat je dan voelt. Wat weer bacterie ophoping geeft met alle gevolgen van dien. Ook bij onregelmatig uitspoelen/koken is dat er op een gegeven moment er alg in gaat ontstaan.
Nu is groene alg nog niet zo'n ramp, maar door bepaalde licht hoeveelheden en inwerking van zuurstof kan er ook blauwe alg gaan ontstaan, deze is niet echt blauw maar heel donker groen, deze blauwe alg is zeer giftig en krijgt zelfs de grootse dieren op hun rug, dood bedoel ik dus.....sad :(sad :(!

Ik zelf blijf kiezen voor een open drinkbak en wel om twee redenen: Ten eerste ben ik dagelijks met mijn vogels bezig en in de tweede plaats is dit nog steeds de meest veilige manier om drinkwater te geven!
Ook komt het nog veelvuldig voor dat vogelhouders badschalen en fonteintjes in hun voliere hebben staan en dat alleen maar een beetje bijvullen. Dit nu is een hele grote bron van ziekteverwekkers onder vogels in de voliere. Dus ook dat zal regelmatig ververst moeten worden!
Want met het drinkwater ben je er niet alleen!

In mijn gezelschaps voliere had ik het zo: In de buitenvoliere had ik een grote schaal, en later een heuse waterval waarin ruim 250 liter water in zat en waarvan ik om de twee drie dagen de hele inhoud van verving, waar ze in konden baden en drinken en in het nachtkok had ik drinkbakken waar ze niet in konden baden!
Misschien is het toeval, maar ik heb nooit zieke vogels gehad! In 20 jaar niet! En heb ik er ooit wel één gehad dan heb ik daar in ieder geval niets van gemerkt......happy :)

Het is nu eenmaal een feit dat reinheid in je kooi of voliere gewoon een must is om gezonde vogels te houden en voor drinkwater geldt dit in het bijzonder! En kost nog het minst ook....happy :)

Lennart wink ;)


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-02-28 - 13:15:43 send message to golemm

Bob, ik neem aan dat t niet de bedoeling is dat t steeds druppelt maar er hangt een druppel aan t tuitje. Als t flesje beweegt (stoten) denk ik dat er dan eerder een druppel afvalt dan wanneeer je zo'n kogelflesje hebt. Maar ik heb t nog niet in werking gezien.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-02-28 - 13:29:38 send message to golemm

Lennart, ook ik wil een waterval/badplaats voor de vogels maken. Vanwege hygiene overwegingen zal dit m.i. echter nogal omslachtig zijn.

Ik dacht aan t volgende: via waterleiding t water direct aanvoeren, bv aan top waterval, dat water valt dan in een lager gelegen platte bak die op een verhoging op een rooster staat, die bak loopt over, onder het rooster staat een grotere bak waarin een pompje staat die het vervolgens weer naar top waterval brengt. Die grotere bak staat dus in een gemetseld "kastje" met deur, met rooster op top. Nadeel blijft dat ik t water niet weg kan laten lopen (geen drainage mogelijkheid)en dus de grotere bak geregeld "handmatig" moet ledigen.
Dit is nog maar een voorlopig idee en sta open voor betere ideeen.......


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-28 - 16:01:28 send message to Lennart

Hoi Golemn,

Het verversen van een waterval is zeer makkelijk. Bovenin heb je de uitstroom opening, hier op maak je een aansluiting die er op of inpast met een stuk slang zo lang dat je het water weg kan laten lopen. Zet de waterval aan en laat hem pompen tot dat hij lucht begint te pompen. Inderdaad je zal het laatste water met de hand weg moeten halen. Wat ook een optie is dat je het water wegpompt en intussen de kraan een beetje open zet zodat je hem alleen doorspoelt door de weeks en in het weekend bijvoorbeeld helemaal reinigt. Zo heb ik het namelijk altijd gedaan. En dat rooster er onder in heb ik ook altijd gehad. Ik had het zelfs nog afgedekt met grof muggengaas om de eerste verontreinigingen op te vangen zoals veertjes etc.!

Groeten, Lennart wink ;)


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-02-28 - 16:22:51 send message to golemm

Dat is inderdaad een uitstekend idee om zo de waterval te ledigen! Eigenlijk zo simpel dat ik aan mijn eigen vermogens begin te twijfelen, dat ik daar zelf niet opkwam laugh :D

Gooi jij er nog iets in zoals Aviclens of zo, ter ontsmetting?


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-02-28 - 17:06:32 send message to Lennart

Kun je doen, maar ik ben niet zo'n voorstander van chemische toevoegingen aan water war ze ook van drinken...beter is regelmatig verversen....en aan je verstandelijke vermogens hoef je niet te twijfelen hoor....laugh :D
Soms liggen oplosingen meer voor de hand als dat je denkt...alleen je moet er ff opkomen....razz :p

Lennart wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-01 - 00:03:47 send message to tonnl

Een beetje knappe vijverpomp kan het water ook prima schoonhouden. Er zijn goede systemen te koop met perfect werkende biologische filters.

Ton.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-03-01 - 00:11:20 send message to dooren

In heb eens in mijn plantenkas een vijver gehad met schildpadden erin, elke week liet ik de vijver leeg lopen door de "stop" eruit te trekken zodat water in het riool wegstroomde.
Hierna schoonmaken, naspoelen, weer weg laten lopen, en vullen met vers water.
gert


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-01 - 00:33:46 send message to Lennart

Hoi Ton,

Het is een misvatting dat bio-filters alles uit het water halen...virussen in ieder geval niet, de meeste bacteriën vaak wel! Maar ook weer niet alle. Daar komt bij dat je er behoorlijk verstand van moet hebben over de werking en het bijhouden van zo'n filter! Wat ook een probleem kan zijn is dat je zo'n filter niet één, twee, drie onzichtbaar weg werkt in een voliere, en moet je voor het mooie dat in de grond gaan wegwerken en niet te vergeten ook een bio filter zal je ook regelmatig moeten bijhouden.
Ik vind de oplossing van Gert daarentegen eenvoudiger en goedkoper, want een goed vijver bio filter is niet goedkoop!

Lennart wink ;)


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-03-01 - 12:35:30 send message to golemm

Ja als ik n riool had bij mn voliere wist ik t wel. Dat is nu juist t punt, daarbij woon ik min of meer in een dal, met de welbekende Limburgse klei, dus de grond is al te nat, dus water laten wegstromen is ook geen optie. Zat al te denken om verticale drainage toe te passen (kokers met kiezel) maar zal eerst ns wat bodemverbetereing toepassen met zand en turf (dat wordt weer flink scheppen!)

n filter vind ik wat omslachtig, wordt nu al klus om het geheel een beetje mooi te instaleren.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-03-01 - 14:07:08 send message to Lennart

quote
Zat al te denken om verticale drainage toe te passen


Dit werkt alleen goed als je door de gehele klei-laag kan komen en in het zand terrecht komt. Het nadeel hiervan is dat dit soort drainage ws na één seizoen niet meer werkt vanwege de vervuiling! Hier spreek ik uit eigen ervaring! En dan kun je opnieuw beginnen.

Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-01 - 14:11:25 send message to ParkietenPeter

Jos,

Als je vertikaal wilt draineren zul je toch gauw zo'n meter diep moeten gaan. Is met een grondboor best te doen. Moet ik voor de tuin ook doen, werkt wel, zeggen ze.

Water ververs ik iedere dag. Heb ik zo ook nooit problemen mee gehad. In de zomer trouwens twee keer per dag.

Groetjes
Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-03-01 - 14:18:22 send message to tonnl

Een goede vijverpomp is inderdaad niet goedkoop. Door met slangen te werken kun je de installatie bijvoorbeeld in de schuur plaatsen. Zo worden ook Koi-vijvers uitstekend schoon gehouden. De vervuiling in een Koi-vijver is vele malen hoger dan die van een volièrebad.
Combineer het met een UV-lamp in het filter en je hebt bijzonder schoon water. Bij een vriend van me die dit gebruikt kun je water gerust drinken, zo schoon.

Maar, het kost wel wat, dat is waar. Het staat op mijn verlanglijst als mijn verhuisplannen gerealiseerd zijn, dan heb ik grotere volières.happy :)

Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-03-01 - 15:38:55 send message to golemm

Ik heb al t advies gehad om EEN hele grote drainage te maken, iets van 1x1x1. Daar moet je dan een zak omheen laten zitten tegen de vervuiling. Ik geloof dat zo'n soort zak bedoelt was zoals je die wel ns krijgt als zand of grind afgeleverd wordt. Ik ga toch maar eerst proberen of t met grondverbetering op te lossen is. t gaat me toch voornamelijkom de vogels, dat die niet in die niet in de klei wegzinken wink ;). t verschonen van de badplaats en verwijderen van t water los ik wel op (met de tip van Lennert)


huisjeboompjebeestje
Website Member
Posts :66

Website Member
2005-03-04 - 12:36:24 send message to huisjeboompjebeestje

de vijvers in onze volières wil ik in de toekomst ook graag gaan voorzien van een waterval en een waterstroompje door alle volières heen. Ik zat zelf te denken aan:
- een rotspartij van tempex met tegellijm en stenen (gezien op show bij spec. vruchten en insekteneters)
- waterstroom met in elke volière een verdiept gedeelte waar water blijft staan
- aan het einde het water in een afvoerbuis laten stromen naar de sloot (ligt er al)
- water toevoer aansluiten op waterleiding met speciale waterklok (+- 45 euro) zodat je het net zo vaak kan verschonen als je wilt
gr. Erik-Jan



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 231 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede